نیل گیمن، نویسنده داستان‌های فانتزی برای کودکان و نوجوانان در دوران شیوع کرونا، از قدرت مقاومت عجیب چیزهایی می‌گوید که در ذاتشان شکننده‌اند. او معتقد است در این وقفه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، لازم است به یاد آوریم که سرسخت‌تر از چیزی هستیم که فکر می‌کنیم.

Neil Gaiman

به گزارش همشهری آنلاین، نیل گیمن، نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس بریتانیایی در پیامی تصویری که برای صفحه توییتر ted فرستاده است، از ماهیت سخت و قدرتمند وجود آدمی و چیزهایی شکننده مثل قلب‌ها و رویاها می‌گوید. نیل گیمن را بیشتر برای داستان‌هایی چون کرولاین که انیمیشنی به همین نام از روی آن ساخته شده و سریال‌های «خدایان امریکایی» American) Gods) و «پیش‌گویی‌های نیک» (Good Omens) می‌شناسیم.

نیل گیمن درباره زمانه شیوع کرونا و محدودیت‌هایی که در این دوره با آن مواجهیم می‌گوید. او معتقد است زندگی آدمی اکنون به وقفه میان دم و بازدم شبیه است: «از من خواسته شده درباره مقاومت، شکنندگی و ترمیم و بهبودی در این وقفه عجیب و غریب جهان بگویم. گمان نمی‌کنم کلمه‌ای برای فاصله بین یک نفس و نفس بعدی وجود داشته باشد، یا کلمه‌ای برای وقفه میان دم و بازدم. اما به نظر می‌رسد، این دقیقا همان جایی است که ما الان هستیم. ما در این وقفه زندگی می‌کنیم، در جهانی با مردمی که منتظرند دوباره نفس بکشند.

«وقتی به این فکر می‌کردم که برای امروزمان چه بگویم، یاد چیزی افتادم که مدت‌ها پیش گفتم. نوشته بودم چیزهای شکننده زیادی در این جهان وجود دارد. گذشته از همه چیزها، آدم‌ها هم خیلی راحت می‌شکنند؛ همین‌طور قلب‌ها و رویاها. و نوشتم با وجود این، یک ویژگی عجیب چیزهایی که فکر می‌کنیم شکننده‌اند، حقیقت قدرتمند بودن آن‌ها است.

«وقتی بچه بودیم با تخم‌مرغ حقه‌هایی سوار می‌کردیم تا نشان دهیم با آن روزنه‌های مرمرین محکمشان، تا چه اندازه می‌توانند مستحکم باشند. به ما می‌گفتند بال زدن یک پروانه کوچک در جای درست، می‌تواند طوفانی در دل اقیانوس به پا کند. قلب‌ها ممکن است بشکنند، اما همین قلب‌ها، قوی‌ترین عضله‌ها هستند. در طول یک زندگی در هر دقیقه ۷۰ بار خون پمپاژ می‌کنند و به ندرت در انجام این کار دچار لغزش می‌شوند. حتی رویاها، ظریف‌ترین و لمس‌ناپذیرترین چیزها در این جهان، ثابت می‌کنند که به شکل چشم‌گیری در مقابل کشته شدن مقاومند.

«داستان‌ها هم مثل انسان‌ها، تخم مرغان آوازه‌خوان، بال پروانه‌ها، قلب آدمی و رویاها چیزهای شکننده‌ای هستند. از چیزهایی نه چندان قوی و ماندگار چون حرف‌ها و مشتی علامت نگارشی ساخته شده‌اند. یا کلماتی‌اند در هوا، مرکب از صداها و ایده‌ها، انتزاعی و نادیدنی که وقتی به کلام می‌آیند، ناپدید می‌شوند. و چه چیزی شکننده‌تر از آن‌ها؟ اما تعدادی از داستان‌ها، نمونه کوچکی از آن‌ها، قصه مردمی که وارد ماجراها می‌شوند و یا آن‌هایی که شگفتی‌ها را تجربه می‌کنند، داستان وقایع شگفت‌انگیز و هیولاها، از همه مردمی که آن‌ها را روایت می‌کنند، بیشتر زنده می‌مانند. و تعدادی از آن‌ها حتی بیشتر از سرزمین‌هایی که در آن خلق شده‌اند، عمر می‌کنند.

ما سخت‌تر از آنیم که به نظر می‌رسیم. سخت‌تر و قوی‌تر از آنچه فکر می‌کنیم. داستان‌های ما بیشتر از خودمان زنده خواهند ماند، پس بیایید داستان‌های خوبی بسازیم. آنچه می‌شکند، ممکن است ترمیم شود. با آرزوی بخت بلند و سلامتی برای همه‌مان.»

کد خبر 504958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha