بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کارگروه تنظیم بازار خودرو مکلف شده تا تا دوشنبه هفته جاری قیمت جدید خودروهای پرتیراژ داخلی را بر مبنای دستورالعمل قیمت گذاری شورای رقابت، قیمت های سازمان حمایت و مقایسه قیمت های مصوب فعلی و حاشیه بازار خودرو تعیین و اعلام کند.

خودرو

همشهری آنلاین - علی ابراهیمی: شمارش معکوس برای تعیین دستورالعمل و کشف قیمت‌ جدید خودروهای پر تیراژ داخلی آغاز شده است. ستاد تنظیم بازار، در نشست هفته گذشته خود با تعیین مهلتی یک هفته ای، وزارت صنعت و سایر دستگاه های عضو کار گروه تنظیم بازار خودرو را مکلف کرد حداکثر تا روز دوشنبه هفته جاری، قیمت های جدید خودروها را استخراج و به این ستاد ارایه کنند.

به گزارش همشهری، ابهام درمورد قیمت کارخانه و توقف فعالیت مراکز شماره گذاری خودرو در ۴۰ روز گذشته بازار خودرو را به سقف‌ قیمت چسبانده؛ از شنبه هفته جاری با گشایش دوباره مراکز شماره‌گذاری، یکی از ابهام‌های بازار برطرف شده و حالا همه به انتظار روز دوشنبه‌ و جلسه ستاد تنظیم بازار نشسته‌اند.

پایان مهلت یک هفته ای

محمد رضا کلامی سخنگوی ستاد تنظیم بازار درباره روند کشف قیمت و تعیین دستورالعمل نرخ گذاری خودرو، به همشهری، گفت: در این جلسه گزارش کمیته تنظیم بازار خودرو و فرمول قیمت گذاری پیشنهادی شورای رقابت  و ضوابط قیمت گذاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان مطرح شد. در این نشست پس از بحث و بررسی درباره مسایل مرتبط و ضرورت احصاء قیمت نهایی حاصل از هر روش در خودروهای مختلف، بر ادامه فعالیت اقتصادی تولید در عین توجه به محدودیت های ارزی، و ضرورت افزایش عمق ساخت داخل، مد نظر قرار گرفتن خواسته های کمی و کیفی تولید خودرو، کاهش قیمت های حاشیه بازار، ایفای تعهدات معوق، حذف دلال ها و واسطه ها و واقعی کردن طرف تقاضا تاکید شد.

تشکیل کمیته قیمت گذاری

محمد رضا کلامی از تشکیل کمیته قیمت گذاری خودرو خبر داد و افزود: همچنین مقرر شد تا کمیته ای با مسئولیت معاونت امور صنایع وزارت صنعت و عضویت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنند، وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، اطلاعات و کشور، سازمان های برنامه و بودجه و  تعزیرات حکومتی، دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار، با حق رای و حضور دستگاه های نظارتی(سازمان بازرسی کل کشور و سازمان اطلاعات سپاه) و شرکت های خودروسازی سایپا، ایران خودرو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(به عنوان اعضای مشاور) تشکیل شود.

او افزود: مقرر شده این کمیته  با بررسی قیمت های محاسباتی بر اساس دستورالعمل شورای رقابت و ضوابط قیمت گذاری هیات تعیین و تصویب قیمت های سازمان حمایت، در مقایسه با قیمت های مصوب فعلی و حاشیه بازار اقدام و پیشنهادهای خود را با احصاء تاثیر نرخ های پیشنهادی برای خودروهای پرتیراژ مشمول قیمت گذاری با در نظر گرفتن الزامات ستاد تنظیم بازار و همه جوانب به همراه عوامل هزینه ای تصمیم گیری برای تصویب در جلسات آینده کارگروه تنظیم بازار، حداکثر تا دوشنبه، به دبیر خانه کارگروه ارسال کنند.

چشم ‌انداز رکود تورمی

از اول اردیبهشت در شرایطی که بازار خودرو در رکود به سر می‌برد؛ قیمت‌ها روی موج صعود قرار گرفته‌اند؛ روندی که حتی فعالان بازار را هم متحیر کرده است.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو درباره دلایل رشد قیمت در بازار خودرو می گوید: برخی نمایندگی‌ها قبل از آغاز بکار نمایشگاه‌ها تعدادی خودرو را به صورت ویرایشی (کارتکس) با قیمت بالا به فروش رساندند؛ نمایندگی ها به عنوان تریبون رسمی شرکت‌ها در بازار شناخته می‌شوند، هر قیمتی اعلام کنند خریداران و فروشندگان همان قیمت را مبنا قرار می‌دهند.

او می‌افزاید: همچنین محصولات برخی از شرکت‌ها در حال حاضر شماره گذاری نمی‌شود و خودروها پلاک ندارند که یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت‌ها است.

به گفته او، با توجه به قیمت های بالا، تقاضا برای خرید خودرو بسیار کم است. سرمایه‌گذاران در این بازار فعلا با احتیاط عمل می‌کنند و در انتظار برنامه خودروسازان درباره حجم تولید هستند. او وعده می‌دهد: در روزهای آینده با اعلام قیمت های رسمی شرایط مساعد تر خواهد شد و بازار به آرامی به حال عادی باز می‌گردد.

  • تولید پراید ۱۱۱ متوقف شد

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از توقف تولید دومین مدل پراید خبر داد و گفت: آخرین پراید۱۱۱ در روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت ۹۹ تولید شد.

طبق اعلام گروه خودروسازی سایپا، سیدجواد سلیمانی توضیح داد: پراید ۱۳۲ نیز ۱۵ دی‌ماه سال گذشته از خط تولید خارج شده بود.

او افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که پراید۱۳۱ به عنوان آخرین مدل خانواده پراید را نیز تیرماه امسال از سبد محصولات سایپا خارج کنیم و داستان تولید پراید در ایران را برای همیشه به پایان برسانیم.

مدیرعامل سایپا درخصوص جایگزینِ پراید نیز گفت: همانطور که پیش از این بارها مطرح کرده‌ایم، برای یک خودرو با حدود قیمت ۲۶۰۰ دلار هیچ جایگزینی وجود ندارد و تولید هیچ خودرو دیگری با این قیمت امکان‌پذیر نیست.

او درعین حال ادامه داد: تولید و عرضه خودرو شاهین و خودروی جدید کراس اور سایپا و نیز دو خودروی فیس‌لیفت شده ساینا و کوییک در سال ۹۹ انجام خواهد شد.

قیمت خودرو های داخلی 

مدل خودرو 

قیمت (تومان)

سمند LX

۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۴۰۵ GLX

۱۰۸.۰۰۰.۰۰۰

پژو پارس

۱۳۸.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ - فول

۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ - مدل ۹۸

۱۴۲.۰۰۰.۰۰

رنو تندر پلاس اتوماتیک(بدون رینگ)

۲۴۵.۰۰۰.۰۰۰

دنا پلاس توربو - مدل 98 

۲۱۸.۰۰۰.۰۰۰

دنا (تیپ۱) مدل ۹۸

۱۸۵.۰۰۰.۰۰۰

(پژو ۲۰۶ صندوقدار (ساده  

۱۴۸.۰۰۰.۰۰۰

رانا LX

۱۰۸.۰۰۰.۰۰۰

سایپا ۱۱۱

۶۹.۶۰۰.۰۰۰

سایپا ۱۳۱

۶۶.۰۰۰.۰۰۰

کیا سراتو ۲۰۰۰ (اتوماتیک)  

۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰

ساینا) فول)

۸۳.۰۰۰.۰۰۰

تیبا ۲

۸۷.۲۰۰.۰۰۰

تیبا) رینگ فولادی)

۷۶.۰۰۰.۰۰۰

*منبع  اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو تهران

کد خبر 504923

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مردم IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    3 0
    با قیمتهایی که درج کرده اید. انگیزه تحریک به افزایش قیمت دارید.
  • پاشا GB ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    0 0
    چرا تعرفه ترخیصی این خودرو ها را به درصد اعلام نمیکنید .
  • علیرضا RO ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    0 0
    کاش مجرد بودم از ایران فرار میکردم
  • جمال SE ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    0 0
    حرف های این اقای پاشا را نصفه چاپ کردید یعنی یک با سواد انجا کار نمیکند