رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه ورود زودهنگام دام‌های عشایر به مراتع مناطق ییلاقی را ممنوع عنوان کرد.

دام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بهزاد حیدری گفت: عشایر و روستاییان دامدار از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ مرداد می‌توانند دام‌های خود را در مناطق ییلاقی استان کرمانشاه به چرا ببرند، ورود دام قبل و بعد از این زمان ممنوع بوده و با متخلفین برخورد می‌شود.

حیدری ادامه داد: دامداران دارای پروانه چرا، موظف به پرداخت عوارض علف‌چری به ازای هر واحد دامی به مبلغ دو هزار تومان بوده و  باید این مبلغ را با مراجعه به ادارات منابع طبیعی پرداخت کنند.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه، اضافه کرد: دامداران باید رعایت تعداد دام مجاز موجود در پروانه چرا را داشته باشد، چون در غیر این صورت علاوه بر تنظیم پرونده، به مراجع قضایی نیز معرفی خواهند شد و به ازای هر واحد دامی مازاد مبلغ ۴۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و در صورت پرداخت نکردن جریمه پروانه چرای دام آن‌ها باطل خواهد شد.

او با اشاره به صدور پروانه چرا برای سه میلیون واحد دامی در استان کرمانشاه، گفت: مراتع استان جوابگوی این میزان دام نیست و از بیش از ظرفیت مراتع استان استفاده می‌شود.  

حیدری گفت: حدود یک‌میلیون واحد دامی مازاد در مراتع استان داریم، مراتع استان کرمانشاه ظرفیت چرای دو میلیون واحد دامی را دارند، درحالی‌که سه میلیون واحد دامی در  مراتع استان داریم.

وی سپس با اشاره به وضعیت کلی مراتع استان کرمانشاه، اظهار کرد: استان کرمانشاه حدود ۱.۲ میلیون هکتار مرتع دارد که بیش از ۱۶۰ هزار هکتار از مراتع این استان متراکم بوده و وضعیت خوبی دارند.

حیدری ادامه داد: بیش از ۴۶۰ هزار هکتار از مراتع استان کرمانشاه ازنظر پوشش گیاهی نیمه متراکم و  بیش از ۵۵۰ هزار هکتار دیگر هم فقیر هستند که عمده آن‌ها در مناطق گرمسیر استان قرار دارند.

او سپس میزان تولید علوفه مراتع استان را بین ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار تن علوفه خشک عنوان کرد و گفت: ۶۱ هزار خانوار دامدار که زندگی آن‌ها مستقیماً با مراتع در ارتباط است، در استان کرمانشاه زندگی می‌کنند.

کد خبر 504724

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha