رسانه نقش کلیدی در پرکردن اوقات فراغت دارد و در شرایط قرنطینه خانگی به دلیل بیماری کرونا باید تولید محتوای جذاب به‌ویژه توسط صدا و سیما تقویت شود.

رسانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  این روزها که بسیاری از افراد جامعه برای شکست ویروس کرونا در خانه ماندن را انتخاب کرده‌اند، دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای برای پرکردن اوقات و سرگرمی خانواده‌ها به‌ویژه کودکان و نوجوانان نقش کلیدی دارند.

قرنطینه خانگی علاوه بر مزایای خودمراقبتی و کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس، وقتی طولانی شود برای افراد و خانواده‌ها مشکلاتی را به لحاظ روحی و عاطفی ایجاد می‌کند که اگر دستگاه‌های فرهنگی در تولید محتوای مفرح و شاد مثل طنز، فیلم، سریال، کلیپ و موسیقی موفق عمل کنند نقش مهمی در کمک به مردم برای سپری کردن این ایام خواهند داشت.

کما این‌که تجربه تولید و پخش سریال‌ها و برنامه‌های شبانه موفق از شبکه‌های مختلف سیما یا شبکه خانگی نشان داد که می‌توان بسیاری از مردم را پای تلویزیون نشاند و حتی عده‌ای را از ماهواره نشینی به دور کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند در این باره گفت: تعطیلات نوروز امسال جز سریال پایتخت که جذابیت داشت، محتوای جذاب دیگری را ندیدیم که باید از این به بعد تولید محتواهای جذاب‌تر برای سرگرمی مردم تولید شود.

دکتر احمد بخشی گفت: یکی از مشکلاتی که در دوره قرنطینه و شرایط غیرعادی رخ می‌دهد، مشکلاتی است که کودکان و افراد مسن به آن گرفتار می‌شوند و این مشکلات شامل اضطراب و دلتنگی و سایر موارد است و در این ایام مدیریت صحیح زمان بسیار مهم است.

استاد دانشگاه بیرجند افزود: در ایام قرنطینه باید به نحوه و کیفیت گذران زمان توجه شود و استفاده از ظرفیت صدا و سیما با توجه به فراگیری آن و فضای مجازی برای پرکردن اوقات مردم به‌ویژه برای کودکان ضروری است.

وی گفت: در این دوران بیشتر اخبار منفی درخصوص بیماری کرونا به مردم می‌رسد که این اخبار در روحیه مردم اثر منفی دارد و باید با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و تولید محتوای جذاب مثل برنامه‌های طنز، فیلم و سریال زمان مردم را مدیریت کرد تا آسیب‌های روحی و روانی کمتری برای مردم رخ دهد.

بخشی اظهار کرد: کمبودهای فرهنگی هم در بعضی نقاط مشاهده می‌شود و گاهی شادی را مساوی لودگی قلمداد می‌کنیم در حالی که این تصور غلط است.

وی گفت: سال ۹۸ که شرایط عادی بود برنامه‌های متنوع‌تری تولید شد ولی امسال، جای خالی این برنامه‌ها بیشتر احساس می‌شود و از دستگاه‌های فرهنگی تقاضا داریم به بحث تولید محتوای جذاب و مورد نیاز قشرهای مختلف مردم توجه بیشتری داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند افزود: کتابخوانی در شرایط کنونی بهترین کار است و افرادی که در خانه کتابخانه دارند، آن کتاب‌ها را مطالعه کنند، عده‌ای هم که علاقه‌مند به فیلم هستند فیلم تماشا کنند و برای کودکان باید بازی‌های مربوط به سن آنها برایشان تهیه تا شرایط در خانه ماندن به بهترین شکل سپری شود.

وی اظهار کرد: از طرفی جامعه دغدغه معیشت و همچنین ابتلا به کرونا را دارد که تولید محتواهای مناسب به کاهش و رفع این بحران کمک می‌کند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: تولید محتوای جذاب در شرایط کنونی که مردم با قرنطینه خانگی مواجه‌اند برای مدیریت زمان در خانه به‌ویژه برای کودکان ضروری است.

سیدعلی زمزم افزود: برنامه‌های شاد مردم را سرگرم و از بسیاری آسیب‌های خانه‌نشینی کم می‌کند که اگر این محتوا در این ایام به درستی تولید شود در مدیریت افکار عمومی برای مقابله با کرونا هم موثر است.

وی اظهار کرد: پس از شیوع کرونا موسسات هنری و هنرمندان خراسان جنوبی با تولید برنامه‌های مفرح و طنز و مسابقه در فضای مجازی و اینستاگرام فعالیت‌های خوبی را انجام دادند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: بخش زیادی از مردم ممکن است همیشه به اینترنت و فضای مجازی دسترسی نداشته باشند اما همه مردم به رادیو و تلویزیون دسترسی دارند و صدا و سیما هم تولیدات خوبی در این مدت داشته است که باید این روند تداوم داشته و تقویت شود.

وی افزود: برای تولید برنامه‌های سرگرم‌کننده و جذاب باید به دنبال ذائقه‌شناسی مخاطب برویم.

معاون سیمای صدا و سیمای خراسان جنوبی هم گفت: پس از شیوع ویروس کرونا صدا و سیمای استان، اطلاع رسانی، آگاهی‌بخشی و تولید محتوای جذاب را در دستور کار قرار داد و از اسفند ماه سال قبل در قالب برنامه‌های مختلف تلویزیونی به این موضوع پرداخته شده است.

علی حسین‌زاده افزود: آگاهی‌بخشی و هشدار و همچنین امیدبخشی به جامعه در زمینه بیماری کرونا لازم است و هشدار به این دلیل است که این بیماری واگیر بوده و درمان خاصی هم ندارد، در بخش امیدبخشی هم با تولید محتوای جذاب برای تشویق جامعه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، لزوم پرهیز از ترددهای غیرضروری و ماندن در خانه محقق می‌شود.

وی اظهار داشت: تقویت و حمایت معنوی از مدافعان و متولیان سلامت نیز در دستور کار ما قرار گرفت چون بخش اصلی مقابله با این بیماری بر دوش مدافعان سلامت است که با تولید محتوای لازم مثل گزارش از بیمارستان‌ها و تلاش پرستاران، پزشکان و کادر بهداشت و درمان انجام شد.

معاون سیمای صدا و سیمای خراسان جنوبی بیان کرد: مردمی کردن و برجسته کردن نقش مردم در مقابله با کرونا در دستور کار ما بوده که مورد توجه مردم قرار گرفته و با تولید برنامه شبانه «شکست کرونا» با حضور مسوولان و کارشناسان از ابعاد مختلف به بیماری کرونا پرداخته شده است.

وی گفت: تولید محتوا در خصوص حرکت‌های خداپسندانه و جهادی از دیگر اقدامات بوده که مهر و محبت جامعه ایرانی را به تصویر کشیده و مواردی مثل بخشش اجاره بهای املاک، ضد عفونی معابر و کمک به نیازمندان در قالب‌های مختلف جذابیت خاص خود را داشت.

حسین‌زاده افزود: از ابتدای شیوع این بیماری چون حجم گسترده مخاطب ما دانش‌آموزان، دانشجویان و بازاریان هستند در کنداکتور برنامه‌ها تغییر رویکرد داشتیم و تولید برنامه با محتوای جذاب و طنز، شاد و مفرح پیش رفت که نقش مهمی در مدیریت زمان مردم برای ماندن در خانه داشته است.

وی گفت: روند تولید محتوای مناسب برای مخاطبان در سیمای خراسان جنوبی به‌ویژه با توجه به فرا رسیدن ماه رمضان و بهره‌گیری از معنویت این ماه مبارک ادامه دارد تا زمان در خانه ماندن مردم بهتر سپری شود.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنجم اردیبهشت اعلام کرد: تاکنون ۸۸ هزار و ۱۹۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت۹۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۵۷۴ نفر رسید.

کیانوش جهانپور گفت: اگرچه شاهد نزول تدریجی موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا هستیم اما قطعا باید بهداشت عمومی و فردی و لغو تردد و سفرهای غیرضروری در دستور کار باشد. نکات بهداشتی هم باید با جدیت بیشتری مورد ملاحظه و مراعات باشد تا بتوانیم این مرحله را هر روز با روند کاهشی به سمت مهار و کنترل بیماری پیش ببریم.

کد خبر 504650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha