‌رئیس پیشین شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در پاسخ به این پرسش که اگر نظر متخصصان مبنی بر این بود که بازشدن مساجد به سلامت عمومی جامعه لطمه وارد می‌کند، نباید مساجد باز شوند، توضیح می‌دهد: بله، اگر نظر متخصصان این است نباید باز شود.

زیارت اماکن مقدس کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، روزنامه کیهان در ستون خوانندگان خود به نقل از یک خواننده نوشته بود: «درحالی‌که به اذعان وزارت بهداشت اماکن دینی و زیارتی سهم بسیار ناچیزی در انتقال کرونا می‌توانند داشته باشند، چرا باید بازشدن اماکن زیارتی مانند حرم امام رضا  (ع) به روی مردم در ردیف آخر برنامه دولت قرار بگیرد؟ پاساژهای مسقف را باز کرده‌اند، ولی خبری از بازشدن اماکن مقدس نیست. انسان‌های مؤمن به رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری در این اماکن بسیار مقید خواهند بود».

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه هم در نشست مجازی خود، پیشنهاد کرد مانند بازگشت برخی مشاغل با پروتکل، برای جلسات مذهبی محدود و نمازهای جماعت پروتکلی بنویسند و ساده‌ترین راه را که تعطیلی مساجد است، برنگزینند.

به گفته او، می‌شود مساجد را با تدوین دستورالعمل‌هایی برای استفاده از این فرصت ماه مبارک مهیا کرد.

حسن روحانی با اشاره به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا درباره استفاده از اماکن مقدس، گفته بود: «قرار بود تا پایان اردیبهشت‌ماه، شرایط ویژه برای حضور در اماکن مقدس رعایت شود؛ اما آقای اعرافی که از حوزه علمیه در این جلسات حضور دارد، درخواست کرد که این زمان تا نیمه اردیبهشت عقب بیاید و در نیمه اردیبهشت مجددا شرایط را برای حضور مردم در این اماکن بررسی کنیم».

همه این شائبه‌هایی را مطرح می‌کند مبنی بر اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازکردن اماکن زیارتی و مذهبی تحت فشار است. گفته شده بود این فشار از سوی حوزه‌های علمیه است. پیش‌تر برخی ائمه جماعات مانند علم‌الهدی با بسته‌شدن اماکن مذهبی مخالفت کرده بودند. یا جماعتی جلوی حرم حضرت معصومه به قصد شکستن در ورودی تجمع کرده و شروع به شعاردادن علیه دولت کرده بودند. بااین‌حال مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفته است: نهاد حوزه نهایت همکاری را با ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد و در اینکه اماکن زیارتی باز شود یا نشود، کاملا تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم و نظر کارشناسی را اصل و مبنایی فقهی و دینی می‌دانیم.

مرکز خبر حوزه، اعلام کرده آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با انتقاد از کسانی که به حوزه و نهاد روحانیت نسبت‌های ناروا می‌دهند، گفته است: «این‌گونه اتهامات دور از واقع آن‌قدر واضح است که حتی نیازی به تکذیب نیست. ملت ایران و مخاطبان بین‌المللی شاهد نقش‌آفرینی مثبت و تبلور گفتمان عقلانیت در قاطبه تصمیم‌سازی‌های نهاد حوزه بوده‌اند، ولی به‌عنوان کسی که در جریان همه جزئیات بوده عرض می‌کنم که از سوی حوزه و روحانیت و نهادهای دینی هیچ‌گونه فشاری وجود ندارد».

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه گفته است: «مطلقا چنین چیزی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت ‌فشار حوزه برای بازکردن اماکن زیارتی و مذهبی است، صحت ندارد و چنین چیزی وجود نداشته‌ است. روشن است که این موضع رسمی کل حوزه است که ما نگاه کارشناسی و علمی را اصل می‌دانیم و اکنون نیز در ادامه کار در کنار وزارت بهداشت و نهادهای متولی قرار داریم و زین پس نیز در پیامدهای اقتصادی و آثار اجتماعی پساکرونا، نهاد حوزه و روحانیت، دوشادوش خادمین ملت خواهند بود».

اعرافی با اشاره به اینکه تمام فعالیت‌های آموزشی را به فضای مجازی بردیم و به‌لحاظ پیشرفت در محدوده‌های آموزشی از سال‌های دیگر جلوتر هستیم و خوشبختانه در این عرصه گام بزرگی در جهت مجازی‌سازی و بهره‌گیری از فناوری نو برداشته شد که در شرایط عادی شاید میسر نمی‌شد، گفته است: «‌در ایام کرونا یک موضع یک‌دست و یک‌صدا از حوزه شنیده شد و همه نهادهای حوزوی در این رابطه هماهنگ عمل کردند و استادان و فضلا در یک مسیر قرار گرفته‌اند و کار به سامان خوبی رسید و تلاش شده است این روند ادامه داشته باشد».

به گزارش ایرنا رئیس پیشین شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه یعنی سیدرضا تقوی که نماینده دوره یازدهم مجلس هم هست، درباره اینکه سخنگوی قوه قضائیه درخواست کرده مساجد در ماه مبارک رمضان دوباره شروع به فعالیت کنند، گفته است: «در مرحله اول با توجه به نظر همه مسئولان و مقام معظم رهبری و حق، سلامت مردم باید از همه‌چیز مهم‌تر باشد و نباید فعالیت‌هایی که به سلامت جامعه لطمه وارد می‌شود، انجام شود. اگر مشکلی پیش آمد، باید راه‌هایی را پیدا کنیم که کمترین مشکل را ایجاد کند؛ مانند راه‌حلی که برای مشاغل مردم پیدا شد، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی. برای مساجد و اجتماعات دینی هم شاید بتوان راه‌هایی پیدا کرد. بالاخره باید به‌دنبال طرح‌ها و ایده‌های جدید باشیم».

‌رئیس پیشین شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در پاسخ به این پرسش که اگر نظر متخصصان مبنی بر این بود که بازشدن مساجد به سلامت عمومی جامعه لطمه وارد می‌کند، نباید مساجد باز شوند، توضیح می‌دهد: بله، اگر نظر متخصصان این است نباید باز شود. مساجد و نمازهای جماعت با نظر ستاد مقابله با کرونا تعطیل شدند و با نظر همین ستاد هم باید باز شوند. قوه قضائیه هم بر این حسب که یک مسلمانی است و احساس نیاز کرده، دراین‌باره صحبت کردند».‌

کد خبر 504578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اصغر قاسم پور IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 0
    از رواج اوایل درس عبرت گرفته نشد، باز وسوسه ها پیش می آید، دینداری هم با علم خوبه.