چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

شهرستان جاجرم با داشتن ۴ کوره فعال آجرپزی و امتیازاتی از قبیل برق و گاز با قیمت مناسب و چاه‌های آب در حال حاضر به علت نبود کارگر آجر تولید نمی‌کند و صاحبان این کوره‌ها علت تعطیلی کوره‌ها را سختی کار، نبود کارگر و به صرفه نبودن تولید می‌دانند.

آجرپزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، فعالیت کوره‌های آجرپزی به‌صورت فصلی و دوره‌ای است که در شهرستان جاجرم، استان خراسان شمالی کوره‌ها به‌صورت سنتی و کارخانه‌ای در حال حاضر فعالیتی ندارند و آجری به بازار عرضه نمی‌کنند.

حسینی یکی از شهروندان جاجرمی با گلایه از این‌که کوره‌های آجرپزی، آجر تحویل بازار نمی‌دهند، گفت: چرا باید کوره‌های آجرپزی از منافع و امتیازات انحصاری این کارگاه‌ها شامل آب چاه عمیق و برق و گاز استفاده کنند ولی تولید نداشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر دوماه است که کوره‌های جاجرم آجر تولید نمی‌کنند، یا بدبینانه این‌که عرضه نمی‌کنند.

رحیمی دیگر شهروند جاجرمی هم معتقد است از یک سو قیمت تمام‌شده آجر در این شرایط اقتصادی بسیار بالا رفته و هزینه‌های کارگر، بیمه و مالیات و گاز هم بر هزینه‌های صاحبان کوره می‌افزاید.

وی ادامه داد: در حال حاضر کوره‌های آجرپزی تولید ندارند و مردم هم به دنبال آجر باکیفیت به شهرها و استان‌های مجاور مراجعه می‌کنند.

گرایلو یکی دیگر از شهروندان جاجرمی بیان کرد: مردم برای ساخت‌وسازهای خود از آجر استفاده می‌کنند، اما به دلیل نداشتن تولید کوره‌ها آجرپزی برای تهیه آجر به شهرها و استان‌های مجاور مراجعه می‌کنند که هزینه زیادی دارد و کرایه حمل نیز تأثیرگذار است.

محمدی یکی از صاحبان کوره آجرپزی در جاجرم افزود: جاجرم چند کوره آجرپزی فعال دارد و آجرهای باکیفیت و خوبی هم تولید می‌کند اما به علت نبود کارگر و سختی کار در حال حاضر مدتی است کوره‌های تعطیل است و فعالیتی ندارند.

وی گفت: تولید آجر به‌صورت فصلی است و در هر دوره کوره آجرپزی ما ۳ هزار تن آجر تولید می‌کند و ازنظر فروش هیچ مشکلی نداریم اما به علت سختی کار، دستمزد پایین کارگر نیست و ما هم چند ماهی است فعالیت نداریم.

رجبی صاحب یکی از کوره‌های آجرپزی که به‌صورت سنتی تولید آجر می‌کنند، نیز گفت: یکی از مشکلاتی که ما آجر تولید نمی‌کنیم نبود کارگر است.

وی ادامه داد: به علت سختی کار، کارگر نداریم و آجری نیز تحویل بازار نمی‌شود و مردم برای ساخت و سازهای خود از شهرهای اطراف تأمین آجر می‌کنند.

به نظر می‌رسد از سویی داشتن مجوزهای مختلف بهره‌برداری همچون چاه آب و برخی مزایای دیگر برای کوره‌های آجرپزی وجود دارد که اما این منابع به‌صورت آجر تولیدی در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد و به نحوی دیگر، سود آجرپزها تأمین می‌شود.

کد خبر 503844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان شمالی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha