«گِنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در نشست خبری درباره بیماری «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی گفت: پکن از گزارش‌ها درباره وضعیت رهبر کره شمالی مطلع است اما منبع این گزارش‌ها را نمی‌داند. وی اما از ارایه هرگونه جزییات درباره بیماری کیم یا اینکه چین اطلاعاتی درباره آن دارد، خودداری کرد.

کیم جونگ اون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، اوضاع در پیونگ پانگ، پایتخت کره‌شمالی عادی نیست. درست چند روز پس از آنکه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا ادعا کرد اخیرا نامه زیبایی از کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی دریافت کرده و البته با تکذیبیه از سوی کره‌شمالی هم روبه‌رو شد، شبکه امریکایی سی‌ان‌ان خبر از وخامت وضعیت جسمانی رهبر کره‌شمالی داد.

  • بیشتر بخوانید:

رهبر کره شمالی دچار مرگ مغزی شده است؟

خواهر «اون» رهبر بعدی کره شمالی می‌شود؟ | واکنش کاخ سفید

واکنش یک مقام کره جنوبی به خبر وخامت حال رهبر کره شمالی

حال جسمانی رهبر کره‌شمالی در وضعیت خطرناکی است

این ادعا نیز بلافاصله از سوی مقام‌های سئول و پکن رد شد اما این پرسش باقی مانده که چرا شبکه‌ای مانند سی‌ان‌ان باید در حالی که جهان درگیر اخبار پیرامون سقوط بهای نفت تگزاس و مبارزه با ویروس کووید ۱۹ است به سراغ رهبر کره شمالی رفته و از وخامت حال او خبر بدهد؟ شبکه امریکایی «سی‌ان‌ان» به نقل از یک منبع آگاه در دولت امریکا مدعی شد: «امریکا اطلاعاتی را زیرنظر دارد مبنی بر اینکه رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون، بعد از یک عمل جراحی در معرض خطر بسیار جدی قرار دارد». البته جرقه اولیه این خبر را روزنامه «ان کی» چاپ سئول زد که ادعا کرد کیم جونگ اون در تاریخ ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین ماه) تحت یک «عمل جراحی قلبی-عروقی» قرار گرفته و در تفریحگاهی در ساحل شرقی کره شمالی در حال گذراندن دوره نقاهت خود است.

این روزنامه کره‌جنوبی به استناد یک منبع در کره شمالی از عمل جراحی رهبر کره شمالی خبر داده بود و هیچ گونه سند و مدرکی در این زمینه ارایه نکرده بود. با پخش گزارش سی‌ان‌ان، برخی رسانه‌های دیگر امریکایی مانند بلومبرگ، واشنگتن‌تایمز مدعی شدند که احتمالا رهبر کره شمالی در بستر مرگ قرار گرفته است. مسائل مربوط به کره شمالی به دلیل نبود رسانه آزاد در این کشور همواره با تاخیر اعلام می‌شود و عملا راستی‌آزمایی ادعاها درباره تحولات سیاسی و امنیتی در این کشور غیرممکن است. با این‌همه «چاد اوکارول» بنیانگذار «گروه خطر» و چهره‌ شناخته شده در مباحث کره شمالی می‌گوید که باید تمام این تئوری‌های متناقض را بررسی کرد هرچند که ماهیت اطلاعات در این باره با هم متفاوت است.

اوکارول در این باره نوشت:  یکی از این شایعات می‌گوید که رهبر کره شمالی در حال بهبودی از یک عمل جراحی است و برخی دیگر مدعی هستند وی با یک بیماری نامشخص مغزی دست و پنجه نرم می‌کند و در کما است. جدیدترین تئوری این است که کیم «در حال بهبودی از مشکل قوزک پا است». تحلیل‌گران مسائل کره‌شمالی اعتقاد دارند که اگر اخبار مربوط به وخامت حال کیم جونگ اون نادرست باشد باید به زودی منتظر حضور او در انظار باشیم. در این قبیل مواقع معمولا منابع دولتی کره جنوبی، مطمئن‌ترین راه برای راستی‌آزمایی اخبار درباره همسایه شمالی هستند و برهمین اساس یکی از منابع دولت کره جنوبی اعلام کرده که سئول «هیچ نشانه غیرعادی» در خصوص سلامت کیم مشاهده نکرده و رهبر کره شمالی «تا همین چند روز اخیر» در ملاء عام حضور داشته است.

«گِنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در نشست خبری درباره بیماری «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی گفت: پکن از گزارش‌ها درباره وضعیت رهبر کره شمالی مطلع است اما منبع این گزارش‌ها را نمی‌داند. وی اما از ارایه هرگونه جزییات درباره بیماری کیم یا اینکه چین اطلاعاتی درباره آن دارد، خودداری کرد. یکی از دلایل خبرسازی درباره وضعیت سلامتی کیم‌جونگ اون، غیبت او در سالروز تولد پدربزرگش به عنوان موسس کره‌شمالی بود.

کیم جونگ اون و پیش از او پدرش همواره در این روز در مراسم رژه نظامی حاضر می‌شدند. با این‌همه کارشناسان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان می‌گویند که صرف غیبت رهبر کره شمالی در یک مراسم عمومی را نمی‌توان نشانه قوی درباره وخامت حال او یا تحول سیاسی خاص در پیونگ یانگ دانست چرا که در دولت پدر او نیز چنین اتفاق‌هایی رخ داده است. یک کارشناس سازمان سیا که به‌طور خاص بر روی پرونده کره‌شمالی کار کرده در این باره می‌گوید: اگر کیم جونگ اون تحت عمل جراحی قرار گرفته و در حال گذران دوره نقاهت باشد طبیعی است که در یک مراسم عمومی غیبت کند . در چند سال اخیر هرزچندگاهی زمزمه‌هایی درباره وضعیت سلامتی کیم‌جونگ اون یا پدر او منتشر شده بود که در اغلب موارد دروغ هم بوده است. درباره کره شمالی تنها کاری که از دست همه برمی‌آید صبوری است. 

البته نگاهی تاریخی به غیبت‌های پدر کیم جونگ اون از مراسم‌های مهمی چون سالروز تولد موسس کره‌شمالی نشان می‌دهد که این غیبت‌ها همواره هم بی‌معنا نبوده است. به عنوان مثال کیم جونگ ایل در شصتمین سالروز کره شمالی در سال ۲۰۰۸ غایب بود و بعدها مشخص شد که وی در آن مقطع زمانی سکته کرده‌بود. دو سال پس از آن تاریخ نیز او در سال ۲۰۱۱ فوت کرد. کیم جونگ اون نیز در سال ۲۰۱۴ میلادی به مدت یک ماه در انظار حاضر نشد و همان زمان هم شایعاتی درباره وضعیت سلامتی وی سر زبان‌ها افتاد. او چند روز پس از آغاز این شایعات در حالی که عصا به دست گرفته بود مقابل دوربین قرار گرفت و رسانه‌های کره‌جنوبی اعلام کردند که طی یک عمل جراحی یک کیست از قوزک پای او خارج شده است. 

کد خبر 503792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha