سخنگوی قوه قضائیه گفت: برای اعطای مرخصی به زندانیان و به طور کلی در رسیدگی به پرونده‌ها چیزی به اسم دوتابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسیم و ملاک‌مان نوع جرم، میزان مجازات، مخاطرات برای جامعه و میزان تحمل حبس و امکان تامین وثیقه است.

اسماعیلی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، بیست و چهارمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه به صورت پخش تلویزیونی آغاز شد. به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، این چهارمین جلسه خبری سخنگوی قوه قضائیه است که بدون حضور رسانه ها برگزار می شود.

وی در این نشست گفت: قوه قضائیه در چهارچوب راهبردهای رهبری تلاش کرد از تهدیدهای ناشی از کرونا فرصت بسازد  مانند توسعه دادرسی الکترونیک، راه اندازی سامانه مورد نیاز مانند ثبت قراردادهای مالی وکلا، احکام جایگزین مجازات حبس،کاهش جمعیت کیفری زندانها و قوانین پیشگیری از جرم.

وی با اشاره به این مطلب که اهتمام بسیار جدی قوه قضائیه به حفظ حقوق شهروندی است، گفت: در مقام اجرا و عمل وظیفه خود می دانیم و دنبال شعار و فضا سازی سیاسی و اجتماعی نیستیم.

اسماعیلی گفت: هیأت های نظارت بر حقوق شهروندی در سال ۹۸، ۱۳۷۶ مورد گزارش مردمی را دریافت کردند که در ارتباط با حقوق شهروندی بود و همه این موارد بررسی شده و ۲۰ مورد نقض حقوق شهروندی در زیر مجموعه قوه قضائیه به اثبات رسید.

وی ادامه داد: ۴۵۱۹ مورد بازرسی هم صورت گرفته است که ۲۰۲۶ مورد از کلانتری ها و بازداشتگاه و ۶۲۴ مورد از زندان ها بوده است و سرانجام تنبیه ۱۴۰ نفر از پرسنل را به دنبال داشته است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در مورد کرامت و حفظ ارزش های انسانی، به دنبال این هستیم که کرامت قاضی، متهم، شاکی، شهود و هرکسی که به مراجع قضایی مراجعه می کند حفظ شود.

اسماعیلی گفت: در کنار همه این اقدامات در پرونده های اقتصادی جدیت مبارزه با متهمان را رها نکرده ایم و در ایام کرونایی برخی پرونده های اخلال در نظام تولیدی را به سرانجام رساندیم. در این میان «ابراهیم زابلی» به جرم اخلال در نظام تولیدی از طریق سوء استفاده فروش غیرمجاز مواد پتروشیمی به ۱۰ سال حبس ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی و ضبط اموال به میزان ۲۴۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۶۰ ریال محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: «نوید محمودی» هم به جرم اخلال در نظام تولیدی به ۵ سال حبس ۷۴ ضربه و پرداخت ۶۵ میلیارد و ۵۳۴ میلیون و ۴۹۱ هزار ریال محکوم شد.

اسماعیلی گفت: «رضا عیوض زاده» که بازرس اداره صمت بود هم به جرم اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخذ رشوه به ۶ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و انفصال دائم از فعالیت دولتی و پرداخت ۳ میلیارد ریال محکوم شد.

وی همچنین در واکنش به برخی اظهارنظرها درخصوص فرآیند زندانبانی در کشورمان گفت: اقدامات ایران در سلامت زندانیان و امنیت زندانیان و اعطای مرخصی الگوی نمونه و برجسته است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: خوب است این آقای به اصطلاح گزارشگر حقوق بشر گزارش دهد که در کشورهایی که کرونا بیشتر شیوع داشته است در مورد زندانیان چه کردند، هیچ گزارشی از کشورهای مدعی نشنیدیم آن وقت به ما می گویند عملکرد خوبی نداشته ایم، کارنامه شما کجاست؟

اسماعیلی گفت: ما اخبار وحشتناکی از زندان های این کشورهای مدعی می شنویم که نتوانستند شیوع کرونا را در میان زندانیان‌شان مهار کنند. در حالی که ما دستگاه عدالتیم و فرقی بین اقلیت‌ها نگذاشتیم و حتی بیش از هزار نفر تبعه بیگانه را به مرخصی فرستادیم.

وی درخصوص اعطای مرخصی به افراد دوتابعیتی افزود: دو تابعیتی‌ها را به رسمیت نمی شناسیم ملاک ما نوع جرم، میزان مجازات، مخاطرات برای جامعه و میزان تحمل حبس و امکان تامین وثیقه بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد مبارزه با زمین خواری از سوی قوه قضاییه نیز گفت: موضوعات مرتبط با حفظ حقوق عامه و بیت المال اولویت رسیدگی ما بوده و هست و سعی کردیم علاوه بر مجازات مجرمین اموال را به بیت المال برگردانیم.

اسماعیلی گفت: در تهران، در سال ۹۸ به میزان ۱۰۶ حکم به نفع اداره کل منابع طبیعی اجرا و ۱۶۳.۵ هکتار رفع تصرف شد و در حوزه راه و شهرسازی ۵۲ حکم صادر و ۱۰۱.۵ هکتار از اراضی شهری رفع تصرف شد.

وی افزود: در حوزه جهاد کشاورزی ۵۷۲۸ حکم اجرا و ۸۹۰.۵ هکتار از اراضی تصرف شده بازگشت داده شد و این در حالی است که در محیط زیست ۹ حکم صادر شده و ۷.۶ هکتار به بیت المال اعاده شد.

سخنگوی قوه قضاییه به رسیدگی به پرونده های در حوزه اراضی شهرداری اشاره کرد و گفت در این حوزه هم ۷۷۰ حکم صادر  شد و ۲۱۶.۵ هکتار از اراضی تصرف شده به شهرداری تحویل شد.

به گفته اسماعیلی در حوزه شرکت آب منطقه ای هم ۴۷۳ حکم صادر و ۷۵ هکتار از بستر و حریم رودخانه آزاد شد.

کد خبر 503531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha