اکبر طاهری: براساس برخی آمار‌ها، مجموع ذخیره طلای جهان 50 هزار تن و میزان تولید آن 2 هزارو 500 تن در سال برآورد شده است.

در بین کشورهای جهان، آفریقای جنوبی با 19 هزار تن ذخیره و تولید 400 تن در سال، مقام اول را به‌خود اختصاص داده است. گرچه تولید طلا در کشورمان نیز امری رایج است اما هنوز این روند از شتاب لازم برخوردار نیست.

مجموع ذخایر قطعی شناسایی شده طلا در کشور ما کمتر از 200 تن و میزان استخراج طلا در کشور کمتر از 4 تن در سال است. با توجه به ساختار زمین شناختی و نتایج حاصل از مطالعات اکتشافی انجام شده در بین استان‌های کشورمان، استان آذربایجان غربی یکی از مناطق بالقوه مواد معدنی از جمله طلا است.

استانی با معادن غنی

براساس نتایج بررسی‌های‌ انجام شده تا کنون 48 نوع از 64 نوع ماده معدنی شناخته شده در کشورمان در استان آذربایجان غربی شناسایی شده است. علاوه بر معادن سنگ‌های تزئینی که از لحاظ کیفیت، رنگ و جنس از متنوع‌ترین و مرغوب‌ترین معادن کشور هستند، ذخایر طلای این استان نیز بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است.

بزرگترین معدن طلای خاورمیانه

اکنون عملیات اکتشاف طلا در استان آذربایجان غربی، در 2 معدن طلای آق‌دره و زره شوران واقع در حومه شهرستان تکاب خاتمه یافته و 110 تن از مجموع ذخایر طلای شناسایی شده در کشور متعلق به این 2 معدن است.

از سال 84 معدن طلای آق‌دره با احداث واحد استحصال طلا به ظرفیت تولید سالانه 2 هزارو100 کیلو‌گرم شمش طلا، فعالیت خود را با راه‌اندازی کارخانه استحصال طلا شروع کرده است.

عملیات اکتشافی در معدن طلای زره شوران تکاب نیز در سال 86 با صرف هزینه 27 میلیارد ریال خاتمه یافته که منجر به کشف 11 میلیون‌و343 هزار تن کانسنگ طلا با عیار 9/7 گرم در تن شده است.

ذخیره طلای این معدن به لحاظ عیار، غنی‌ترین معدن طلای کشور محسوب شده و شاید بتوان آن‌را بزرگترین معدن طلای خاورمیانه دانست. همچنین میزان طلای قابل استحصال در این معدن 88 تن طلای خالص به ارزش 16 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

احداث کارخانه استحصال طلا با ظرفیت استخراج سالانه 3 هزار کیلوگرم طلا، یک ‌هزارو270 کیلو نقره و 800 کیلو گرم جیوه براساس قرار دادی در فروردین ماه امسال به شرکت پارس کانی واگذار و مقرر شده است که این شرکت ظرف مدت 3 سال نسبت به احداث و راه‌اندازی این واحد اقدام کند.

با توجه به اینکه علاوه بر معادن موجود، نشانه‌هایی از وجود طلا در مناطق دیگر استان از جمله شهرستان‌های تکاب، شاهین دژ، پیرانشهر، سردشت و چالدران شناسایی شده، توجه به معادن غنی استان آذربایجان غربی امکان توسعه استحصال و تولید بیشتر طلا در کشور‌مان را فراهم می‌سازد.

بدون شک استان آذربایجان غربی با داشتن بیش از نیمی از ذخایر شناسایی شده کشور می تواند سهم مهمی در فرآیند توسعه صنعتی و معدنی ایفاء کند.

* معاون امور معادن و اکتشافات معدنی
سازمان صنایع و معادن استان آذربایجان‌غربی

کد خبر 50351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز