مقام معظم رهبری، هر سال در نخستین روز از نوروز، اهداف و برنامه‌های مهمی که باید مدنظر مردم و مسئولان قرار گیرد را با نامگذاری سال تعیین می‌کنند. امسال هم به «جهش تولید» نامگذاری شده است که با تحقق آن می‌توان به چشم‌اندازهای روشنی در مسیر رشد و پیشرفت کشور دست یافت.

شهرداري

همشهری آنلاین/مریم قاسمی: سراغ شهرداران نواحی منطقه ۱۸ رفتیم تا بدانیم مدیریت شهری برای تحقق این هدف چه قدم‌هایی می‌تواند بردارد و برنامه‌های امسال آنها چیست.

شناسایی بنگاه‌های تولیدی محله‌ها

شهردار ناحیه یک منطقه۱۸ با بیان اینکه باید روی پای خودمان بایستیم، می‌گوید: «واردات کالا و اجناس خارجی به اقتصاد کشور لطمه زیادی می‌زند. کارخانه‌ها و کارگاه‌ها را تعطیل می‌کند و آمار بیکاری را در جامعه افزایش می‌دهد. چیزی که در این سال‌ها شاهدش بودیم. چاره کار برای کاهش نرخ بیکاری و پیشرفت کشور حمایت از تولیدکنندگان است. به عقیده من حمایت از تولید داخلی و به کارگیری افراد بیکار در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها از یک طرف نیاز شهروندان را تأمین می‌کند و از طرف دیگر مشکل بیکاری را از بین خواهد برد.»

«غلامرضا تدبیری» عقیده دارد کار و تلاش رمز موفقیت برای تحقق جهش تولید در سال جدید است و اضافه می‌کند: «مدیریت شهری نیز همسو با مردم برای رسیدن به این هدف قدم برمی‌دارد. به همین دلیل از ابتدای امسال بنگاه‌های تولیدی مستقر در ناحیه یک از جمله صنایع مبلمان و چوب در محله بهداشت، چهارراه یافت‌آباد و شهرک ولی‌عصر(عج) که بیشترین تولید را در این ناحیه دارند، شناسایی و درحد توان و بضاعت از آنها حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.»

رونق بخشی به کسب و کارهای محلی

شهردار ناحیه۲ منطقه۱۸ لازمه تحقق جهش تولید را پشتیبانی کافی و برداشتن موانع و مشکلات تولیدکنندگان می‌داند و عقیده دارد برای موفقیت در این زمینه دولت و مسئولان باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنند و همه جوانب را در نظر بگیرند.

«امیر محمدی» می‌گوید: «از برنامه‌های دائمی و مستمر خدمتگزاران مردم در ناحیه۲ شهرداری منطقه۱۸ بازدید از محله‌ها و دیدار چهره به چهره با تولیدکنندگان کوچک و بزرگ با هدف شناسایی مشکلات و رونق بخشیدن به کسب و کارهای محلی است. در ملاقات‌های مردمی یکی از موانع مهم در امر تولید، دریافت عوارض و مالیات‌های سنگین از کارخانه‌ها و صنایع تولیدی عنوان می‌شود که مسئولان مربوطه باید برای رفع این گره‌ها چاره‌ای پیدا کنند.»

وی از برخی حمایت‌ها و برنامه‌های شهرداری در سال جهش تولید صحبت می‌کند و می‌گوید: «برگزاری نمایشگاه‌های فصلی برای معرفی و عرضه تولیدات داخلی از جمله کارهایی است که اکنون به دنبال دریافت مجوز و اجرای آن در سال جدید هستیم. اگر امکانات این نمایشگاه‌ها رایگان دراختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، آنها می‌توانند ضمن معرفی کالا و خدمات به شهروندان توانمندی خود را نشان دهند. از دیگر برنامه‌های این ناحیه می‌توان به طرح پایش سلامت و بهداشت کارکنان و کارگران تولیدی با مشارکت خانه سلامت محله و برگزاری مراسم تجلیل از تولیدکنندگان نمونه اشاره کرد.»

وی می‌افزاید: «بعضی از تولیدکنندگان محله‌های شهرک ولی‌عصر(عج) جنوبی و شهرک صاحب‌الزمان(عج) ظرفیت‌های خوب محله‌ها هستند که اگر از تولیدهای آنها حمایت شود و البته در معرض نمایش قرار گیرد، انگیزه آنان برای ادامه فعالیت بیشتر می‌شود. »

تهیه بانک اطلاعات کسب و کار

شهردار ناحیه۳ منطقه۱۸ با بیان اینکه وقتی تولیدکنندگان به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی به جذب نیرو و توسعه فعالیت تمایلی نداشته باشند، اقتصاد کشور به سمت واردات کالاهای خارجی کشیده خواهد شد. «ابوالفضل کبورانی» می‌گوید: «امسال که جهش تولید سرلوحه برنامه‌های کشور قرار گرفته، حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان باید در اولویت قرار گیرد. در این صورت تولیدکنندگان با توسعه فضای کسب و کار اشتیاق زیادی به استخدام نیروهای جدید پیدا می‌کنند و ضمن تولید کالاهای موردنیاز شهروندان می‌توانند در زمینه صادرات نیز وارد میدان شوند.»

شهردار ناحیه۳ عنوان می‌کند که در سال جدید منتظر شنیدن اخبار خوش در زمینه رونق تولید و بهبود وضعیت معیشتی مردم و از همه مهم‌تر رفع معضل بیکاری در جامعه خواهیم بود. وی می‌افزاید: «تصمیم داریم با تهیه بانک اطلاعات تولید و کسب و کارهای محلی اطلاعات خود را به‌روز کنیم و در جریان مشکلات این قشر قرار گیریم. یکی از برنامه‌های اولویت‌دار و مهم ناحیه۳ شهرداری منطقه دعوت از تولیدکنندگان برتر برای تبادل تجربیات است، همچنین راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی تولید و راه‌های موفقیت در تولید و کسب و کار را در برنامه خواهیم داشت.»

حمایت از نخبگان جوان

سرپرست ناحیه۴ شهرداری منطقه۱۸ به توانمندی و خلاقیت جوانان برای رونق و جهش تولید اعتقاد زیادی دارد، مشروط براینکه فضای مناسب برای حضور آنان در عرصه تولید فراهم باشد. «حامد شعاعی» می‌گوید: «اگر در بازارچه‌های محلی قدم بزنید و جنس و کیفیت کالاهای خارجی را با تولیدات داخلی مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که بیشتر محصولات ایرانی به مراتب ارزان‌تر و باکیفیت‌تر از اجناس خارجی است، ولی باید به تولیدات خودمان اعتماد بیشتری داشته باشیم.»

شعاعی سال جدید را فرصتی مناسب برای جهش تولید می‌داند و در این‌باره می‌گوید: «بارها در برنامه‌های مختلف و بازدیدهای محله‌ای با جوانانی روبه‌رو شده‌ام که ایده‌ها و خلاقیت‌های جدید و ابتکاری داشتند. بیشتر این افراد از نخبه‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر هستند. در سال جدید همه این افراد را شناسایی می‌کنیم و با تشکیل اتاق فکر با حضور جوانان نخبه در موضوع جهش تولید، همفکری و به قدر توان از آنها حمایت می‌کنیم.»

سرپرست شهرداری ناحیه۴ ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از برنامه‌های مورد نظر این ناحیه چاپ کتاب «ایده‌های محلی در جهش تولید» به کوشش نخبگان است.»

تلاش برای رونق تولیدات خانگی

به گفته شهردار ناحیه۵ منطقه۱۸، یکی از موضوعاتی که در سال جدید می‌توان به آن توجه ویژه‌ای داشت، تولیدات خانگی است، چرا که مشاغل کوچک شهر نیز بخشی از نیاز جامعه را تأمین می‌کنند و به اندازه خود در افزایش میزان رفاه خانواده‌ها تأثیرگذار هستند. وی دیدگاهش را درباره سال جهش تولید این‌گونه بیان می‌کند: «امسال در کنار انجام وظایف روزمره در حوزه‌های فنی و عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک، اجتماعی و فرهنگی و خدمات شهری از جمله آسفالت معابر و رفت و روب محله‌ها، سعی در رونق و افزایش تولیدات خانگی شهروندان خواهیم داشت. برهمین اساس یکی از سرفصل‌های آموزشی اداره اجتماعی ناحیه۵ راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی تولیدات خانگی است. امیدواریم پس از پایان بحران کرونا و بازگشت به شرایط عادی، این فعالیت‌ها را آغاز کنیم. مربیان در این کارگاه‌های آموزشی اهالی را با راه‌های کاهش هزینه‌های تولید و چگونگی افزایش درآمد آشنا می‌کنند. از آنجا که محصولات خانگی از جمله چرم‌دوزی، جعبه‌های کادویی، پته‌دوزی، پرورش قارچ، گلدوزی، خیاطی، گل‌های زینتی و آپارتمانی در این محدوده پرمخاطب هستند، می‌توان انتظار داشت که با حمایت ما، هرچند به میزان محدود، تولیدات خانگی شهروندان در ناحیه۵ افزایش است.

کد خبر 503237
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha