مدیرکل مرکز انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: به دلیل شیوع کرونا با کاهش ٣٠ درصدی اهدای خون نسبت به سال ۹۸ رو به رو هستیم، البته مصرف خون و فرآورده‌های آن در بیمارستان‌ها به دلیل در خانه ماندن مردم، کاهش تصادفات و کاهش جراحی‌ها کاهش یافته و تاکنون کمبودی در بیمارستان‌ها وجود نداشته‌است.

خون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سید مجتبی حسینی،  مدیرکل مرکز انتقال خون چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ابتدا با آغاز شیوع کرونا در استان، مشکلاتی اعم از کاهش استقبال مردم در اهدای خون ایجاد شد تا جایی که برخی روزها ٣مراجعه‌کننده داشتیم، اما با کمک صدا و سیمای استان، خبرگزاری‌ها، اصحاب رسانه و تبلیغات انجام شده، استقبال مردم در اهدای خون و فرآورده‌های خونی افزایش یافته و با کمبود ذخیره این موارد مواجه نشدیم.  

مدیرکل مرکز انتقال خون چهارمحال و بختیاری توضیح داد: با وجود اینکه پلاکت بیشترین مصرف را در بیمارستان‌های استان به خود اختصاص داده‌ بود اما در ایام کرونا به دلیل کاهش شیمی درمانی‌ها، مصرف پلاکت نیز کاهش یافته‌ است.  

رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مراکز انتقال خون

حسینی بیان کرد: فاصله‌گذاری اجتماعی در محیط اداره انتقال خون استان به خوبی رعایت شده، مردم با فاصله حداقل یک متری روی صندلی‌ها می‌نشینند و تست غربالگری و تب‌سنجی در ابتدای ورود افراد انجام می‌گیرد، همچنین ماسک و دستکش در صورت موجود بودن به مراجعه‌کنندگان داده می‌شود.  

وی خاطرنشان کرد: برخی از بیماران ممکن است در طول روز به ٥ تا ١٠ واحد پلاکت احتیاج داشته‌ باشند که برای فراهم‌آوری این مقدار پلاکت از یک نوع گروه خونی به مشارکت افراد زیادی در اهدای خون و پلاکت نیازمندیم، با توجه به رعایت اصول بهداشتی و غربالگری در مراکز انتقال خون، نگرانی از لحاظ آلودگی به ویروس کرونا وجود نداشته و مردم می‌توانند بدون نگرانی به این مرکز مراجعه کرده و به اهدای خون و فرآورده‌های خونی اقدام کنند.  

اهدای ۱۰۰۰ واحد خون در فروردین ۹۹

مدیرکل مرکز انتقال خون چهارمحال و بختیاری افزود: این مرکز عضو شبکه ملی بوده و ذخایر باقی‌مانده خون و فرآورده‌های خونی را به استان‌های دیگر مثل خوزستان، اصفهان و تهران ارسال می‌کند، مقدار RBC خون اهدا شده در فروردین ماه سال جاری ١٠٠٠ واحد، پلاسمای خون ٤٤٢ واحد و پلاکت خون ٥٣٠ واحد بوده‌ است.  

کد خبر 503225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha