وزیر کشور با تاکید بر این که کرونا ویروس بیماری ناشناخته است و نباید حس کنیم به شرایط عادی برگشته‌ایم بر لزوم تقویت آموزش و اطلاع رسانی در این حوزه تاکید کرد.

رحمانی فضلی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه شورای اجتماعی کشور ضمن تسلیت درگذشت فاطمه رهبر از اعضای شورای اجتماعی کشور گفت: در این جلسه در خصوص آثار اجتماعی شیوع ویروس کرونا مباحث مختلفی مطرح شد و از سوی دستگاه‌های مختلف ابعاد این موضوع مورد بررسی قرار گرفت دستگاه‌ها گزارش مفید و جامعی در خصوص مقابله با کرونا ویروس ارائه دادند که بعضا به دلیل ضعیف بودن نظام اطلاع رسانی کمتر به اطلاع مردم رسیده است.

وی افزود: همه دستگاه‌ها موظفند اطلاع رسانی به موقع در خصوص اقدامات انجام شده داشته باشند متاسفانه بعضی از رسانه‌های معاند خارجی و دشمنان نظام به دنبال آن هستند که با سیاه نمایی اقدامات انجام شده، دستگاه‌ها را ضعیف جلوه دهند. برخی از اقدامات مجاهدانه خیرین و سمن‌ها که به صورت خودجوش در سبد اخلاص انجام شده است باید اطلاع رسانی شود.

وی تاکید کرد: باید به یک تحلیل واحدو جامع برسیم چرا که تحلیل واحد لازمه همگرایی است. باید گزارش‌ها جمع آوری شوند و بر مبنای آنها تصمیمات لازم اتخاذ شد.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که در موضوع شیوع ویروس کرونا باید آثار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مورد توجه قرار گیرد و باید در این زمینه به جمع بندی برسیم افزود: با وحدت و همدلی باید گفتمان اجتماعی در کشور ایجاد کنیم و شورای اجتماعی کشور در این زمینه باید اقداماتی را انجام دهند.

وی با اشاره به این که دو ماه از شیوع این ویروس در کشور می‌گذرد افزود: هنگامی که این بیماری در کشور شیوع پیدا کرد بیماری ناشناخته‌ای بود که نظام در کمترین زمان ممکن توانست مدیریت خوبی انجام دهد. اقدامات گسترده‌ خوبی انجام گرفته و باید درچند حوزه اقدامات دیگری صورت بگیرد. اطلاع رسانی، آگاه سازی و ساماندهی هم در همان روزهای نخست انجام شد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: ما در روزهای نخست حتی کیت شناسایی این بیماری را در اختیار نداشتیم. قبل از شیوع این بیماری تولید ماسک در کشور ۶۰۹ هزار بود که امروز به ۴  میلیون ماسک در روز رسیده است. در خصوص تولید دستگاه اکسیژن نیز امروز توانسته‌ایم به حد نیاز این دستگاه را در کشور تولید کنیم.

وی ادامه داد: مشکلات تخت بیمارستانی داشتیم ولی امروز با کمک نیروهای مسلح و همت مراکز بهداشتی و درمانی این مشکل برطرف شده است. بلافاصله بعد از شیوع ویروس کرونا تمامی مراکز تجمعی مانند مدارس، دانشگاه‌ها و ... تعطیل شدند. در ۲۹۰۰ نقطه در کشور ورودی و خروجی‌های را کنترل کردیم.

وی با تاکید بر این که مردم همکاری خوبی در  مقابله با شیوع این بیماری داشتند افزود: ستاد مقابله با ویروس تشکیل شد و در حال حاضر رئیس جمهور مسئول این ستاد است و جلسات را در حد کارگروه‌ها وکمیته‌های مختلف پیگیری می‌کند.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که با قدرت با این ویروس مقابله خواهد شد افزود: شاهد بودیم در کشورهای اروپایی و غربی بلافاصله بعد از شیوع ویروس کرونا به مراکز فروش کالاها هجوم آورده شد و برخی درگیری‌ها اتفاق افتاد این در حالی است که رسانه‌های خارجی به دنبال سیاه نمایی در داخل کشور ما بودند و با مشکلات دیگر کشورها کاری نداشتند.

وی افزود: مردم به لحاظ اقتصادی با توجه به شیوع این بیماری آسیب دیدند، موضوعات اجتماعی بعضا برگرفته ازمسائل اقتصادی است لذا باید بتوانیم نسبت به این مشکلات اقتصادی در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات لازم را انجام دهیم. درحوزه تبلیغات کمیته اطلاع رسانی اقداماتی را انجام داده ولی کما کان باید در این حوزه قویتر باشیم و نحوه اطلاع رسانی را بهبود بخشیم.

وزیر کشور ادامه داد: در حال حاضر موفقیت‌های نسبی درخصوص جلوگیری از شیوع کرونا ویروس داشته‌ایم. میزان افراد بهبود یافته افزایش پیدا کرده و تعداد فوتی‌ها نیز کاهش پیدا کرده است البته با ایجاد ۵۰۰ مرکز شناسایی مبتلایان به این ویروس قطعا اقدامات بهتری انجام خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به ناشناخته بودن این ویروس نباید حس کنیم به شرایط عادی بازگشته‌ایم. معیشت و سلامت  مردم بسیار مهم است و باید آموزش و اطلاع رسانی در این حوزه  تقویت شود. با توجه به حضور مردم در منازل ممکن است رفتارهای اجتماعی و فردی در  خانه‌ها تغییر کنند ولی براساس نظر سنجی‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته ۸۲.۵ درصد از مردم مناقشه در خانواده‌ها را تایید نمی کنند و نباید این موضوع را به عنوان معضل عمومی مطرح  کنیم هر چند که متاسفانه در این حوزه سیاه نمایی‌های انجام شده است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: با گزارش‌های وزارت بهداشت به مرور گشایش‌هایی در حوزه درمان اتفاق خواهد افتد که موجب همبستگی اجتماعی می‌شود.

کد خبر 503145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha