دانشمندان در بریتانیا می‌گویند سگ‌های بویاب پزشکی می‌توانند به شناسایی موارد کروناویروس در انسان‌ها کمک کنند.

Dog

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر پژوهشگران در دانشگاه‌های لندن و دورهام در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توان از توانایی‌های سگ‌های بویاب پزشکی برای شناسایی مبتلایا به ویروس کرونا استفاده کرد یا نه.

این پژوهشگران امیدوارند این سگ‌های تربیت‌شده بتوانند راه‌حلی برای بحران کمبود امکانات آزمایشی در بسیاری از کشورها در مواجهه با پاندمی ویروس کرونا باشند.

به گفته رئیس سازمان غیر انتفاعی که سگ‌های پزشکی را تربیت می‌کند، این سگ‌ها می‌توانند ۷۵۰ نفر را در ساعت بو کنند.

توانایی این سگ‌ها برای پاسخدهی به پاندمی ویروس کرونا بوسیله پژوهشگران در دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن، دانشگاه دورهام و سازمان «سگ‌های شناسایی پزشکی» در حال بررسی است.

هدف این است که اگر آزمایش‌های اولیه موفق باشد، شش سگ را برای این منظور تعلیم دهند.

تعلیم به این ترتیب انجام می‌شود که ماسک‌های صورت بیماران مبتلا به ویروس کرونا برای بو کردن به این سگ‌ها داده می‌شود تا معلوم شود آیا کووید-۱۹ بوی ویژه‌ای دارد که حس بویایی قوی سگ آن را شناسایی کند یا نه.

کارشناسان می‌گویند گرچه هنوز معلوم نیست کووید-۱۹ بوی خاصی دارد یا نه، اما بیماری‌های تنفسی دیگر بوی بدن را تغییر می‌دهند، بنابراین احتمال دارد ویروس کرونا هم چنین کاری انجام دهد. و اگر اینگونه باشد، سگ‌های بویاب می‌توانند آن را شناسایی کنند.

در هنگامی که منابع و کیت‌های آزمایشگاهی برای شناسایی کووید-۱۹ کمیاب است، نمی‌توان صدها نفر را به یکباره آزمایش کرد. اما این سگ‌ها می توانند تا ۷۵۰ نفر را به سرعت غربالگری کنند و بعد می‌تواند افراد شناسایی شده بوسیله سگ‌ها را آزمایش و ایزوله کرد.

سگ‌های بویاب از قبل به غربالگر بیماری‌های بسیاری از سرطان گرفته تا مالاریا و پارکینسون کمک کرده‌اند.

کد خبر 502891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha