دکتر احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از حمایت ۱۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا و برنامه توسعه ملل متحد در احیای تالاب‌های بین‌المللی هامون خبر داد.

تالاب هامون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها ضمن ابراز خرسندی از اختصاص ۱۰ میلیون یورو توسط اتحادیه اروپا جهت اجرای پروژه ارتقای مدیریت جامع منابع طبیعی برای احیای اکوسیستم تالاب و حمایت از معیشت‌های جایگزین جوامع محلی در حوضه آبریز تالاب‌های بین‌المللی هامون واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان، از امضای سند همکاری پنج ساله بین معاونت دریایی و برنامه توسعه ملل متحد خبر داد.

وی ضمن بیان عدم برگزاری مراسم رسمی امضای سند به دلیل انتشار ویروس کووید ۱۹، از شروع به کار دفتر پروژه برای اجرایی کردن اهداف آن خبر داد.

وی افزود: سند این پروژه در نتیجه تلاش‌های صورت گرفته در دهه‌های اخیر توسط سازمان حفاظت محیط زیست و پروژه‌های بین‌المللی از جمله طرح حفاظت از تالاب‌های ایران و منارید و اجرای طرح‌ها و گزارش‌های متعددی با همکاری مجموعه‌های ملی و بین‌المللی تهیه شده است.

معاون سازمان با تشکر از تلاش‌های اخیر وزارت امور خارجه برای تسهیل روابط بین‌المللی بین ایران و اتحادیه اروپا، ابراز امیدواری کرد که این پروژه بتواند فرصت‌های همکاری نزدیک با کشور همسایه افغانستان و ایجاد معیشت‌های جایگزین را برای به حداقل رساندن فشارها بر منابع آب و خاک و احیای اکوسیستم تالاب فراهم آورد.

دکتر لاهیجان‌زاده بیان کرد که تمرکز این پروژه بر ارتقای مدیریت جامع منابع طبیعی برای احیای اکوسیستم تالاب و حمایت از معیشت‌های جایگزین جوامع محلی است و بر اساس سه جزء اصلی زیر طراحی و تبیین شده است:

۱- افزایش ظرفیت و هماهنگی بین نهادهای محلی جهت بهبود مدیریت تالاب هامون
۲- مدیریت پایدار آب و سرزمین
۳- کشاورزی مطابق با اقلیم و معیشت‌های جایگزین

وی همچنین گفت: اجرایی شدن اهداف این پروژه مربوط به هماهنگی و مشارکت تمامی ذینفعان و بخش‌ها است. شرکای اصلی این پروژه وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کار در سطح ملی و استانداری سیستان و بلوچستان در سطح استانی هستند.

متاسفانه وضعیت تالاب‌های هامون به دلایل مختلف از جمله خشکسالی دستخوش تغییرات نامطلوبی شد. از آنجا که فعالیت اصلی ساکنان منطقه اغلب به کشاورزی، دامپروری، صیادی و تولید صنایع دستی وابسته به تالاب است، اثرات منفی دوره‌های بلندمدت خشکسالی بر وضعیت اقتصادی – اجتماعی و محیط زیستی منطقه عبارتند از:

از بین رفتن فعالیت‌های عمده اقتصادی و در نتیجه بالارفتن سطح بیکاری و فقر در جامعه
بالا رفتن ریسک امنیت غذایی در منطقه
افزایش مهاجرت  
افزایش دوره‌های طوفان شن در منطقه و در نتیجه بالا رفتن نرخ بیماری‌های تنفسی و قلبی

کد خبر 502773

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha