مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از کشف محوطه تاریخی در سد مراش ماهنشان خبر داد و گفت: آثار و شواهد به‌دست‌آمده از کاوش‌های نجات‌بخشی نشان داد محوطه استقراری آشکار شده متعلق به دوره تاریخی اشکانی است.

محوطه تاریخی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امیر ارجمند یکشنبه ۳۱ فروردین ۹۹ اعلام کرد: آثار باستانی محدوده سد مراش به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع‌دستی استان تحویل داده‌ شده است، کاوش‌های نجات‌بخشی حوضه­ آبگیر سد مراش شهرستان ماهنشان با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در محوطه مراش  به انجام رسید و اشیایی که از این کاوش به‌دست‌آمده  به‌احتمال‌زیاد مربوط به دوره اشکانی است که در آینده با انجام آزمایش ترمولومینسانس می‌توان به اطمینان بیشتر دست‌یافت.

وی ادامه داد: ۹۳ قطعات استخوان جانوری متعلق به حیوانات اهلی، ۹۱ قطعه سفال، یک عدد سنگ‌ساب، یک عدد مشته­  سنگی به همراه تکه‌های سفالی در جریان کاوش از محوطه سد مراش استان زنجان به‌دست‌آمده است.

ارجمند اظهار کرد: ساختارهای معماری هم در این کاوش نمایان شدند که  این بقایای معماری شامل دیواره‌های ساخته‌شده از مصالح قلوه‌سنگ‌های رودخانه‌ای و ملات گل، یک کف سنگ‌فرش و دو اجاق هستند و درمجموع سه فضای معماری در راستای تقریبی شرقی- غربی است.  

محوطه مراش  که در بین اهالی روستا و به‌واسطه‌ قرارگرفتن آن در ابتدای "جن دره سی"، با نام محوطه "جن­ دره"­ سی شناخته می‌شود.

این محوطه در ۵۰۰ متری جنوب ­غربی روستای مراش، یک کیلومتری ساختگاه سد و در دره­ رودخانه­ حلب قرار گرفته است.

محوطه­  مورداشاره در بررسی سال ۱۳۹۳ با توجه به شواهد و یافته‌های سطحی، گورستان عصر آهن معرفی‌شده است.

براساس این گزارش، سد مراش برای تأمین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت شهرهای دندی و ماهنشان و ۱۲۲ روستای منطقه با ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی در دست‌ساخت است.  

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در زمان حاضر مجموع آثار ثبت‌شده این استان در فهرست آثار ملی، به عدد۸۴۷ اثر رسیده که شامل ۷۶۰ اثر در فهرست میراث غیرمنقول، ۲۵ اثر در فهرست میراث منقول، ۴۸ اثر در فهرست میراث ناملموس، ۱۰ اثر در فهرست میراث طبیعی و ۴ اثر در فهرست میراث واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است. ‌

کد خبر 502611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha