یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

بسیاری از ناظران سیاسی هم معتقدند بنیامین نتانیاهو از بحران کرونا برای بهبود وجهه خودش استفاده می‌کند. نخست‌وزیر اسرائیل با اتهام فساد مالی مواجه است و قرار بود که دادگاه او اواسط مارس سال جاری آغاز شود، اما به دلیل بحران کرونا به ۲۴ ماه می  تغییر یافت. 

نتانياهو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، بر اساس گزارش وب‌سایت هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد)، فعالانه برای مبارزه با ویروس کرونا (سارس کوو-۲) وارد عمل شده است.

این گزارش با بیانیه مطبوعاتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در روز ۱۹ مارس آغاز شده است. نتانیاهو اعلام کرده بود که تجهیزات ما برای مبارزه با کرونا کافی نیست، به همین دلیل از هر طریق و امکانی برای دستیابی به وسایل مورد نیاز، از جمله ماسک و دستگاه‌های تنفسی اقدام می‌کند.

در این راستا وزارت امور خارجه، ارتش و حتی سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) هم به تلاش افتاده‌اند. چند روز بعد رسانه‌های اسرائیل گزارش نخستین موفقیت‌ را منتشر کردند: موساد توانست صد هزار کیت آزمایش در خارج بخرد و به اسرائیل منتقل کند. اشپیگل‌آنلاین می‌نویسد: «این روشی غیرمعمول است، زیرا موساد معمولا به شکار مخالفان خارج از کشور می‌پردازد یا فعالیت رژیم‌های دشمن (اسرائیل) را رصد می‌کند. این سازمان تاکنون در زمینه تجهیزات پزشکی اقدامی نکرده بود».

اما دنی یاتوم، رئیس پیشین موساد، در گفت‌وگو با اشپیگل‌آنلاین گفته است تلاش موساد برای مبارزه با کرونا تعجب‌آور نیست، زیرا این سازمان در طول حیات خود عملیات مشابهی انجام داده است. یاتوم می‌گوید: «ترجمه لغوی موساد «مؤسسه شناسایی و عملیات ویژه» است». او تأکید می‌کند که عملیات ویژه می‌تواند در زمینه غیرنظامی و اجتماعی هم باشد.

به گزارش روزنامه «نیویورک‌تایمز»، انگیزه فعالیت موساد در عملیات کرونایی در ملاقات یوسی کوهن، رئیس این سازمان اطلاعاتی با یتشاک کرایس، رئیس بزرگ‌ترین بیمارستان اسرائیل ایجاد شده است. در ملاقاتی که اوایل فوریه صورت گرفته است، کرایس به تنگناهای اسرائیل برای مبارزه با تهدید کرونا اشاره کرده و باعث شده است که کوهن برای کارکنان خود در سراسر جهان دستور یافتن تجهیزات موردنظر را صادر کند.

گزارش اشپیگل‌آنلاین در رابطه با کشورهای مبدأ تجهیزاتی که به اسرائیل انتقال می‌یابند به امارت متحده عربی و عربستان سعودی اشاره کرده است.  

رسانه‌های دیگر گزارش داده‌اند که مأموران موساد در کشورهای گوناگون به شکار وسایل می‌پردازند و پیش ‌آمده است که آنها محموله‌ای را که برای کشور دیگری تهیه شده بوده، خریده‌اند. اشپیگل‌آنلاین به نقل از رونن برگمن، همکار نیویورک‌تایمز، نوشته است موساد در یک مورد تلاش کرده است که اقلامی را از آلمان به اسرائیل منتقل کند، اما مقامات مسئول آلمانی به‌موقع متوجه شده و جلوی آن را گرفته‌اند.

بسیاری از ناظران سیاسی هم معتقدند بنیامین نتانیاهو از بحران کرونا برای بهبود وجهه خودش استفاده می‌کند. نخست‌وزیر اسرائیل با اتهام فساد مالی مواجه است و قرار بود که دادگاه او اواسط مارس سال جاری آغاز شود، اما به دلیل بحران کرونا به ۲۴ ماه می  تغییر یافت. 

کد خبر 502511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha