محاسبات همشهری نشان می‌دهد میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس، در طول ۲ سال اخیر ۶۰۰ درصد بوده است.

بورس تهران

همشهری آنلاین - بهزاد رنجبر: با رشد ۳.۵ درصدی بورس در مبادلات روزشنبه ارزش کل بازار سهام برای نخستین بار به مرز ۱۹۰ میلیارد دلار رسید. حالا محاسبات همشهری نشان می‌دهد؛ میانگین بازده سرمایه گذاری در بازار سهام ایران در طول فروردین امسال به رکورد بی‌نظیر ۳۰ درصد نزدیک شده است.

۷۰۰ روز از آغاز موج صعود بورس می‌گذرد؛ روندی که از اردیبهشت ۱۳۹۷ آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. در این دوره شاخص بورس با وجود فراز و نشیب‌هایی که داشته، ۶۰۰ درصد رشد کرده و از سطح ۹۹ هزار واحد به سقف ۶۶۹ هزار واحد رسیده است. در طول این مدت ارزش کل شرکت های بورس چند برابر شده و ارزش کل بازار سهام را هم با خود بالا کشیده است. به باور کارشناسان این روند رو به رشد کماکان ادامه خواهد داشت، به ویژه آن‌که اکنون دولت نیز آشکارا از بازار سرمایه حمایت می کند و بخشی از سیاست های کلان اقتصادی خود را بر رشد بورس متمرکز کرده است.

  • رشد ارزش کل بازار سهام ایران

آمارهای محاسبه شده در همشهری نشان می دهد در طول ۷۰۰ روز گذشته ۱۴۰ میلیارد دلار، بر ارزش کل بازار سهام ایران، یعنی ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس افزوده شده است. در ابتدای سال ۱۳۹۷ ارزش کل بازار سهام ایران رقمی معادل ۵۰ میلیارد دلار بود اما در نخستین روز هفته جاری و در پی رشد ۳.۵ درصدی شاخص کل بورس تهران، ارزش کل بازار سهام ایران، برای نخستین بار در طول ۵۱ سال فعالیت بازار سرایه در  ایران، از مرز ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان، عبور کرد. اکنون بازار سهام فقط چند گام دیگر تا عبور از مرز ۱۹۰ میلیارد دلار و حتی رسیدن به ۲۰۰ میلیارد دلار فاصله دارد. محاسبات همشهری نشان می‌دهد در پایان مبادلات روز شنبه میانگین بازده سرمایه گذاری در بورس از ابتدای امسال تاکنون به ۲۹.۵ درصد رسیده است. پارسال سرمایه گذاران به طور میانگین ۱۸۰ درصد بازده در بورس به دست آوردند حالا به نظر می رسد با تداوم وضع موجود بازده امسال سرمایه‌گذاری در بورس از بازده پارسال هم بیشتر شود.

  • حمایت از بورس و تداوم عرضه سهام دولتی

به موازات رشد نماگر های بازار سرمایه، حسن روحانی رئیس جمهوری هم درگفت وگو با فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد، دستور داد بورس به یک بازار بزرگ و قابل اتکا تبدیل شود. اوتاکید کرد: وزارت اقتصاد و مجموعه بورس باید تلاش کنند که بورس به عنوان یک بازار بزرگ قابل اعتماد و اتکا برای سرمایه گذاری های اصولی و قابل اطمینان و با کمترین ضریب خطر به جامعه معرفی شود تا از هدررفت سرمایه ها در بازارهای غیرقابل اتکا و غیرمولد جلوگیری شود.

او همچنین، دستور داد عرضه سهام بنگاه های بزرگ در بورس، با رفع موانع احتمالی شتاب بگیرد و تداوم یابد. روحانی با اشاره به عرضه سهام شستا در بورس تاکید کرد: باید روند عرضه سهام شرکت های بزرگ در بورس تداوم یافته و موانع احتمالی در این مسیر، هر چه سریع تر مرتفع شود. این برای دومین بار از ابتدای امسال تاکنون است که حسن روحانی از وزیر اقتصاد می خواهد زمینه واگذاری سریع تر سهام شرکت های دولتی را در بورس فراهم کند. نشانه های حمایت دولت از تداوم رشد بورس از اواسط پارسال نمایان شد از ابتدای امسال هم با توجه به تاکیدهای رئیس جمهوری سهامداران به این نتیجه رسیده اند که دولت قصد دارد از بورس حمایت کند. پارسال چتر حمایتی دولت در افزایش توجه سرمایه‌گذاران به بورس تاثیر زیادی داشت و به ورود سهامداران تازه وارد به بورس منجر شد، به طوری که طبق آماری که پیش‌تر همشهری منتشر کرده بود فقط در طول بهمن و اسفند پارسال ۳۰۰ هزار سهامدار جدید وارد بورس شدند براساس تازه ترین برآوردها روند ورود سرمایه گذاران جدید به بورس در فروردین امسال، حتی از بهمن و اسفند پارسال فراتر بوده است.

  • دولت از بورس حمایت خواهد کرد

نظریه حمایت دولت از بورس این روزها به یک نظریه فراگیر تبدیل شده و اغلب سرمایه‌گذاران با فرض حمایت دولت در حال ورود به بورس هستند. تحلیل گران هم با بررسی مولفه های اقتصادی معتقدند نظریه حمایت دولت از بازار سرمایه صحیح است و دربخش مهمی از سیاست های اقتصادی دولت به ناچار بر حمایت از بورس متمرکز شده است.

محسن طاهری تحلیل گر بازارهای مالی می‌گوید: دلیل رشد فعلی بازار، هجوم نقدینگی است دولت این نقدینگی را به دلایل عدیده‌ای به سمت بورس هدایت کرده بنابر این تا زمانی که دولت بخواهد بورس رشد خواهد کرد.

او درباره اینکه چرا دولت در تلاش است نقدینگی را به بورس هدایت کند توضیح داد: اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران و کاهش درامد های دلاری، کاهش قیمت نفت، شیوع کرونا، کاهش درآمد های مالیاتی دولت و نگرانی از رشد قیمت دلار از جمله دلایلی است که دولت تمایل دارد نقدینگی در بورس بماند.

او افزود:با تداوم رشد بورس دولت می تواند با فروش دارایی هایش درآمد زایی کند و در عین حال از رشد قیمت دلار هم جلوگیری کند. در عین حال این امکان فراهم می شود که نقدینگی خلق شده به واسطه کسری بودجه به سمت بورس هدایت شود و از تورم جلوگیری شود.

او درباره اینکه دولت تا چه زمانی از بورس حمایت خواهد کرد گفت: هر زمان که دولت از تحریم خارج شد و توانست نفت خود را صادر کند و منابع لازم برای اداره کشور را در اختیار بگیرد آن گاه باید امیدی به حمایت دولت از بازار نداشت.

او توضیح داد: رفع تحریم ها یا انجام مذاکره بین ایران و آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا و حسن روحانی در ایران شدنی نیست بنابراین دولت فعلا به بورس نیاز دارد و مجبور است از بازار حمایت کند.

این کارشناس درباره اینکه اگر نقدینگی به بورس هدایت نمی شد چه اتفاقی رخ می داد گفت: چنانچه  نقدینگی به بورس هدایت نمی شد، حجم نقدینگی به کاهش ارزش پول ملی و تورم و در نهایت به رشد قیمت دلار منجر می شد، سپس بازار سرمایه دوباره به واسطه رشد قیمت دلار با صعود مواجه می شد با این تفاوت که این بار علاوه بر بورس، منحنی نرخ تورم هم به شدت رشد می کرد.

کد خبر 502487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha