شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

برنامه محیط زیست ملل متحد کشورهای عضو و شرکایش را در بازسازی بهتر گذشته از طریق استفاده بهینه از موقعیت برای خیز به سوی سرمایه‌گذاری سبز همچون سرمایه‌گذاری برای انرژی‌های تجدیدپذیر، خانه‌های هوشمند، تدارکات دولتی سبز، حمل و نقل عمومی با رعایت اصول و استانداردهای تولید و مصرف پایدار یاری می‌رساند.

محیط زیست سازمان ملل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، دبیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد بیانیه صادر کرد.

در بیانیه اینگر اندرسون، در شرایط بحرانی شیوع کرونا آمده است: بدینوسیله برنامه محیط زیست ملل متحد با میلیاردها انسان در سرتاسر زمین که از آسیب‌های بیماری همه‌گیر کرونا رنج می‌برند، اعلام همبستگی می‌کند.

از میلیون‌ها نفر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و نیز اعضای خانواده سازمان ملل چون سازمان بهداشت جهانی صمیمانه قدردانیم که در مواجهه با بزرگترین بحران بشر بعد از جنگ جهانی دوم و برای مراقبت از ما به‌طور شبانه‌روزی در تلاش و فعالیت هستند.

اولویت نخست و بلامنازع در این شرایط محافظت از مردم از طریق محدود کردن و کنترل شیوع ویروس کووید ۱۹ است. با درک این حقیقت که واکنش‌ دوست‌داران محیط زیست در برابر این ویروس از الزامات است، آماده‌ایم تا با در اختیار قرار دادن دانش و تجربیات فنی در حوزه مدیریت پسماندهای شیمیایی و خطرناک برای کشورهای عضو و شرکای خط مقدم سازمان ملل متحد، از ایشان برای رسیدگی و مقابله با پسماندهای پزشکی، حمایت نماییم.

علیرغم محدودیت‌های وضع شده در بسیاری از کشورهایی که UNEP در آن حضور دارد، اما برنامه محیط زیست ملل متحد با در نظرگیری دستورالعمل‌ها و توصیه‌های مراجع ذی‌صلاح ملی و سازمان بهداشت جهانی، همچنان فعال و غیر تعطیل است. ما در برنامه محیط زیست ملل متحد به وظیفه اصلی خود در تسهیل نمودن حاکمیت محیط زیست جهانی با برقراری مجراهای مجازی برای بحث و تبادل نظرات متعهد بوده‌ایم و اینها بدان دلیل است که در نهایت امر، سلامت انسان و سلامت زمین کاملاً بهم پیوسته هستند.

فعالیت‌های بشر سرتاسر سیاره ما از زمین تا اقیانوس را به معنای واقعی دچار تغییر کرده است. اگر همچنان و به‌طور مداوم از طبیعت سوء استفاده نموده و اکوسیستم را تخریب کنیم، سلامت بشر را به مخاطره انداخته‌ایم. در حقیقت هفتاد و پنج درصد از بیماری‌های عفونی نوظهور، از بیماری‌های مشترک انسان و دام (حیوان) هستند که ویروس از حیوان (اهلی یا وحشی) به انسان منتقل می‌شود.

ما در برنامه محیط زیست ملل متحد با همکاری شرکای خود در حال ایجاد دانش مبتنی بر علم در مورد رابطه فی‌مابین اکوسیستم پایدار، محیط زیست، طبیعت و سلامت انسان هستیم که شامل بیماری‌های مشترک انسان و دام نیز می‌شود و این فعالیت دقیقاً به دلیل ماهیت بهم ‌پیوسته زندگی در این سیاره است. لذا ایجاد «چارچوب تنوع زیستی بعد از ۲۰۲۰» بسیار پراهمیت بوده و ما متعهد به تلاش برای تحقق این امر هستیم.

در شرایط پس از بحران کرونا، زمانی که دولت‌ها بسته‌های حمایتی برای ایجاد شغل، کاهش فقر و نیز رشد و توسعه اقتصاد تصویب کرده و ارایه می‌دهند، برنامه محیط زیست ملل متحد، کشورهای عضو و شرکایش را در «بازسازی بهتر گذشته» و از طریق استفاده بهینه از موقعیت برای خیز به سوی سرمایه‌گذاری سبز یاری می‌رساند، همچون سرمایه‌گذاری برای انرژی‌های تجدیدپذیر، خانه‌های هوشمند، تدارکات دولتی سبز، حمل و نقل عمومی و همگی با رعایت اصول و استانداردهای تولید و مصرف پایدار.

این اقدامات مدیریت صحیح پسماندهای خطرناک پزشکی و شیمیایی، حفاظت مقتدرانه و جهانی از محیط زیست و تنوع زیستی، تعهد آشکار به «بازسازی بهتر گذشته»، ایجاد شغل‌های سبز، تسهیل حرکت بسوی آیندۀ با کربن خنثی؛ راه‌حل دستیابی به آینده‌ای مقاوم و پایدار و در مسیر اهداف توسعه پایدار است و این، البته، آینده‌ای است که می‌خواهیم.

کد خبر 502313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha