مقامات در شهر ووهان چین، کانون اولیه شیوع ویروس کرونا در سال پیش با تجدید نظر در آمار تلفات آن را ۵۰ درصد افزایش داده‌اند، در عین حال دولت چین پنهانکاری در بحران کرونا را انکار می‌کند.

ٌWuhan

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین کارگروه دولت محلی در ووهان روز جمعه ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین)‌ ۱۲۹۰ مورد به شمار تلفات ناشی از بیماری  کووید-۱۹ در این شهر افزود و به این ترتیب شمار مرگ‌های ثابت‌شده در این شهر از میزان گزارش شده ۲۵۷۹ مورد به ۳۸۶۹ مورد رسید.

ووهان که شهری ۱۱ میلیونی است بیش از هر شهر دیگر چین دچار مرگ‌های ناشی از ویروس کرونا شد، چرا که ساکنان آن در اوج شیوع بیماری با ازدحام سیستم پزشکی شهر مواجه شدند.

این تجدیدنظر پس از هفته‌ها ابراز تردید درباره ارقام رسمی تلفات کرونا در چین صورت می‌گیرد. مقامات چین می‌گویند این تجدید نظر در شمار تلفات ناشی از گزارش‌دهی نادرست یا با تاخیر در گذشته است و به علت مخفی‌کاری عامدانه در اطلاعات رخ نداده است.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری در پکن در این باره گفت: «کارکنان پزشکی در برخی از مراکز مشغول نجات جان بیماران بوده‌اند و در نتیجه تاخیر در گزارش‌دهی، گزارش دهی نادرست یا کم گزارش دادن موارد تلفات رخ داده است، اما هرگز پنهانکاری عامدانه‌ای در کار نبوده است و ما اجازه پنهانکاری را نمی‌دهیم.»

با اینکه به نظر می‌رسد چین بر اوج شیوع ویروس کرونا را گذرانده باشد و روز جمعه فقط ۲۶ مورد جدید بیماری را گزارش کرد که کمترین میزان روزانه گزارش در دو هفته اخیر است، این کشور درگیر پیامدهای تقریبا سه ماهه فلج کامل اقتصادی است.

داده‌های منتشر شده اداره آمار ملی چین نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور در سه ماهه اول ۲۰۲۰ حدود ۶.۸ درصد کوچک شده است. چنین افت اقتصادی در چین از سال ۱۹۷۶ که این کشور دستخوش تشنج‌های «انقلاب فرهنگی» مائو تسه تونگ بود، بی‌سابقه است.

کد خبر 502115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha