شیلی به نخستین کشوری در جهان بدل می‌شود که برای افراد بهبودیافته از کووید-۱۹ «کارت ایمنی» صادر می‌کند.

CORONAVIRUS

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین دارندگان این کارت ایمنی که از صبح دوشنبه ۲۰ آوریل (اول اردیبهشت) در شیلی صادر خواهند شد، از قرنطینه معاف می‌شوند، بنابراین می‌توانند به سر کارشان بازگردند.

با وجود مشکلاتی در تولید آزمایش‌های قابل‌اعتماد برای شناسایی آنتی‌بادی‌ها در بدن بهبودیافتگان وجود وزیر بهداشت شیلی اعلام کرد این کارت‌ها بر اساس وجود آنتی‌بادی‌های ضد ویروس در بدن افراد صادر می‌شود.

او وعده داد که  «با احتمال بسیار زیاد» دارندگان این کارت‌ها ویروس را به دیگران سرایت نخواهند داد.

شیلی افراد دچار کووید-۱۹ را ۱۴ روز پس از برطرف شدن علائم حاد یا پس از مرخص شدن از بیمارستان در موارد جدی‌تر غیرواگیردار می‌شمارد. افراد دچار ضعف دستگاه ایمنی فقط هنگامی غیر واگیردار شمرده می‌شوند که ۲۸ روز از برطرف شدن علائمشان گذشته باشد.

نگرانی‌ها درباره اینکه افراد بهبودیافته تا چه مدتی برابر ویروس مصون هستند، باقی می‌ماند؛ مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های کره جنوبی تا به حال ۱۴۱ بیمار را که پس از بهبودی دوباره آزمایششان مثبت شده است، گزارش کرده است. انستیتوی ملی بهداشت ایتالیا گفته است فقط حدود ۱۰ درصد از بیماران بهبودیافته در این کشور در بدنشان آنتی‌بادی تولید کرده‌اند.

از هنگامی که صدور کارت ایمنی به عنوان راهبردی برای برداشتن قرنطینه مطرح شده است، نگرانی‌های در این باره ابراز شده است اجرای این سیستم می‌تواند باعث شد افراد احساس کنند بهتر است به ویروس دچار شوند و بهبود یابند تا بتوانند با گرفتن کارت ایمنی به سر کارشان بازگردند یا بازار سیاهی برای کارت‌های ایمنی بوجود آید.

آلمان و ایتالیا استفاده از «پاسپورت‌های ایمنی» را به عنوان یک راهبرد خروجی برای هنگام برداشتن قرنطینه در نظر گرفته‌اند، در مقابل وزیر بهداشت بریتانیا یک برنامه بر اساس مچ‌بند برای نشان دادن ایمنی را پیشنهاد کرده است. آمریکا نیز برنامه مشابهی را در نظر دارد.

شیلی تا به حال ۹۲۵۲ مورد کووید-۱۹ گزارش کرده است که بیش از نیمی از آنها مربوط به پایتخت این کشور سانتیاگو بوده‌اند که در شرایط قرنطینه عمومی قرار دارد. همچنین ۱۱۶ مورد مرگ ناشی از بیماری در این کشور گزارش شده است.

کد خبر 502104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha