پژوهشگران با استفاده از تغییر سطوح فلزی با لیزر به پیشرفت جدیدی در تکنولوژی‌های ضد باکتری دست یافته‌اند.

laser treatment

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز گروهی از پژوهشگران در دانشگاه پوردو در ایالت ایندیانای آمریکا می‌گویند با ایجاد بافت متفاوتی در یک سطح فلزی با تاباندن لیزر میتوان آن سطح را با یک باکتری‌کش فوری بدل کرد.

این پژوهشگران می‌گویند این تکنیک نمی‌تواند باعث  کشتن ویروس‌های از جمله کروناویروس عامل کووید-۱۹ شود، چرا که ویروس‌ها بسیار کوچکتر از باکتری‌ها هستند.

به گفته این پژوهشگران باکتری‌ها می‌توانند روزها روی سطوح فلزی زنده بمانند و عاری از باکتری نگاه داشتن جاهایی مانند دستگیره درها و سایر سطوح می‌تواند به پیشگیری از انتشار به اصطلاح «ابرمیکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها» مانند MRSA ( باکتری استافیلوکوک طلایی مقاوم به متی‌سیلین) کمک کند.

رحیمی رحیمی، استادیار مهندسی مواد در دانشگاه پوردو در این باره گفت: «ما یک تکنیک یک مرحله‌ای بافت‌دهندگی با لیزر ابداع کرده‌ایم که می‌تواد خواص باکتری‌کش سطح مسی را تقویت کند.»

او افزود: «مس به عنوان یک ماده ضدمیکروبی قرن‌ها مورد استفاده بوده است. اما معمولا ساعت‌ها طول می‌کشد تا سطوح مسی طبیعی باکتری‌ها را بکشند.»

رحیمی و همکارانش آزمایش این تکنولوژی جدید را روی فلزات دیگر و پلیمرهایی دیگری هم که برای کاهش خطر رشد باکتری در ایمپلنت‌های ارتوپدی یا پوشاننده‌های زخم‌های مزمن به کار می‌روند، آغاز کرده‌اند.

به گفته این پژوهشگران، این تکنیک همچنین ممکن است بر روی آلیاژهای فلزی با خواص شناخته‌شده ضد باکتری هم به کار رود.

این فرآیند با استفاده از لیزر الگوهایی در مقیاس نانو روی سطح فلز ایجاد می‌کند. بافت ناهموار و دندانه‌داری که به این ترتیب بوجود می‌آید باعث افزایش مساحت سطح می‌شود احتمال از بین رفتن باکتری به علت پاره شدن را افزایش می‌دهد.

کد خبر 502102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha