دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

علی‌خردپیر: درحالی که نزدیک به 18 ماه از آغاز توزیع کارت‌های هوشمند سوخت می‌گذرد، مسئولان این طرح خبر می‌دهند که بالغ بر یک میلیون فقره کارت در پست معطل مانده است.

ناصر سجادی، مدیر سامانه هوشمند سوخت با اعلام این خبر گفت که به‌نظر می‌رسد این کارت‌ها بی‌صاحب باشد اگرچه هرکدام به نام شخصی حقیقی صادر شده است.
به گزارش خبرنگار همشهری چاپ عصر، وی توضیح داد که ابتدای اجرای طرح توزیع کارت هوشمند سوخت، یکی از عمده‌ترین مشکلات پیش‌روی وزارت نفت تهیه آمار دقیق خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های موجود درکشور بود.

پیش از این نیز بارها مسئولانی دیگر در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی از فقدان یک بانک اطلاعاتی کامل درباره خودروها و موتورسیکلت‌های موجود اظهار نارضایتی کرده بودند. شنیده می‌شود که یکی از دلایل تاخیر و تعلل دولت در اجرایی کردن این طرح ضعف نیروی انتظامی در تدوین چنین بانکی بوده است. سجادی همچنین گفت که این یک میلیون کارت هوشمند باقی مانده نشان می‌دهد که حداقل به تعداد همین کارت‌ها آمار غلط به دست ما رسیده است و در واقع یک میلیون کارت هوشمند تولید شده بی‌صاحب است.

تناقض میان مصرف و آمار

گفته‌های مدیر سامانه هوشمند سوخت در حالی است که از اواخر آبان سال 1385 توزیع کارت هوشمند در تهران و کرج آغاز شد و از اردیبهشت سال پس از آن نیز طرح آزمایشی استفاده از این کارت‌ها به اجرا در آمد.

 مصطفی پورمحمدی وزیر کشور که برای توضیح درباره تعلل دولت در اجرایی کردن مصوبه سهمیه بندی بنزین به مجلس فراخوانده شده بود از اجباری شدن استفاده از کارت هوشمند ابتدای خرداد خبر داد. اگرچه سهمیه‌بندی بنزین در ششم تیر اتفاق افتاد اما یک ماه پیش از آن هیچ شهروندی جز در بازار سیاه نتوانست بدون کارت از جایگاه سوخت بگیرد.

کارت هوشمند سوخت به‌عنوان ابزار سهمیه‌بندی اکنون به یکی از معضلات اصلی مردم بدل شده، این در حالی است که هر روز مفقودی و معیوبی کارت‌ها دریافت سوختگیری را ناممکن می‌سازد. در کنار یک میلیون کارت هوشمند باقی مانده در دفترهای پستی کشور، هزاران موتورسیکلت در حال تردد نیز فاقد کارت بوده و از بنزین آزاد استفاده می‌کنند.

مدیر سامانه هوشمند سوخت در پاسخ به خبرنگار همشهری چاپ عصر درباره دلیل وجود تناقض میان آمار محاسبه شده توسط کاربر و آماری که در کارت لحاظ می‌شود، گفت: این یک تدبیر فنی است که با ورود کارت به دستگاه کارتخوان، به میزان 4 لیتر آزاد شود تا درصورتی که اتفاقی پیش آمد یا کارت به‌طور ناگهانی بیرون کشیده شد، نازل از کار نیفتد.
براساس گزارش‌های مردمی رسیده، این تناقض میان آماری که مصرف شده و آماری که در دستگاه‌های کارتخوان نمایش داده می‌شود موجب بی‌اعتمادی طبقات نسبت به مجریان و حتی گاه درگیری با جایگاه‌داران عرضه سوخت شده است.

سجادی اما در توضیح و شرح ماوقع خود از طرح کارت‌های هوشمند سوخت گفت: حساسیت‌های امنیتی در تمامی لایه‌های اجرایی این طرح از مباحث و مشکلات پیش روی کار بود و از سوی دیگر به لحاظ فرهنگی نیز موانعی وجود داشت.

مدیر سامانه هوشمند سوخت با اشاره به اینکه اجرایی شدن این طرح موجب کاهش 20 درصدی مصرف سوخت شد ادامه داد: موفقیت در عملیاتی کردن کارت هوشمند آن هم در مرحله سراسری فرصتی برای مسئولان است تا بیش از پیش به ساماندهی حمل‌ونقل عمومی بپردازند.

وی همچنین پیاده‌سازی‌ نرخ واقعی بنزین و گازوئیل را از جمله قابلیت‌های این طرح دانست و خاطر نشان کرد که افزایش تدریجی – پله‌ای بهای سوخت می‌تواند به لحاظ فنی توسط سامانه هوشمند اجرایی شود.

کد خبر 50208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز