یکی از مسائل مهم امروز هم‌زمان با تلاش‌های جهانی برای مهار کرونا، تغییرات گریزناپذیر در سبک زندگی بشر در دوران پساکروناست، برخی دانشگاهیان اصفهان معتقدند برای غلبه بر این ویروس چرب و بحران‌های متنوع ناشی از آن باید چاره‌ای اساسی اندیشید.

کرونا شهر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، باید قبول کرد که این ویروس، تغییرات چشمگیری در شیوه زندگی انسان‌ها از جمله مردم استان اصفهان ایجاد کرده است؛ باید پذیرفت امروز، سبک زندگی بیشتر فرزندان بشر تغییر کرده است و همه اینها نتیجه عملکرد این ویروس چرب و کوچک بنام کروناست به هرحال بحران‌های ناشی از شیوع کرونا متنوع و زیاد بوده که برای مقابله با آن باید چاره ای اندیشید.

با این وجود، کارشناسان اصفهانی بر این باورند که انسان، موجودی هوشمند و دارای قوه عقل و اختیار است و بنابراین امروز انسان جدید می تواند در کنار نقش های خود در جامعه، زندگی خود و اطرافیانش را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

بحران‌های فرهنگی و راهکارهای آن

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: افسردگی به دلیل عدم حضور فیزیکی برای خرید و مبادلات روزمره با اعمال محدودیت‌های فاصله فیزیکی، یکی از بحران های فرهنگی ناشی از ویروس کرونا در این روزهاست که ایجاد تنوع برای خرید در فضای مجازی می‌تواند این افسردگی را کاهش دهد.

فائزه تقی‌پور از تغییر در سبد مصرف کالاهای  فرهنگی برای کاربران در این دوران کرونایی خبر داد و جایگزینی کالاهای مصرفی متناسب با سلامت فرهنگی و روحی کاربران را برای زمان حاضر و دوران پساکرونا ضروری دانست.

وی ترویج پیام‌های نشاط‌آور بر مبنای سبک "زندگی دوباره" را راه حلی برای غلبه بر احساس به اتمام رسیدن و ناتمام ماندن اصلاحات فرهنگی می‌داند که در هفته‌های گذشته، شاهد تقویت این حس بین مردم بوده ایم و در صورت استمرار این حس جامعه دچار افسردگی مزمن می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با برخی اقدامات ساده می‌توان برخی از آثار مخرب فرهنگی ویروس کرونا را به حداقل رساند به عنوان مثال با استفاده از واژه حفظ فاصله فیزیکی به جای فاصله اجتماعی می‌توان از تبدیل به فرهنگ شدن قانون حفظ فاصله اجتماعی و تحدید شکل‌گیری روابط اجتماعی ناسازگار جلوگیری کرد.

تقی‌پور شکل‌گیری بحران معنا و مفهوم زندگی بر مبنای اخبار بد شبکه‌های اجتماعی را در روزهای اخیر از چالش‌های مهم فرهنگی برشمرد و راهکار مقابله با آن را ارائه الگو و توجه به ترسیم مجدد مفهوم زندگی مبتنی بر جستجوی معنا دانست.

وی نقش عادت در شکل‌گیری سبک زندگی جدید را از جمله مسائلی دانست که در نا انطباقی مردم با شرایط پیش آمده موثر بوده است و راهکار مقابله با آن را ایجاد و خلق عادت‌های جدید بر مبنای سبک زندگی مجازی محور دانست.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی تجربه زندگی در زمان حال و عدم اطمینان نسبت به تجربه زندگی در آینده را عاملی برای غلبه بر حس " زندگی برای عبور از بحران و رسیدن به آرامش " برشمرد.

وی از دست دادن انگیزه برای ادامه زندگی در قشرجوان را از جمله مواردی دانست که ویروس جدید کرونا کووید-۱۹ به آن دامن زده است و به طور قطع اشاعه و تشویق فرهنگ خروج از بی‌تفاوتی اجتماعی می‌تواند در کاهش پیامدهای آن موثر باشد.

تقی پور به اهمیت اطلاع‌رسانی دقیق و کارشناسانه تاکید کرد و ادامه داد به عنوان مثال در هفته‌های گذشته شاهد برگزاری جشن‌های مجازی و ارسال تصاویر از مصرف الکل و تنقلات برای کاربران در شبکه‌های مجازی بودیم که اطلاع‌رسانی دقیق و کارشناسانه درباره عوارض مصرف مواد مخدر و الکل می تواندراهکاری برای مقابله با این چالش فرهنگی باشد.

وی به بی نظمی در ساعت‌های خواب و بیداری و استفاده دایم از تلفن همراه در این هفته توسط بسیاری از مردم اشاره و توصیه کرد هماهنگی در ساعت خواب و بیداری بین اعضا خانواده بوجود بیاید تا تبعات این تغییر سبک زندگی کاهش یابد.

بحران خانواده‌ها و راهکارهای آن

پزشک متخصص مغز و اعصاب در این پیوند به ایرنا اصفهان گفت: در این شرایط که مردم برای در امان ماندن از بیماری کرونا باید بیشتر در خانه‌ها بمانند به دلیل پایین بودن تاب‌آوری اجتماعی بعضی از خانواده‌ها دچار مشکلات عصبی و بعضا روانی می‌شوند.

 مرضیه رحیمی تاکید کرد: باید از نظر اجتماعی و فرهنگی برای دوران پساکرونا آمادگی داشته باشیم و همه فعالان پزشکی، فرهنگی و اجتماعی باید برای کاهش آسیب‌های اجتماعی این دوران راهکارهای عملی و قابل اجرا ارائه کنند.

این پزشک به افزایش اختلافات و ناملایمات در روابط زناشویی در دوران قرنطینه و بر لزوم برگزاری برنامه‌های مشاوره محور در رسانه‌ها برای مقابله با این رفتارها اشاره کرد.

وی افزود : در این راستا افزایش مراکز مشاوره در فضای مجازی، اطلاع رسانی و توجه به مسائل عاطفی خانواده‌ها باید در دستور کارگروه‌های مشاوره قرار بگیرد ضمن آنکه درمان‌های دارویی برای کاهش افسردگی زیر نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب و یا روانپزشک نیز توصیه می‌شود.

رحیمی با اشاره به شرایط نامساعد روحی بازماندگان اموات بیماران کرونایی، یادآور شد: این افراد با توجه به شرایط سخت تنهایی و غربت در زمان تدفین اموات خود ممکن است دچار افسردگی و مشکلات روحی شوند که این مساله نیاز به بررسی و آسیب شناسی دارد و در صورت مشاهده علایم افسردگی باید سریع به درمان آن زیر نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب و یا روانپزشک اقدام کنند.

وی اکتفا به مراسم عزاداری مجازی و شکل‌گیری "سوگ ناتمام" دربین خانواده‌های عزادار بیماران کرونایی را مشکل این خانواده‌ها برشمرد و تسلیت‌گویی رسانه‌های محلی به خانواده‌های عزادار، اطلاع رسانی و ارائه الگو جهت برگزاری مراسم عزاداری ساده را از جمله راهکارهای مقابله با "سوگ ناتمام"  دانست.

این پزشک اصفهانی ارتباطی‌نداشتن خانواده‌های عزادار با افرادی که تجربه شبیه خودشان داشته‌اند را عاملی برای تشدید افسردگی این گروه برشمرد و راه‌اندازی گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی برای حضور اعضای خانواده‌های متوفی را قدم مثبتی برای کاهش افسردگی دانست.

وی ارجحیت به برقراری ارتباط صرف در شبکه‌های اجتماعی و شکل‌گیری و عادت به خانواده‌های مجازی از پیامدهای مخرب فرهنگی در دوران کرونا برشمرد و راهکار مقابله با آن را ارائه الگوی مدیریت خانواده ایرانی – اسلامی دانست.

رحیمی بحران مذهبی و بی‌انگیزگی نسبت به روحیه توسل جویی در خانواده ایرانی را از پپامدهای کرونا دانست و تاکید کرد برنامه‌ریزی دقیق جهت تقویت هوش معنوی می‌تواند در کاهش این بحران موثر باشد.

وی به ترس از قحطی، رکود اقتصادی و  اثرات ناامنی اقتصادی در خانواده ها اشاره کرد و گفت: توجه به تقویت نقش محوری زنان در مدیریت بحران‌های طولانی مدت در این دوران می‌تواند بسیاری از این چالش‌ها را کم اثر کند.

وی عدم رغبت به برقراری ارتباط انسانی در درون خانواده و تمایل به زندگی فردی را عاملی برای بروز افسردگی و تنهایی دانست و این ۲  مورد را از مشکلات مهم این روزهای کرونایی برشمرد که برای غلبه بر آنها حس عادت به داشتن روابط از راه دور(مجازی) باوالدین و سالمندان و  ارایه الگوی زندگی موفق در خانواده‌های اصیل ایرانی می‌تواند راهگشا باشد و به احیا و بازسازی مفهوم صله رحم در دوران حاضر منجر شود.

پزشک متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: شاید این بحران در آینده به افزایش تعداد خانواده‌های بدون ازدواج، تک والدی، شبکه‌ای، همراه با حیوان به جای فرزند و بدون فرزند منجر شود که آگاه‌سازی فرهنگی برای نشان دادن مضرات این سبک زندگی باید صورت پذیرد.  

رحیمی تصریح کرد: یادمان باشد امروز، گذشته آینده است. پس باید بنویسیم و هرآنچه بر ما می‌گذرد را مکتوب کنیم تا با یک اپیدمی دیگر دنیا اینچنین دچار بی‌نظمی نشود. البته شاید نظم جهان آن چیزی است که الان تجربه می‌کنیم نه آنچه که به عادت در آن زندگی می‌کردیم.

برخی از اندیشمندان پیش‌بینی‌هایی را در مورد آینده وضعیت جهان در دوران پساکرونا مطرح کردند، آنان معتقدند شیوع کرونا باعث شده تا بشر مجبور شود سبک زندگی‌اش را تغییر دهد و به دنبال روش‌های خلاقانه باشد، آنچه مسلم است بشر و نهادهای مختلف در آینده انعطاف‌پذیری بیشتری در دوران پساکرونا با توجه به تجربه شیوع این ویروس خواهند داشت.

 به تاکید آنان شیوع کرونا در جهان ممکن است موجب ایجاد چالش‌های جدی گسترده برای بشر شده باشد اما انسان‌ها باید از این فرصت استفاده کنند تا مسیر و سبک زندگی‌شان را تغییر دهند و به دنبال راه‌حل‌های ابتکاری و توسعه روش‌های مختلف نظیر کاربرد سیستم‌های دیجیتالی،  خریدهای اینترنتی، وابستگی به رُبات‌ها برای برآورده کردن نیازهای خود باشند. از این دوران باید درس گرفت تا جهان به مکانی امن‌تر و بهتر تبدیل شود.

تاکنون بیش از ۷۶ هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از چهار هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است. این ویروس از کشور چین به دیگر کشورهای جهان سرایت کرد و ساختار از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جوامع را تحت‌الشعاع قرار داده است.

کد خبر 502013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha