مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

هنگامه یکه‌تازی بیماری کرونا است و اغلب افراد جامعه می‌کوشند خود و خانواده‌ را از این ویروس خطرناک دور نگه دارند اما کارتن‌خواب‌ها، معتادان متجاهر و کودکان کار بی‌خبر از این مخاطرات و بدون رعایت اصول بهداشتی در قلمرو کرونا پرسه می‌زنند.

حاشیه نشینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، خیابان‌های شیراز استان فارس به نسبت قبل خلوت‌تر، کرکره‌ها پایین کشیده و اغلب رانندگان خودروهایی هم که در این شهر دیده می‌شوند ماسک بر چهره خود زده‌اند و شیشه اتومبیلشان را نیز تا انتها بالا کشیده‌اند تا مبادا هیچ روزنه‌ای برای ورود ویروس حتی به نزدیکی آن‌ها وجود داشته باشد.

در این‌ بین اما کودکانی در سر چهار راه‌ها به چشم می‌خورند که هنگام قرمزی چراغ‌راهنما خود را تا سینه بر روی کاپوت خودروها می‌اندازند و با دستان کوچک اما زمختشان شیشه‌ اتومبیل‌ها را تمیز می‌کنند تا شاید راننده دلش به رحم آید و اسکناسی کف دست آن‌ها بگذارد.

زباله گردها و معتادان نیز در بعضی نقاط شیراز دیده می‌شوند که کله خود را تا کمر درون سطل‌های زباله فروکرده‌اند یا در کوچه و خیابان‌ و در بین زباله‌ها به دنبال نوع بازیافتی آن می‌گردند تا شاید بتوانند پول لقمه‌ای نان و مواد مخدر خود را تأمین کنند و قرار نباشد شب را گرسنه و خمار سر به بالینی از جنس کارتن بگذارند.

دور از بهداشت، نزدیک کرونا

تنها قشری که رفتار و سبک زندگی‌شان همانند دوران قبل از کروناست و هیچ تغییری نکرده کودکان کار و زباله گردهای شیراز هستند که برخلاف اغلب مردم جامعه سقفی ندارند که زیر آن بمانند و بدون دستکش و ماسک هر روز در خیابان‌ها و پاتوق‌های همیشگی‌شان به چشم می‌خورند و انگارنه‌انگار که شهرها و کشورهای جهان یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخی قرن  را پشت سر می‌گذارند.

در کوچه‌پس‌کوچه و خیابان‌های شیراز افراد بی‌دفاعی مانند کودکان کار و کارتن‌خواب‌هایی زندگی می‌کنند که هنوز اسم کرونا هم به گوششان نخورده و در زمانی که اغلب مردم در خانه‌هایشان مانده‌اند تا از ابتلا به این بیماری محفوظ بمانند این قشر بدون داشتن وسایل حفاظتی و بهداشتی همه اوقات خود را در معرض این ویروس نامرئی می‌گذرانند.

در شرایطی که همه مردم جامعه از شیوع این بیماری باخبر هستند اما عده‌ای به دلیل محرومیت‌هایی که دارند به اخبار، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دسترسی ندارند و به همین دلیل یا از شیوع این بیماری بی‌خبرند یا اگر هم چیزهایی به گوششان خورده اطلاعاتی درباره روش‌های انتقال بیماری، شیوه‌های حفاظت و رعایت بهداشت فردی ندارند یا اصلاً امکاناتی مانند آب بهداشتی و صابون مایع و ضدعفونی‌کننده دست ندارند.

پناهگاه برای ناقلان نان‌آور 

روانشناس و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی در این زمینه گفت: در این روزهای سخت و خاص که تمام جوامع بشری و همچنین هموطنان ایرانی با شیوع ویروس کرونا مواجه هستند و همه دغدغه ذهنی آن‌ها نجات جان خود از مبتلا شدن به این ویروس واگیردار و خطرناک است، با افراد بی‌بضاعت و مستاصلی در سطح شهر روبرو هستیم که همچنان مانند سابق به دنبال کسب روزی در خیابان‌های شهر پرسه می‌زنند.

رویا طاهری بیان می‌کند، انگارنه‌انگار که این بیماری بیش از دیگران در کمین زباله‌گردها یا بعضی کودکان کار است که نان خود را از میان زباله و پسماند یا در محیط‌هایی جمع‌آوری می‌کنند که ممکن است به این ویروس آلوده باشد و شاید هم چاره‌ای جز این کار نداشته باشند اما این افراد می‌توانند خطرناک‌ترین ناقلان این ویروس در سطح هر شهر و دیاری باشند.

او معتقد است که در زمان شیوع کرونا می‌توان مکانی ویژه و مخصوص نگهداری و تأمین نیازهای اولیه این افراد اختصاص داد تا هم آن‌ها ناچار نباشند برای به دست آوردن حداقل نیازهای خود زمینه آسیب‌رسانی به خود و دیگران را در این شرایط مهیا کنند و هم  اینکه احتمال انتقال بیماری از این قشر به کسانی که از گذشته در کمپ‌ها و مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند نیز وجود ندارد.

به گفته این روانشناس شیرازی نباید فراموش کرد که این دسته از افراد همیشه به حمایت نیاز داشته‌اند، امری که در شرایط کنونی اهمیتی مضاعف‌تری پیداکرده زیرا این کار در شرایط کنونی ضریب ایمنی و سطح سلامت جامعه را نیز به‌شدت افزایش می‌دهد.

ضرورت ورود تشکل‌های مردمی برای آگاهی بخشی به آسیب دیدگان

طاهری بر اینکه ارائه آموزش‌های خود مراقبتی و بهداشتی به کودکان کار، معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها در شرایط کنونی می‌تواند بسیار مؤثر باشد نیز تأکید کرد.

او در شرایط کنونی که شیوع بیماری کرونا ابعاد گسترده‌ای پیداکرده، تشکل‌ها و سمن‌های مردمی را بهترین وسیله برای انتقال آموزش‌های لازم برای پیشگیری از کرونا در بین قشرهای آسیب‌پذیر جامعه مانند زباله گردها و کودکان کار دانست.

این پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی معتقد است که در سال‌های اخیر تشکل‌های مردمی توسعه خوبی پیدا کرده است و اکنون زمان آن است که این گروه‌های مردم‌نهاد برای رفع آسیبی مهم در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا اقدام کنند.

بی‌خبری آشکار از ویروس ناپیدا  

رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز، یکی از افرادی است که شاهد وضعیت کنونی کودکان کار و کارتن‌خواب‌ها در شرایط شیوع بیماری کرونا در این شهر است.

یوسف آفرینی افزود: در هفته‌های گذشته حتی با کودکان کار و کارتن‌خواب‌هایی در شیراز برخورد کرده که حتی اسم کرونا هم هنوز به گوششان نخوره بوده و از شیوع و گسترش این بیماری در جامعه هیچ خبری نداشتند.

وی همچنین گفت: در شرایطی که همه جامعه از شیوع این بیماری در شیراز، فارس و ایران باخبر هستند و از خود و خانواده‌هایشان در برابر این ویروس محافظت می‌کنند برخی از این افراد هنوز اسم این بیماری هم به گوششان نخورده است و به دلیل محرومیت‌هایی که دارند به اطلاع‌رسانی از طریق اخبار و شبکه‌های اجتماعی نیز دسترسی ندارند.

آفرینی اعلام کرد: برای ارائه آموزش‌های محافظتی و بهداشتی به کودکان خیابانی، معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌های شیراز کارگاه‌های آموزشی در این شهر راه‌اندازی شده که به‌صورت میدانی در پاتوق‌های این افراد برگزار و ضمن توزیع اقلام بهداشتی آموزش‌های لازم هم به آن‌ها داده می‌شود.

توزیع  ۲ هزار بسته اقلام بهداشتی بین کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار 

به گفته رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز این ارگان در پی شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۲ هزار بسته اقلام بهداشتی شامل ماسک، دستکش، محلول ضدعفونی و مواد شوینده در بین کارتن‌خواب‌ها و کودکان خیابانی شیراز توزیع کرده است.

خیرین شیرازی آستین همت بالا زدند

او همچنین بیان کرد که خیرین و نیک اندیشان شیرازی از ابتدای شیوع بیماری کرونا به تهیه اقلام بهداشتی باهدف پخش در بین کودکان کار، معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها اقدام کرده‌اند که اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز نیز  این اقلام را در بین جامعه هدف توزیع کرده است.

به گفته او، جدای از توزیع اقلام بهداشتی روزانه کارگاه‌های آموزشی نیز برای کودکان کار و کارتن‌خواب‌های سطح شهر شیراز برگزار می‌شود تا این قشر اطلاعات لازم برای محفوظ نگه‌داشتن خود از ابتلا به بیماری کرونا را کسب کنند.

او  دستور شهردار شیراز برای توزیع روزانه ۵۰۰ دست غذای گرم بین این قشر که از آسیب‌های اجتماعی رنج می‌برند یادکرد و گفت: در کنار آن بسته‌های حمایتی حاوی اقلام خوراکی از جمله برنج، ماکارونی، عدس، لوبیا، بیسکویت، ویفر، آب‌میوه و موز نیز بین خانواده‌های کودکان کار توزیع می‌شود.

آفرینی افزود: خیران و گروه‌های مختلفی مانند جامعه روان‌پزشکان شیراز همواره اقلام بهداشتی مانند ماسک برای توزیع در میان قشر آسیب‌دیده اهدا کرده‌اند، تاکنون نیز در ۵ مرحله اقلام بهداشتی که توسط این نیک اندیشان تهیه‌شده در میان اقشار آسیب‌پذیر توزیع‌شده است.

جمع‌آوری و ساماندهی، فعلاً منتفی است

به گفته رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز، با ابلاغ دستورالعملی از سوی ستاد ملی پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا تمام دستگاه‌های متولی فعلاً از جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار، معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها منع شده‌اند.

او دلیل این تصمیم را جلوگیری از گسترش بیماری کرونا اعلام کرد و گفت: تا اطلاع ثانوی جمع‌آوری و ساماندهی این قشرهای آسیب‌دیده انجام نخواهد شد اما باید در این دوران با توزیع و آگاهی بخشی، آن‌ها را در برابر کرونا حفاظت کرد.

توزیع مایحتاج آسیب دیدگان اجتماعی آری یا نه؟

این مقام مسئول به بعضی نقدها در خصوص توزیع اقلام خوراکی و بهداشتی در بین اقشار آسیب‌دیده جامعه به دلیل تشویق آن‌ها به ادامه دادن به این سبک زندگی، اشاره کرد و افزود: اگر این اقلام به دست این افراد رسانده نشود ممکن است آن‌ها برای تأمین آن دست به سرقت‌های خرد بزنند و توزیع اقلام خوراکی و غذایی در بین آن‌ها می‌تواند از وقوع جرم پیشگیری کند و آمار آن را کاهش دهد.

آفرینی اظهار کرد: در حال بررسی و انجام رایزنی‌هایی برای توزیع متادون باهدف ترک اعتیاد در بین این قشر هستیم تا تردد آن‌ها برای تهیه مواد مخدر در زمان شیوع ویروس کرونا در شهر شیراز کاهش یابد و همچنین بتوان با این کار آن‌ها را به سمت متادون درمانی و ترک هدایت کرد؛ هنوز این موضوع قطعی نیست و طرح آن در مرحله بررسی و کارشناسی قرار دارد.

بر اساس آمار اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۷۴هزار و ۸۷۷ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۴۶۸۳ نفر رسیده است.

کد خبر 501435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha