مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: به دنبال اعلام وزارت بهداشت در خصوص گزارش خشونت‌های خانگی، میزان تماس شهروندان استان با اورژانس اجتماعی بهزیستی ۷ برابر شده است.

همسرآزاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اسماعیل قربانی روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین، موضوع عمده این تماس‌ها را همسرآزاری و خشونت‌های خانگی دانست و اظهار داشت: تنها در روز گذشته ۹۰ تماس با اورژانس اجتماعی برقرار شد که تقریبا تمام آنها به جز چند تماس معدود، مربوط به خشونت خانگی و به‌ویژه همسرآزاری بود.

وی میانگین تماس‌های روزانه با اورژانس اجتماعی و تلفن ۱۲۳ را تا پیش از این حدود ۱۰ تماس عنوان کرد و افزود: پس از ارسال پیام وزارت بهداشت به مردم در مورد اعلام خشونت خانگی و تماس با اورژانس اجتماعی، تعداد تماس‌ها با مراکز مداخله در بحران افزایشی ۷ تا ۹ برابری داشته است.

قربانی یکی از علل افزایش خشونت و همسرآزاری را حضور مردم در قرنطینه خانگی بیان کرد و گفت: لازم است در هنگام ماندن در خانه همه افراد خانواده با صبوری و متانت حال یکدیگر را مراعات کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی اظهار داشت: سال قبل هزار و ۴۷۴ تماس با اورژانس اجتماعی استان گرفته شد که کودک آزاری با ۲۳۱ مورد در صدر تماس‌ها قرار داشت و اختلافات حاد خانودگی با ۲۲۴ مورد و همسرآزاری با ۸۴ مورد در رده‌های بعدی قرار داشتند.  

اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌هایی است که برای حل مشکلات مردم توسط دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی راه‌اندازی شده است که فعالیت آن تلفیقی از مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی (مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن ۱۲۳، تیم سیار اورژانس و پایگاه خدمات اجتماعی است که در مرحله اول با هدف توانمندسازی اجتماع محور در سکونت‌گاه‌های غیررسمی ایجاد و فعال شده است.

در این برنامه ویژگی‌های مهم تخصصی بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن مد نظر قرار گرفته تا از این طریق ارائه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی محدود به زمان و مکان خاص نشود و رویکرد فعال و جامعه محور جایگزین رویکرد غیرفعال در برنامه‌های عملیاتی شود.

این برنامه تلاش می‌کند تا مداخلات روانی و اجتماعی را قبل از مداخلات قضایی و انتظامی وارد کار کند.

۳۸ هزار و ۷۰۰ خانوار شامل ۹۱ هزار و ۶۰۰ نفر زیر پوشش خدمات حمایتی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی هستند که ۱۹ هزار نفر آنان در حوزه توانبخشی خدمات می‌گیرند و مابقی زنان سرپرست خانوار، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست و افراد دارای آسیب و اعتیاد هستند.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در نواحی روستایی سکونت دارند.

کد خبر 501123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha