سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

۱۱ روز پس از برکناری فرمانده ناو هواپیمابر تئودور روزولت به دلیل افشاگری درباره شیوع ویروس کرونا بین همکاران خود، نخستین نظامی تمام‌وقت نیروی دریایی ارتش آمریکا در این ناو تسلیم کووید-۱۹ شد.

ناو جنگي تئودور روزولت آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسوشیتدپرس، حدود ۶۰۰ نفر از ملوانان و کارکنان یکی از بزرگ‌ترین ناوهای جنگی و هسته‌ای ارتش آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و خطر جان نزدیک به ۵۰۰۰ هزار نظامی و کارمند حاضر در تئودور روزولت را تهدید می‌کند. پیش‌تر ناخدا برت کروزیر به دلیل نوشتن نامه و گوشزد کردن احتمال فراگیر شدن کووید-۱۹ در ناو تحت هدایت و مدیریت خود از کار برکنار شده بود.

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد در تلاش برای دور نگه داشتن دیگر نظامیان خود از تهدید ویروس کرونا، از یک ناوگروه جنگی به فرماندهی ناو هری اس ترومن خواسته است به جای بازگشتن به نورفک در ویرجینیا، فعلا در آب‌های اقیانوس اطلس بماند. این ناوگروه پس از چند ماه حضور در منطقه خاورمیانه در حال بازگشتن به خانه بود که شیوع کروناویروس باعث شد دست‌کم چند ماه در لنگر انداختن آن در نورفک تاخیر بیفتد.

هنوز هویت نخستین و تنها قربانی ناو تئودور روزولت اعلام نشده است. مقام‌های ارشد ناو این نظامی آمریکایی را روز ۳۰ مارس پس از مثبت اعلام نشدن نتیجه آزمایش ابتلا به کووید-۱۹ همراه چهار بیمار دیگر به یک مکان قرنطینه در پایگاه دریایی آمریکا در گوام منتقل کردند. روز ۹ آوریل اوضاع او وخیم و به بیمارستان منتقل شد و سرانجام روز دوشنبه ۱۳ آوریل درگذشت. چهار نظامی دیگر همچنان وضعیت پایدار دارند.

آمار ملوانان و نظامیان حاضر در تئودور روزولت ۴۸۶۰ نفر است که ۵۸۵ نفر از آنها به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. فرماندهان ناو بیش از ۴۰۰۰ نفر از همکاران خود را به ساحل منتقل کرده‌اند و فقط چند نفر برای نظارت بر رآکتورهای هسته‌ای و دیگر سیستم‌های ناو در آن باقی مانده‌اند.

تامس مودلی، سرپرست وزارت دریانوردی آمریکا پس از برکنار کردن ناخدای تئودور روزولت راهی ناو شد تا برای حاضران در آن درباره دلایل اقدام خود توضیح دهد. گفته می‌شود این سفر غیرضروری بیش از ۲۴۰ هزار دلار برای ارتش آمریکا هزینه داشت و اوج گرفتن انتقادها از عملکرد مولی به کناره‌گیری او انجامید.

کد خبر 501038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha