بیش از یک هفته است که تعداد مبتلایان کرونا در استان فارس از ۱۵۰۰ نفر هم بیشتر شده و بر اساس اعلام رسمی از مرز ۲ هزار نفر هم گذشت؛ اما هنوز مشکل کمبود مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده و ماسک حل‌نشده باقی‌مانده و بسیاری مردم بدون داشتن وسایل حفاظتی در مراکز عمومی حاضر می‌شوند.

مواد ضدعفونی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، پس از شیوع بیماری کرونا و کمبود شدید مواد ضدعفونی‌کننده و قیمت‌های نجومی این محصولات در بازار، بسیاری از واحدهای تولیدی و کارخانه‌های استان فارس تصمیم گرفتند که خط تولید خود را تغییر و مجدداً برای تولید این محصولات فعالیت کنند.

 در یک گشت سرسری در شهر به‌راحتی می‌توان دید که  مواد و محلول ضدعفونی‌کننده کم است و یا  اگر هست باقیمت‌های زیادی به مردم فروخته می‌شود و یا مشکلاتی در سیستم توزیع وجود دارد.

تمام ظرفیت‌های استان  را به کار نگرفتیم

منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم معتقد است که در بخش تولید ماسک و مواد ضدعفونی از تمام ظرفیت‌های موجود استان فارس استفاده‌ نشده است.

وی بیان می‌کند: در چنین شرایطی از صنعت استان انتظار داریم که تهدیدهای کرونا را به فرصت استفاده کنند؛ چراکه بعضی از استان‌ها با در نظر گرفتن و توجه به تقاضاهای شرکت‌های دانش‌بنیان با ورود به تولید ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده، شوینده‌ها و تجهیزات مرتبط با بخش بیمارستانی این تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌اند.

 جعفر قادری با اشاره به اینکه هیچ اقدام جدی و حرکت قابل‌تأملی در بخش تولیدات مواد مذکور در استان فارس رخ نداده  است، بیان می‌کند: این مهم بیانگر این موضوع است که فارس همانند سال‌های گذشته در فرصت سوزی ید بیضایی دارد؛ چراکه کرونا در کنار تهدیدها، فرصت‌هایی را ایجاد کرده  که متأسفانه نتوانستیم از آن به‌خوبی استفاده کنیم و بهره بگیریم.

منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه زحمت دوستان برای کنترل بیماری کرونا امری طبیعی است، ادامه می‌دهد: نباید فراموش کرد که به دلیل صنعتی نبودن فارس نمی‌توان انتظار عملکرد مناسب در بخش فاصله‌گذاری داشته باشیم.

وی می‌افزاید: ازآنجاکه  فارس استانی خدماتی است و بیشتر مشاغل در حوزه خدمات فعال‌اند، نمی‌توان آن‌طور که بایدوشاید مردم را کنترل کرد، اداره کردن و ادامه قرنطینه مردم و جلوگیری از افراد به محیط‌های کار در استان فارس، امری دشوار است.

قادری با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد افزایش ترددها در سطح شهر شیراز هستیم، می‌گوید: طبیعی است که این مهم باعث افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا شود.

بسیاری از محصولات روی دستمان ماند

مدیر کارخانه پاکیزه گوهر سپید می‌گوید: در حال حاضر با مشکل کمبود الکل مواجه هستیم. متأسفانه از ۲۵ اسفندماه تا روز گذشته یعنی به مدت یک ماه، هیچ‌گونه سهمیه الکلی برای تولید مواد ضدعفونی به کارخانه ما تعلق نگرفت که این مهم باعث شد در بخش تولید و عرضه با مشکلات عدیده‌ای مواجه شویم.

علی‌رضا جمشیدی می‌افزاید: به دلیل نداشتن الکل ناچار شدیم حدود ۱۵ روز هیچ تولیدی نداشته باشیم، با توجه به اینکه کارخانه پاکیزه گوهر سپید، توانایی تولید روزانه ۲۰ هزار بطری محلول و ۱۵ هزار بطری ژل را دارد اما متأسفانه نداشتن الکل مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد.

مدیر کارخانه پاکیزه گوهر سپید با اشاره به اینکه برای تولید محلول ضدعفونی از سال گذشته با اختصاص سرمایه مواد اولیه را خریداری کردیم، می‌افزاید: اما مشکل تهیه الکل باعث شد که با چالش‌هایی مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه در صورت در اختیار داشتن الکل می‌توانستیم روزانه ۳۵ هزار لیتر محلول و ژل ضدعفونی‌کننده تولید و در اختیار مردم قرار دهیم، می‌گوید: اگر در روزهایی که راکد بودیم الکل در اختیارمان قرار می‌گرفت می‌توانستیم حدود ۳۵۰ هزار بطری محلول و ژل ضدعفونی تولید کنیم که بنا به دلایل متفاوت این امر محقق نشد.

مدیر کارخانه پاکیزه گوهر سپید ادامه می‌دهد: طبق هماهنگی مجموعه استانداری و علوم پزشکی در دو روز گذشته توانستیم الکل موردنظر را تأمین کنیم، به دلیل اینکه تصمیمات در رابطه با توزیع الکل در تهران و پایتخت اتخاذ می‌شود بنابراین مسئولان استان چندان نقشی در  توزیع این ماده نداشتند.

توزیع الکل‌های استان در دیگر شهرها

جمشیدی تصریح کرد که مسئولان پایتخت به دلیل مساعد بودن وضع کرونا در استان فارس به نسبت دیگر استان‌ها، ترجیح دادند که الکل‌ها را به استان‌هایی اختصاص دهند که در وضع قرمز قرار داشتند.

مدیر کارخانه پاکیزه گوهر سپید در ادامه می‌افزاید: نحوه توزیع محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی که تولید می‌کنیم از دیگر چالش و مشکلات ما به شمار می‌رود، اگرچه در شرایط فعلی حدود ۵ الی ۶ هزار کارتن و ۶۰ الی ۷۰ هزار بطری محلول ضدعفونی آماده استفاده و توزیع در بازار داریم، اما متأسفانه در حال حاضر کسی از ما این محصولات را تحویل نمی‌گیرد تا روانه بازار کند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی توزیع مواد شوینده و محلول‌های ضدعفونی در سطح شهر بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و صنایع و معادن است، بیان می‌کند: این سازمان‌ها به شرکت‌ها و مغازه‌های مورد تائید برای دریافت محلول، حواله‌هایی می‌دهند که این افراد با ارائه این حواله‌ها مواد و محلول‌های ضدعفونی را از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی دریافت می‌کنند.

جمشیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ‌گونه حواله‌ای به کارخانه و واحدهای تولیدی ما فرستاده نمی‌شود، ادامه می‌دهد: طبق پیگیری‌هایی که انجام دادیم به دلیل اینکه چندین کارخانه و واحدهای تولیدی در این بخش فعالیت می‌کنند فروش محصولات ما به‌نوبت شده است.

لزوم ورود اصناف به توزیع محلول‌های ضدعفونی

وی می‌افزاید: برای حمایت از واحدهای تولیدی و در اختیار گذاشتن محلول‌های ضدعفونی به مردم، نیاز است تا از ظرفیت اصناف استفاده شود. مسئولان می‌توانند با استفاده از ظرفیت اصناف، اقداماتی بیندیشند تا محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی با رعایت مسائل بهداشتی در اختیار مردم قرار گیرد.

جمشیدی با اشاره به اینکه کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی به‌هیچ‌وجه و بدون اجازه سازمان صمت استان و دانشگاه علوم پزشکی حق توزیع محصولاتشان را ندارند، می‌افزاید: این در حالی است که ما برای پرسنل هم باید از این دو ارگان اجازه کسب کنیم.  

به گفته وی در روزهای گذشته حدود ۱۵۰ الی ۱۶۰ هزار تن محلول و ژل ضدعفونی در سطح شهر شیراز توزیع کردیم.

کد خبر 500973

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha