نرخ کرایه نقدی اتوبوس شهری در قم ۱۵۰۰ تومان و کارت بلیط ۷۰۰ تومان، با رأی شورای اسلامی شهر قم تصویب شد که این تفاوت با هدف هدایت شهروندان به سمت استفاده از کارت بلیط اعلام شده است.

اتوبوس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، یکصد و چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر قم در مورد بررسی لایحه اخذ مجوز تعیین نرخ کرایه اتوبوسرانی در سال ۹۹ بود. رئیس کمیسون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در این جلسه گفت: سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان انباشت سرمایه با عوارض مردم داشته که سالانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان کمک نقدی به اتوبوسرانی انجام‌می‌شود.

روح الله امراللهی با تأکید بر اینکه اولویت شورای اسلامی شهر توسعه حمل و نقل عمومی است، افزود: شهرداری سعی کرده بیش از سهمیه یک سوم خود در ناوگان اتوبوسرانی یعنی حدود ۵۰ درصد هزینه کند چرا که نگاه مدیریت شهری تشویق مردم به حمل و نقل عمومی است تا مشکلات ترافیکی مدیریت شود؛ امسال رشد ۳ برابری حدود ۳۰ میلیارد تومان کمک برای اتوبوسرانی لحاظ شده است.

وی افزود: از یک جنبه باید اتوبوسرانی را مدیریت کرد و از دیگر سو مردم از اتوبوس حمایت کنند. در نهایت جمع‌بندی نهایی این شد که نرخ کارت بلیط ۷۰۰ تومان و نرخ نقدی پیشنهاد شهرداری ۱۵۰۰ شود که در نهایت در کمیسیون عمران و حمل ونقل هزار و ۲۰۰ تومان را در نظر گرفتیم؛ با این وجود کمیسیون تلفیق به هزار تومان رأی داد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: در ناوگان مینی بوس از ۷۰۰ تا هزار تومان رسیدیم و برای برون شهری پیشنهادی شهرداری معادل ۲۵ درصد مورد تصویب قرار گرفت. در این راستا منطقه نیزار از مبدأ میدان ارتش ۲۵۰۰ تومان، قم - خلجستان ۴۵۰۰ تومان، منطقه جعفریه با مبدأ میدان کشاورز ۳ هزار تومان، قنوات از میدان محلاتی ۱۵۰۰ تومان، محدوده کهک ا ز میدان پلیس ۳۵۰۰ تومان، قم - قمرود با مبدأ میدان آزادگان ۲ هزار تومان، قاهان از مبدأ میدان کشاورز ۴ هزار تومان، روستای جنت آباد نیز ۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

لزوم هدایت مردم به استفاده از کارت بلیط

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم نیز در این جلسه عنوان کرد: سال گذشته ۸۵۰ تومان برای کرایه نقدی اتوبوس تعیین شده و با اعتراضات زیادی مواجه شد که مشکل زیادی بابت نبود پول خرد داشتیم. در اصفهان نرخ نقدی ۲ تا ۴ برابر است چرا که مردم را به استفاده از کارت تشویق کنند، در طرح جدید نیز ما در قم استفاده از کارت را مورد توجه قرار دادیم تا همه پول از طریق کارت‌ها وارد صندوق شهرداری شود و نزدیک بودن این ارقام آمار را مخدوش می‌کند.

عباس ذاکریان ادامه داد: نرخ نقدی و کارتی که از هم دور باشد مردم به استفاده از کارت تشویق می‌شوند. خواهش ما این است که از هزار و ۵۰۰ تومان کمتر نشود. نمی‌توانیم توقع کنیم راننده پول خردی که وجود ندارد را عودت دهد. طرح ما برای اینکه تحت شکست قرار نگیرد و مردم به استفاده از کارت تشویق شوند نرخ‌ها باید به درستی تصویب شوند.

وی تهیه صدور بلیط تک سفره را یکی از اقدامات ناوگان اتوبوسرانی برای سال جاری برشمرد و گفت: این اقدام پیشنهادی است که می‌تواند راهکاری برای استفاده کنندگان از اتوبوس باشد، البته اکثر کسانی که با اتوبوس تردد دارند به تهیه کارت بلیط اقدام کرده‌اند.

به گفته ذاکریان، تلاش شهرداری بر استفاده مردم از کارت بلیط است از همین رو تدابیری برای زمانی که دستگاه دریافت کرایه در اتوبوس‌ها خراب است نرخ پایینی از مسافران نیز دریافت می‌شود.

استفاده از کارت بلیط نیازمند فرهنگ سازی است نه تحمیل هزینه

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم نیز در این باره گفت: ما نمی‌توانیم قیمت تمام شده را از مردم بگیریم اما سقف کمک‌های شهرداری هم محدود است اگر فاصله دریافتی از مردم و قیمت تمام شده را رعایت نکنیم اتوبوسرانی متضرر می‌شود و نتیجه آن را در آینده نزدیک می‌بینیم.

محسن محرری ادامه داد: فاصله ۳۰ درصدی انگیزه‌ای برای تهیه و استفاده از کارت را در شهروندان ایجاد نمی‌کند از همین رو پیشنهاد می‌کنم رقم ۱۵۰۰ تومانی شهرداری مورد بررسی قرار گیرد.

سبحانی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم اما برخلاف نظر دیگران گفت: گران‌تر شدن نرخ اتوبوس فاصله را با نرخ تاکسی نزدیک می‌کند که دیگر توجیهی برای استفاده از اتوبوس نمی‌ماند، در حالی که ما می‌خواهیم مردم از ناوگان اتوبوسرانی استفاده کنند.

وی بر لزوم دسترسی به تهیه کارت توسط شهروندان تأکید کرد و ادامه داد: سال گذشته در یک بازه زمانی مردم نمی‌توانستند کارت تهیه کنند از همین رو زیرساخت‌ها باید به گونه‌ای پیش برود که این مشکلات حل شود پس از آن اجبار کنیم.

زین العابدین قراچورلو دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم نیز موافق سبحانی بود و تاکید کرد: استفاده از کارت بلیط و تشویق مردم به کارت بلیط نیازمند کار فرهنگی است اما می‌خواهیم با ابزار قدرت مردم را مجبور کنیم؛ عمدتاً اقشار ضعیف از اتوبوس استفاده می‌کنند و دیگران از ماشین شخصی استفاده کنند.

در نهایت نرخ نقدی هزار و ۵۰۰ تومان برای اتوبوسرانی به تصویب رسید، همچنین در ادامه افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی نرخ تاکسیرانی نیز با رأی اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر تصویب شد که اجرایی شدن آن از ۱۶ اردیبهشت ۹۹ خواهد بود.

کد خبر 500954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha