سازمان تجارت جهانی در گزارشی از وضع تجارت کالاهای پزشکی مرتبط با درمان ویروس کرونا در جهان منتشر و حجم کل تجارت این کالاها در سال ۲۰۱۹ را ۵۹۷ میلیارد دلار برآورد کرد.

ماسک

همشهری آنلاین - رضا کربلائی: سازمان تجارت جهانی در گزارشی از وضع تجارت کالاهای پزشکی مرتبط با درمان ویروس کرونا در جهان منتشر و حجم کل تجارت این کالاها در سال ۲۰۱۹ را ۵۹۷ میلیارد دلار برآورد کرد. به گزارش همشهری، سازمان تجارت جهانی می‌گوید: ۱۰ اقتصاد بزرگ تأمین‌کننده کالاهای پزشکی سه‌چهارم کل صادرات جهانی محصولات پزشکی و ۱۰ خریدار بزرگ این محصولات، تقریباً دوسوم از کل واردات جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

اتاق تهران، با پردازش اطلاعات منتشر شده سازمان تجارت جهانی نوشته است: کشورهای آلمان، سوئیس و آمریکا تأمین‌کننده ۳۵ درصد از محصولات پزشکی جهان هستند و کشورهای چین، آلمان و آمریکا ۴۰ درصد از محصولات حفاظت فردی پزشکی را صادر می‌کنند. این گزارش نشان می‌دهد ارزش واردات و صادرات محصولات پزشکی جهان ۲ تریلیون دلار  است که این رقم شامل تجارت درون منطقه‌ای اتحادیه اروپا هم می‌شود و ۵ درصد کل تجارت کالاهایی جهان در سال ۲۰۱۹ را تشکیل می‌دهد، تجارت محصولات پزشکی که در شرایط فعلی با کمبود شدید در شرایط بروز بحران شیوع ویروس کرونا کووید-۱۹ مواجه است، ۵۹۷ میلیارد دلار یا ۱.۷ درصد از کل تجارت کالایی جهانی در سال ۲۰۱۹ برآورد می‌شود.

  • دیوار تعرفه‌ها در برابر سلامت

سازمان تجارت جهانی در گزارش خود فاش می‌سازد میانگین ساده تعرفه برخی محصولات پزشکی بسیار بالاست، به‌عنوان‌مثال، متوسط تعرفه اعمال‌شده برای صابون دست، ۱۷ درصد بوده و حتی برخی اعضای سازمان تجارت جهانی تعرفه‌هایی تا ۶۵ درصد هم برای واردات برخی از این محصولات، اعمال می‌کنند درحالی‌که محصولات حفاظت فردی مورداستفاده در مبارزه با ویروس کرونا، دارای نرخ میانگین ساده تعرفه حدود ۱۱.۵ درصدی بوده که در بعضی کشورها این رقم به ۲۷ درصد هم می‌رسد.

  • نبض تجارت کالای پزشکی

 این گزارش نشان می‌دهد محصولات پزشکی ۵ درصد کل تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد که بیش از نیمی از واردات محصولات پزشکی متعلق به واردات داروها است. به‌نحوی‌که کل واردات جهانی محصولات پزشکی در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰۱۱ میلیارد دلار ارزیابی‌شده که نسبت به سال قبل از آن رشدی ۵ درصدی را نشان می‌دهد،  مجموع تجارت محصولات پزشکی در سال ۲۰۱۹ میلادی به رقم ۲ هزار میلیارد دلار رسید که ۵ درصد از کل تجارت دنیا را به خود اختصاص داد. از کل این حجم تجارت، ۵۶ درصد مربوط به تجارت دارو، ۱۷ درصد تجارت لوازم پزشکی، ۱۴ درصد تجهیزات پزشکی و ۱۳ درصد هم تجهیزات حفاظت فردی بوده است.

  • واردکنندگان برتر

به گزارش همشهری، آمریکا، آلمان و چین ۳۴ درصد از کل واردات کالاهای پزشکی جهان را به خود اختصاص داده‌اند به‌نحوی‌که در ۳ سال گذشته امریکا، بزرگ‌ترین واردکننده محصولات پزشکی بوده که ۱۹ درصد از کل واردات جهان در سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده است. همچنین آلمان سهم ۹ درصدی و پس‌ازآن چین و بلژیک با سهم ۶ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند و سایر واردکنندگان برتر در میان ۱۰ واردکننده عمده محصولات پزشکی شامل هلند، ژاپن، انگلستان، فرانسه، ایتالیا و سوئیس هستند.

البته ازنظر سهم واردات کالاهای پزشکی نسبت به‌کل واردات هر کشور، واردات کالاهای پزشکی بلژیک و سوئیس حدود ۱۳ درصد از کل واردات آن‌ها را تشکیل می‌دهد. در میان ۱۰ واردکننده برتر، این سهم برای چین کمترین میزان است که کالاهای پزشکی ۳ درصد از کل واردات آن را تشکیل می‌دهد.سازمان بهداشت جهانی می‌گوید آمریکا و آلمان بزرگ‌ترین شرکای تجاری دوجانبه برای محصولات پزشکی هستند و این ۲ کشور تأمین‌کننده اصلی کالاهای پزشکی وارداتی چین به شمار می‌روند و به‌این‌ترتیب آمریکا، آلمان و چین به‌طور پیوسته سه واردکننده برتر کالاهای پزشکی طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ هستند که و رتبه آن‌ها در سه سال گذشته تغییر نکرده و یک‌سوم واردات جهان در سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده‌اند.

  • صادرکنندگان برتر

این گزارش می‌افزاید: آلمان، آمریکا و سوئیس ۳۵ درصد از کل کالاهای پزشکی را در جهان تأمین می‌کنند و ۱۰ صادرکننده برتر تقریباً سه‌چهارم صادرات جهان را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که ۱۰ واردکننده برتر محصولات پزشکی ۶۵ درصد بازار را به خود اختصاص می‌دهند. به‌نحوی‌که ایرلند باوجوداینکه جزو ۱۰ واردکننده برتر جهان درزمینه کالاهای پزشکی نبوده، ولی ششمین صادرکننده برتر محصولات پزشکی با سهم ۷ درصدی در صادرات جهان است. صادرات محصولات پزشکی ایرلند و سوئیس به ترتیب با سهم ۳۸ درصد و ۲۹ درصد از کل کالاهای صادراتی آن‌ها بوده است.

بر اساس اعلام سازمان تجارت جهانی، چین بزرگ‌ترین صادرکننده ماسک صورت با سهم صادرات ۲۵ درصد است. این کشور به همراه آلمان و ایالات

متحده آمریکا نیمی از عرضه ماسک صورت در جهان را در اختیار دارند. همچنین سنگاپور، ایالات‌متحده، هلند و چین بیش از نیمی از دستگاه‌های تنفسی مصنوعی در جهان را صادر می‌کنند تا جایی که سهم سنگاپور در صادرات این دستگاه‌ها، ۱۸ درصد بوده و پس‌ازآن امریکا با سهم ۱۶ درصدی در جایگاه دوم و هلند و چین هر دو با سهم ۱۰ درصدی، رتبه‌های بعدی در عرضه‌کنندگان اصلی این محصول را در اختیار دارند.

کد خبر 500862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha