چند روزی می‌شود که باز هم تردد مردم سنندج در خیابان‌ها، حضورشان در اماکن عمومی، تفریحی و بی‌توجهی آنان به توصیه‌های بهداشتی بیشتر شده است، گویا شهروندان بار دیگر هشدارها را به فراموشی سپرده و خطر ابتلا به کرونا و دست و پنجه با مرگ را آسان گرفته‌اند.

تردد در شهر سنندج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اوایل اسفند ۹۸ و شیوع ویروس کرونا نیز وضع در سنندج تقریبا به همین منوال بود، یعنی مردم به هشدارها کمتر توجه می‌کردند و با وجود اطلاع‌رسانی‌های فراوان مبنی بر رعایت مسائل بهداشتی و ضرورت اجتناب از ترددهای غیرضرور در مراکز خرید و اماکن شلوغ، اما خیلی‌ها موضوع را جدی نگرفتند و عمدا یا از روی سهل‌انگاری به توصیه‌ها بی‌تفاوت بودند.

زمان‌ گذشت و به تعطیلات نوروز ۹۹ که رسیدیم، اوضاع بهتر شد و مردم هشدارها را جدی گرفتند، همچنانکه با در خانه ماندن و رعایت توصیه‌های بهداشتی، همکاری خوبی در زمینه مقابله با گسترش شیوع کرونا به نمایش گذاشتند اما همین‌که تعطیلات تمام شد و ادارات و ارگان‌های مختلف فعالیت جدی خود را از سرگرفتند، باز هم تعداد قابل توجهی از مردم این شهر، ماندن در خانه را فراموش کرده و راه خیابان و پارک‌ها را در پیش گرفتند، انگار همه چیز تمام شده و ویروسی به نام کرونا دیگر مطرح نیست.

باوجود تعطیلی بازار و اغلب اصناف غیرضروری و اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند، خیلی از شهروندان سنندجی در طول روز به ویژه عصرها چه با خودرو یا پیاده، به خیابان‌ها آمده(تعدادی بدون استفاده از ماسک و دستکش) و موجب تردد و ازدحام شده‌اند، همان چیزی که بارها ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت مردم را از آن برحذر داشته‌اند.

اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود، چراکه حضور مردم سنندج در اماکن تفریحی و پارک‌ها به ویژه در روزهای جمعه به طرز قابل تاملی افزایش یافته و تصاویر ثبت شده روز جمعه ۲۲ فررودین ۹۸ در مقابل پارک کودک این شهر و توقف تعداد زیادی خودرو، نشان دهنده این ادعا است.

ناگفته نماند به رغم تاکید و اعلام ستاد مقابله با کرونای کشور در قالب اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند مبنی بر بسته بودن اصناف پرخطر و غیرضرور، برخی از آنها از جمله تعدادی از پاساژهای تجاری سنندج فعال بوده و از بخشنامه ابلاغی تبعیت نکرده و دچار تخلف شده‌اند، همچنانکه دستفروشان نیز این روزها فعالیتشان بیشتر شده و بساط‌ خود را کنار پیاده‌روها پهن می‌کنند که همین نیز بهانه‌ای برای حضور مردم و خرید از آنان شده است.

خطر ایجاد بحران در صورت بی‌توجهی مردم

فرماندار سنندج از بی‌توجهی برخی شهروندان و تردد غیرضروری آنان در سطح شهر به شدت انتقاد کرد و گفت: از مردم می‌خواهیم بیماری کرونا را جدی بگیرند و نسبت به رعایت مسائل بهداشتی بی‌تفاوت نباشند.

محمدابراهیم زارعی از افزایش ترددها در معابر و خیابان‌ها بعد از تعطیلات نوروزی ابراز نگرانی کرد و افزود: اگر حتی تعداد کمی از مردم توصیه‌ها را رعایت نکنند، دچار بحران در بحث سلامت خواهیم شد.

وی در خانه ماندن و احساس مسئولیت نسبت به سلامت شهروندان را تنها راه شکست کرونا دانست و یادآور شد: در شرایطی که کادر درمانی و پزشکی در صف اول مقابله با این بیماری و به شدت با خطر مواجه هستند، نیاز است ما نیز کمک حال آنان باشیم و به توصیه‌ها توجه کنیم.

فرماندار سنندج به آغاز فعالیت اصناف کم خطر اشاره کرد و گفت: با اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند به شدت برخورد می‌کنیم و در این رابطه با کسی تعارف نداریم، چراکه حفظ سلامتی مردم در اولویت است.

زارعی با تاکید بر اینکه در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجازه فعالیت به اصناف پرخطر را نخواهیم داد، اضافه کرد: نمایندگان فرمانداری با همکاری اتاق اصناف هر روز به طور مشترک بر فعالیت واحدهای صنفی نظارت می‌کند که در صورت مشاهده تخلف، مورد به اماکن نیروی انتظامی و مرکز بهداشت گزارش داده می‌شود.

ماندن در خانه بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز با ابراز نگرانی و انتقاد از ‌بی‌توجهی برخی شهروندان مبنی بر عدم تردد غیرضروری در معابر و امکان عمومی، گفت: بارها به مردم توصیه شده که تنها راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و شیوع آن، ماندن در خانه است.

آرزو فلاحی با بیان اینکه ترددهای غیرضروری مردم در سطح شهر باعث افزایش شیوع و بدتر شدن اوضاع خواهد شد، افزود: مردم توصیه‌ها را جدی بگیرند، چرا که در چند روز اخیر آمار ابتلا به کرونا در استان شیب صعودی بیشتری پیدا کرده است.

وی از شهروندان خواست در شرایط فعلی مراودات و ترددهای بی‌ دلیل را از زندگی روزمره خود حدف کنند و یادآور شد: واقعیت این است که اگر مردم شهرهای استان به ویژه سنندج همچنان بی‌توجه به توصیه‌ها باشند، با پیک بسیار زیاد شیوع کرونا و مبتلایان مواجه می‌شویم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علومپزشکی کردستان با بیان اینکه رعایت نکردن مسائل بهداشتی و توصیه‌های پزشکی همه را گرفتار می‌کند، اظهارکرد: باید در کنار همدیگر و با ماندن در خانه، این بیماری را شکست دهیم، در غیر این‌صورت موفق به نابودی این ویروس نخواهیم بود.

فلاحی گفت: بی‌توجهی مردم نسبت به موارد بهداشتی و هشدارهای پزشکی، زحمات کادر درمان را به هدر می‌دهد و جان افراد بیشتری را به خطر می‌اندازد.

وی با طرح این سوال باید حتما کسی از اطرافیان ما بر اثر کرونا فوت کند تا آن را جدی بگیریم؟ اضافه کرد: از شهروندان درخواست داریم با خودرو نیز باعث ترافیک و شلوغی در شهر نشوند، ضمن اینکه خود خودرو نیز می‌تواند آلوده به این ویروس باشد و ناخواسته با دست زدن به سطح آن به کرونا مبتلا شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علومپزشکی کردستان به باز شدن تعدادی از اصناف کم‌خطر براساس طرح فاصله‌گذاری هوشمند اشاره کرد و گفت: این دانشگاه بر کار اصناف نظارت داشته و در صورت رعایت نکردن بهداشت و رفتارهای پیشگیرانه، با جدیت با آنان برخورد می‌کند.

فلاحی خواستار نظارت جدی‌تر دستگاه‌های متولی در امر بازرسی بر اصناف فعال استان شد و افزود: اجرای طرح مممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به استان و اعمال جریمه، کمک بسیار خوبی برای پیشگیری از افزایش شیوع کرونا است.

پلمب ۳۲۰ واحد صنفی متخلف در سنندج

رئیس اتاق اصناف سنندج گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، ۳۲۰ واحد صنفی متخلف در این شهر پلمب شده که بیشتر مربوط به واحدهای تجاری در پاساژها بوده است.

فرهاد عزت‌پور با اینکه از ۲۳ فروردین و آغاز طرح فاصله‌گذاری هوشمند به چند واحد صنفی پرخطر که فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، اخطار داده شده است، بیان کرد: در صورت عدم توجه به اخطار داده شده، این واحدها با کمک اماکن، نیروی انتظامی و مرکز بهداشت پلمب خواهند شد.

وی خواستار کمک دولت به بازاریان سنندج با توجه به وقفه و تعطیلی فعالیت‌های برخی واحدهای صنفی شد و اضافه کرد: اغلب بازاریان سنندجی اجاره پرداخت می‌کنند و از لحاظ مالی تحت فشار هستند، بنابراین در شرایط کنونی توجه به معیشت آنان ضروری است.

درست است که حدود ۲ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشورمان می‌گذرد و این مدت روزهای دشواری را از لحاظ فشارهای روحی، روانی و مالی تجربه کرده‌ایم اما از آنجایی‌که تنها راه خلاص شدن از این مهمان ناخوانده، ماندن در خانه و رعایت توصیه‌های بهداشتی است، بنابراین بیاییم برای نابودی این بیماری تلاش خود را به‌کار گیریم و نسبت به سلامت خود و شهروندان احساس مسئولیت کنیم.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و حضور نیافتن در مراکز عمومی، به هنگام عطسه باید جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

کد خبر 500783

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha