فرماندار نیشابور گفت: به دلیل بارش بیش‌از ۵۰ میلی‌متری باران در این شهرستان، خسارت‌های بسیاری به زیرساخت‌های شهری، راه، کشاورزی، روستایی و دیگر بخش‌ها وارد شد و همچنین موجب قطع شدن آب آشامیدنی ۶۰۰ خانوار روستایی شد.

سیلاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،  معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار نیشابور اظهار کرد: بارندگی‌های ۴۸ ساعت گذشته ( ۲۳ و ۲۴ فروردین ۹۹) در این شهرستان موجب وقوع سیلاب در مسیل‌ها و بخش‌های مختلف شده است.

علیرضا قامتی از مسدود شدن محور نیشابور به کاشمر به دلیل نبود پل و جاری شدن سیل از روی آبنما خبر داد و افزود: حدود ۱۰ ساعت قطع ارتباط جاده‌ای داشتیم و نیروهای راهداری در تلاش برای بازگشایی مسیر هستند.

وی بیان کرد: همچنین به دلیل وقوع سیلاب ارتباط با روستای دزق قطع شده و به مجتمع آب‌رسانی این منطقه که به ۵ روستا آب‌رسانی دارد، خسارت وارد شده است.

فرماندار نیشابور عنوان کرد: باتوجه به این‌که مخزن آب‌رسانی روستای دزق تا فردا ۲۶ فروردین جوابگو است، از امروز نیز اعلام شده تا زمان رفع مشکل، آب‌رسانی با تانکر انجام شود.

قامتی با بیان این‌که در این پنج روستا ۶۰۰ خانوار زندگی می‌کنند، مطرح کرد: در بخش زبرخان چون پل راه‌آهن زیرگذر است، به دلیل آبگرفتگی با محدودیت‌های ترافیکی مواجه بودیم، در حال حاضر مشکل خاصی در سطح شهرستان نداریم.

وی ادامه داد: اگرچه تعداد محدودی از واحدهای مسکونی خشت و گلی تخریب شده‌اند و قابل سکونت نیستند، اما تاکنون خسارت جانی نداشته‌ایم، همچنین مخازن ذخیره آب و ۴۰درصد از ظرفیت سدهای شهرستان پر شده‌اند.

فرماندار نیشابور گفت: مسیر روستای خواجه‌آباد منطقه سرولایت هم که برای چند ساعت محدودیت تردد اعمال شده بود بازگشایی شد، در حال حاضر تمام راه‌های روستایی به جز مسیر روستای دزق و جاده کاشمر بازگشایی شده است.

قامتی عنوان کرد: با توجه به این‌که تداوم بارندگی‌ها را تا روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین خواهیم داشت، به همین دلیل زمین شرایط مناسبی ندارد و هرگونه بارندگی موجب روان شدن آب و سیلاب خواهد شد، در همین خصوص از شهروندان درخواست می‌کنیم از تردد در حریم و بستر رودخانه‌ها به جد پرهیز کنند.

وی افزود: بعضأ واحدهایی در حریم و بستر رودخانه‌ها ایجاد شده که باید حتما تخلیه شوند تا اگر سیلاب شدت گرفت از نظر جانی مشکلی در سطح شهرستان وجود نداشته باشد.

آبگرفتگی در ۳۰ نقطه سطح شهر نیشابور

شهردار نیشابور نیز اظهار کرد: به دلیل بارندگی‌های اخیر در ۳۰ نقطه سطح شهر نیشابور آبگرفتگی داشتیم که با توجه به حجم بارش‌ها طبیعی بوده و خسارتی در حوزه شهری نداشته‌ایم.

علی نجفی بیان کرد: در ۲  سال اخیر اقدامات زیرساختی از جمله در زیرگذر خیام، زیرگذر ابراهیمی، فردوسی، تقاطع امام رضا(ع) و... انجام شد و بخشی از آبگرفتگی بلوار شهیدبهشتی به کانال رسالت که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، هدایت شد. با وجود این‌که ۱۵۰متر از این کانال غیرقابل استفاده و خاکی است، اما با هدایت آبگرفتگی به این کانال مشکلات کاهش یافت.

وی با بیان این‌که در حال حاضر به آسفالت معابر شهری خسارت وارد شده و چاله‌های سطح شهر افزایش یافته است، تصریح کرد: با توجه به این‌که حدود ۶۰درصد آسفالت معابر شهری نیشابور کیفیت مناسبی ندارد، حجم خسارت‌های وارده به آسفالت معابر شهری بالاست.

شهردار نیشابور ادامه داد: با توجه به این‌که حجم آبی که به مسیل نانوا هدایت می‌شد، با افزایش چشمگیری روبرو بود و احتمال خطر برای خانه‌هایی که همه بدون مجوز هستند و در حریم کانال احداث شده وجود داشت، به همین دلیل بنا به دستور فرماندار اعلام شد تا این منازل تخلیه شوند.

نجفی خاطرنشان کرد: شهرداری نیشابور در زمان حوادث غیرمترقبه از جمله سیلاب نیازمند امکانات و تجهیزات بیشتر و اعتبارات دولتی است، اگرچه به دلیل تغییرات شرایط اقلیمی بارش‌ها رگباری شده، اما زیرساخت‌ها برای شرایط معتدل است.

آماده‌باش نیروهای هلال احمر

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان نیشابور نیز گفت: هلال‌احمر این شهرستان اکنون در آماده‌باش کامل به سر می‌برد و تاکنون فقط ۴ تیم برای رفع آبگرفتگی خطوط راه‌آهن و سه منزل مسکونی اعزام شده‌اند. همچنین ۲۰ تیم در قالب ۶۰ نفر برای مواجه با سیلاب در آماده‌باش قرار دارند.

اسماعیل شاه‌بیگی عنوان کرد: همچنین خانه‌های هلال احمر شهر بافق، روستای آهوان، خلیل‌آباد و اسحاق‌آباد در آماده‌باش هستند تا در صورت بروز مشکل به سایر اهالی روستا کمک ‌کنند.

وی تصریح کرد: اکنون در شهر خرو یک زمین مسطح، در شهر بار یک مدرسه، در اهوان یک سوله ورزشی برای اسکان اضطراری و در دیزباد نیز برای ۴۰ خانوار و دیزباد بالا، برای ۲۰ خانوار دپوی اقلام امدادی شامل چادر، پتو و دیگر وسایل مورد نیاز پیش‌بینی شده است. همچنین در مجموع، در شهرستان نیشابور و برای ۱۴۰۰ خانوار اقلام کامل وجود دارد.

کد خبر 500714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha