وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال بازی شطرنج با ویروس کرونا هستیم. رفتارهای بعدی این ویروس قابل پیش‌بینی نیست و احتمال اینکه با موج سهمگین این بیماری در پاییز و زمستان مواجه شویم، وجود دارد.

وزیر بهداشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سعید نمکی در اجلاس سراسری مدیران بیمه سلامت که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: ویروس کرونا جدید است و با همه کروناهای قبلی فرق می‌کند. فقیر و غنی هم نمی‌شناسد و نمی‌دانیم با گرم شدن هوا مهار می‌شود یا خیر. نمی‌دانیم با ما در ایران و جهان چه خواهد کرد. امیدواریم اواخر اردیبهشت یا در خرداد موج اول این اپیدمی را مهار کنیم و از این طوفان بلا عبور کنیم اما خیال نکنیم این ویروس چموش ما را رها می‌کند. ممکن است موجب جدید این اپیدمی را در پاییز و زمستان داشته باشیم. باید خودمان را برای روزهای به مراتب سخت‌تر آماده کنیم.

وی اظهار کرد: گرچه تاکنون اپیدمی کرونا رابه شکل مدبرانه‌ای مدیریت کرده‌ایم و به اقدامات انجام شده افتخار می‌کنیم اما تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور در خوشبینانه‌ترین حالت ۱.۶ به ازای هر هزار نفر است و از همه کشورهای اروپایی مثل فرانسه با ۶.۶ تخت به ازای هزار نفر جمعیت کمتر است. بنابراین آنچه در این بحران به داد ما رسید، فقط تخت بیمارستانی و طرح تحول سلامت نبود. بلکه کمک بخش بهداشت و غربالگری بیماران بود. وگرنه بیمارستان‌های کشور زیر بار کرونا له می‌شدند. البته سازمان‌های دیگر مثل تامین اجتماعی و نیروهای مسلح هم به کمک وزارت بهداشت آمدند.

نمکی تاکید کرد: ما باید خودمان را برای موج‌های سهمگین بعدی کرونا آماده کنیم. چون هنوز ویروس کرونا را نمی‌شناسیم. من به رئیس جمهوری هم گفتم ما با کرونا شطرنج‌بازی می‌کنیم و حتی مدیرکل سازمان بهداشت جهانی هم نمی‌تواند آینده کرونا را پیش‌بینی کند.

  • بیمه مبتلایان به کرونا

وزیر بهداشت در ادامه از بیمه شدن مبتلایان به کرونا که فاقد دفترچه بیمه هستند روی تخت بیمارستان خبر داد.

نمکی افزود: بیمه کردن بیماران مبتلا به کرونا روی تخت بیمارستان صورت می‌گیرد تا میزان پرداختی این بیماران را به حداقل برسانیم. همچنین در ستاد ملی کرونا مصوب کردیم بیمارانی که در قرنطینه‌ها هستند هم تحت پوشش یک بیمارستان حامی قرار گیرند و اسناد آنها تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

او گفت: سال گذشته سال بسیار سختی بود و از آغاز سال ۹۸ با سیلاب‌های سنگینی روبرو بودیم و بعد از آن نیز پوشش زائران اربعین حسینی را داشتیم و ۳.۵ میلیون نفر را پوشش دادیم.

وی ادامه داد: ما آنفولوآنزا را با همت شما گذراندیم و امسال نیز با بیماری کرونا روبرو شدیم. متأسفانه همه ما را گرفتار کرده است و همکاران بنده در بیمه سلامت تلاش‌های زیادی در این خصوص کرده‌اند.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما در جنگ اقتصادی و حصر کامل اقتصادی و با تحریم ظالمانه که تجربه کرده‌ایم، با همت همه همکاران از بهورزان تا پزشکان، پرستاران و فوق تخصصان، همراهی مردم، نیروهای نظامی، سازمان‌های مردم نهاد و هنرمندان توانستیم در جهان جایگاه بسیار ستودنی در ذهن مردم جهان پیدا کنیم.

نمکی با اشاره به تلاش‌های بیمه سلامت در بیمه کردن بیماران، گفت: توانستیم معوقات در بیمارستان‌های دولتی و مراکز طرف قرارداد تا پایان آذر ۹۸ پرداخت کنیم و در سال ۹۷ نیز به صفر برسانیم و بقیه معوقات را به حداقل رسانده و حتی به صفر برسانیم. 

وی با بیان اینکه علی رغم محدود شدن منابع مالی دولت در سال ۹۸ کسری قابل توجهی پیدا نکردیم، گفت: با لطف سازمان برنامه و بودجه با تخصیص‌های جدیدی که انجام شد به سطح مطلوب‌تری از گردش مالی رسیدیم.

کد خبر 500712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha