دکتر کارتر میچر، مشاور ارشد پزشکی وزارت کهنه سربازان در روز ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ طی نامه‌ای به جمعی از متخصصان حوزه بهداشت عمومی در دولت عنوان کرده است که هرطور می‌شود باید جلوی آن را گرفت، چراکه این ویروس بسیار بد خواهد بود و میزان شیوع این بیماری در امریکا غیرقابل پیش‌بینی است.

نیویورک کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، بیش از ۵۰۰ هزار مبتلا، مرگ بیش از ۲۰ هزار نفر، میلیون‌ها نفر بیکار حاصل مدیریت دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات‌متحده در دوره شیوع ویروس کرونا در این کشور است. مدیریتی که آن را عامل وضعیت کنونی در امریکا می‌دانند، چراکه مجموعه شرایط نشان می‌دهد دونالد ترامپ و تیم او نسبت به شرایط آگاه بودند و می‌دانستند چه فاجعه‌ای در راه امریکاست ولی در قبال آن سهل‌انگاری کردند.

دکتر کارتر میچر، مشاور ارشد پزشکی وزارت کهنه سربازان در روز ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ طی نامه‌ای به جمعی از متخصصان حوزه بهداشت عمومی در دولت عنوان کرده است که هرطور می‌شود باید جلوی آن را گرفت، چراکه این ویروس بسیار بد خواهد بود و میزان شیوع این بیماری در امریکا غیرقابل پیش‌بینی است.

به نوشته نیویورک تایمز، یک هفته پس از شناسایی اولین مورد ویروس کرونا در ایالات‌متحده و ۶ هفته قبل از آن دونالد ترامپ به شکل عصبی با افرادی که درخصوص شیوع این ویروس در امریکا سخن می‌گفتند، برخورد می‌کرد. او بارها راجع به بی‌خطر بودن کرونا سخن گفته بود. این در حالی است که شواهد نشان می‌دهد دکتر میچر در حال ترغیب افراد رده بالای دولت در راستای آمادگی برای اقدامات جدی در برابر این ویروس بوده است.
او بارها تکرار کرده بود که باید در اولین اقدام مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شود، ولی صدای او در امریکا کاملا تنها بود. در طول ماه ژانویه آقای ترامپ بارها و بارها سعی داشت ویروس را نادیده بگیرد و روی موضوعات دیگر متمرکز باشد. البته مجموعه‌ای از چهره‌های دولتی و مشاوران ارشد در کاخ سفید تا کارشناسان در بخش‌های مختلف کابینه و آژانس‌های اطلاعاتی مشغول شناسایی این تهدید بودند و گفته می‌شود هشدارهای لازم درخصوص انجام اقدامات برای مقابله با این ویروس را ارایه داده‌اند و حتی طرح‌هایی نیز در این زمینه آماده کردند.

هر چند تا حدی دونالد ترامپ با اطلاع از هشدارها و مقیاس ریسک برای مقابله وارد عمل شد اما به نظر می‌رسید او تلاش و تمرکز خود را برای کاهش آسیب‌های اقتصادی کرونا گذاشته بود و شاید این تصور وجود نداشت که کرونا تا این حد در سراسر امریکا فراگیر شود.

حتی پس از آنکه دونالد ترامپ در پایان ژانویه اولین قدم خود را برای توقف پروازهای چین انجام داد، اما وزارت بهداشت و مسوولان این حوزه مجبور بودند به دلیل ملاحظات اقتصادی و سیاسی نسبت به شیوع کرونا در امریکا محافظه‌کارانه برخورد کنند.

 از طرفی دیگر تصمیمات دیرهنگام و کندی برای دریافت پول از کنگره برای مقابله با کرونا انجام شد، چراکه امریکا نیاز مبرمی به تقویت منابع آزمایشگاهی و درمانی داشت و از طرفی باید منابع را به حدی تجهیز می‌کرد تا مردم در خانه خود بمانند.

دولت ترامپ دچار چنددستگی و محافظه‌کاری در ماه‌های منتهی به انتخابات شده است. ترس از دست رفتن دستاوردهای اقتصادی دولت باعث شد تا دولت به شکل محافظه‌کارانه با موضوع برخورد کند.

دولت امریکا باتوجه به تجربه‌ای که در بحث مهار سایر ویروس‌ها و آنفلوآنزاهای فراگیر داشت، می‌توانست سریع‌تر برای مقابله با این ویروس آماده شود و احتمالا جان افراد بیشتری را نجات دهند. اما حتی تصمیم‌گیری در دولت درخصوص چین نیز با شکاف‌های جدی مواجه بود، چراکه یک دیدگاه در دولت معتقد بود که به دلیل شیوع این ویروس نباید پکن را ناراحت کند تا بتوان مذاکره تجاری دو جانبه را پیش برد و به نتیجه رسید.

 اما در سوی دیگر برخی در دولت معتقدند بودند که باید از طریق این ویروس به چین برای گرفتن امتیازات بیشتر فشار وارد کرد، چراکه آنها با بزرگ‌ترین تهدید جهانی قرن ۲۱ روبه‌رو شده‌اند، از همین رو از ضعف آنها می‌توان در این شرایط استفاده کرد. همین دودستگی باعث شده که راهبرد امریکا در قبال چین با چالش مواجه شود.

با این وجود دونالد ترامپ در این مدت سعی کرد عملکرد سوال‌برانگیز پیشین خود را با برگزاری نشست‌های خبری روزانه برطرف کند و خود را دایم در تصاویر نشان دهد که مشغول مدیریت بحران است و حتی به نحوی نشان دهد عملکرد خوبی از خود برجا گذاشته است. اما ده‌ها مصاحبه با مقام‌های فعلی و سابق و بررسی ایمیل‌هایی که جزییات آن قبلا منتشر نشده، نشان می‌دهد تا چه حد دونالد ترامپ و دولت واکنش کندی نسبت به شیوع این ویروس داشته است.

 به نوشته نیویورک تایمز، دفتر شورای امنیت ملی امریکا که مسوولیت ردیابی و ارزیابی همه‌گیری این ویرس را برعهده داشته، اوایل ماه ژانویه گزارش‌های اطلاعاتی را دریافت کرد که در آن پیش‌بینی‌هایی از شیوع این بیماری در ایالات‌متحده را داشته است. از همان هفته‌های ابتدایی ژانویه گزینه‌هایی مانند قرنطینه خانگی، تعطیلی محل کارها و محدود کردن فعالیت در شهرهای بزرگ مطرح شده است. اما دونالد ترامپ تا ماه مارس از چنین اقدامی اجتناب کرده است.

با وجود مخالفت‌های ترامپ، در روز ۲۹ ژانویه اندرو ناوارو، مشاور اقتصادی ترامپ گزارشی را به ترامپ ارایه می‌دهد که شیوع بیماری‌ای مانند کرونا در امریکا می‌تواند تقریبا نیم میلیون کشته و تریلیون‌ها دلار خسارت اقتصادی وارد ‌کند.

الکس آزار، وزیر بهداشت امریکا در تماسی که روز ۳۰ژانویه مستقیما با دونالد ترامپ داشته با او درخصوص وجود کرونا در امریکا خبر داده است. این دومین اخطاریه‌ای بوده که در ماه ژانویه به شخص ترامپ داده شد. دونالد ترامپ در آن دوره عنوان کرد که آزار دایم در حال هشدار دادن است و چندان به حرف‌های او توجه نکرد.  

آزار اما در ماه فوریه به‌طور علنی اعلام کرد که دولت برای سنجش شیوع ویروس در ۵ نقطه حساس کشور که احتمال شیوع بیشتر وجود دارد سیستم نظارت و ارزشیابی راه‌اندازی کرده است.

اما شیوع این ویروس رفته‌رفته در امریکا فراگیر می‌شد و این درحالی بود که ظرفیت آزمایشگاهی در کشور افزایش نیافته بود، از همین رو مجموعه شرایط نشان می‌داد هیچ بینشی درخصوص سرعت شیوع این بیماری در امریکا وجود نداشته است.  در هفته سوم ماه فوریه کارشناسان ارشد وزارت بهداشت دولت به این نتیجه رسیدند که آنها باید رویکرد جدیدی را اتخاذ کنند و توصیه‌های جدی‌تری به دونالد ترامپ دهند و همزمان خطرات را نیز به مردم گوشزد کرده تا بحث فاصله‌های اجتماعی را رعایت کنند.

با این حال بازهم دولت موضوع را آن‌گونه که باید جدی نگرفت. هنگامی که دونالد ترامپ در اواسط ماه مارس تصمیم به ایجاد فاصله اجتماعی و تعطیلی سراسری و قرنطینه گرفت عملا چرخه بخش بزرگی از اقتصاد را متوقف کرد. برخی معتقدند ترامپ گزینه دیگری برای ادامه روند باقی نگذاشته بود. ترامپ با متوقف کردن چرخه اقتصادی و درگیر شدن کسب و کارها با ویروس کرونا اصلی‌ترین عامل موفقیت خود برای انتخاب مجدد در ماه نوامبر را از دست می‌داد.  البته دونالد ترامپ در جلسات با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در کاخ سفید به نوعی سعی کرد عنوان کند که دولت او تمام اقدامات پیشگیرانه را انجام داده ولی در عمل چنین چیزی رخ نداده بود و بخشی از این همه‌گیری به دلیل ملاحظات سیاسی بود که دولت ترامپ در پیش گرفت.

البته متحدان آقای ترامپ نگاه دیگری دارند و انتقادات را ناعادلانه می‌دانند. آنها مدعی هستند که دولت چین دولت‌های دیگر را گمراه کرده و اصرار دارند که رییس‌جمهور اطلاعات درستی دریافت نکرده است یا اینکه اطرافیان او فوریت این تهدید را به او گوشزد نکردند. برخی دیگر معتقدند ترامپ از افرادی این موضوع را شنیده که نزد او بی‌اعتبار بودند.

آنها مدعی هستند در حالی که رسانه‌های دموکرات در ژانویه و فوریه نسبت به شیوع این ویروس خودداری کردند اما دونالد ترامپ اقدامات جسورانه‌ای برای محافظت از امریکایی‌ها انجام داد و تمام قدرت دولت فدرال را در مسیر مهار شیوع این بیماری قرار داده است. به گفته سخنگوی کاخ سفید تمام این اقدامات زمانی صورت گرفته که هیچ‌گونه تصوری از میزان گسترش و شیوع این ویروس وجود نداشته است.  

اما منتقدان بر این باورند در مسیر شیوع این بیماری نقاط عطف و کلیدی وجود داشت، چراکه او می‌توانست به‌جای مقابله آن را مهار کند. سوال اصلی اینجاست که اگر او از افراد نه چندان معتبر اخبار را دریافت کرده چرا در این زمینه پرس و جو انجام نداده تا بتواند به یک جمع‌بندی عمیق در بحث مبارزه با ویروس کرونا برسد.

مروان بشاره در الجزیره با اشاره به سخنی از هری ترومن، رییس‌جمهور پیشین امریکا، عنوان می‌کند هنگامی که رییس‌جمهور در امریکا یک تصمیم اشتباه اتخاذ کند و مسوولیت آن برعهده رییس‌جمهور باشد مردم با او خوب رفتار نخواهند کرد. او در ادامه می‌نویسد که مردم امریکا اکنون درگیر یک فاجعه همه‌گیر شدند که یک فاجعه اقتصادی به بار آورده، از همین رو مردم به دنبال مقصر دانستن فردی برای این ویرانی هستند، لذا عملکرد دولت ترامپ اولین جایی است که زیر سوال قرار دارد و این اتفاق در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ بی‌تاثیر نخواهد بود.

کد خبر 500543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha