مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مرکز پژوهشی وابسته به ناسا اعلام کرد که با همکاری یک شرکت خصوصی قصد دارد ماهواره‌های بسیار کوچک یا به اصطلاح نانوماهواره‌ بسازد

به گزارش شین‌هوآ پیت ووردن مدیر مرکز پژوهشی ایمس وابسته به سازمان فضایی آمریکا گفت: "ناسا قصد دارد با همکاری شرکت m2mi مستقر در کالیفرنیا اقتصاد جدیدی را در فضا به وجود آورد. شرکت m2mi دارای تکنولوژی عالی است که با اهداف ما دقیقا تطبیق می‌کند و در عین حال استفاده تجاری از تکنولوژی‌های ابداعی ناسا را هم تقویت می‌کند."

نانوماهواره‌ها (nanosats) ماهواره‌های کوچکی با وزن 5 تا 50 کیلوگرم هستند. بر اساس این توافق ناسا  و  m2mi ، برای ایجاد نسل پنجم سیستم‌های مخابراتی و شبکه‌‌‌‌سازی برای خدمات بر اساس پروتکل اینترنت و سایر خدمات ارتباطی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

نسل پنجم سیستم‌های مخابراتی، پروتکل صدا بر روی اینترنت (Voice Over Internet)، ویدئو، داده‌ها،ارتباط بی‌سیم؛ و یک لایه هوش یکپارچه‌ ماشین به ماشین" (m2mi) را در هم تلفیق می‌کند.

به گفته ناسا شمار زیادی از این ماهواره‌ها که آنها را یک "مجموعه" (constellation) می‌نامند، در یک مدار پایین کره زمین قرار می‌گیرند، تا این سیستم جدید مخابراتی و شبکه‌سازی را برقرار کنند.

جف براون، مدیر عامل شرکت m2mi در این مورد گفت: "این مجموعه شبکه‌ فضایی پرسرعت قدرتمند جهانی برای ارتباطات، ذخیره داده‌ها و رصد کره زمین فراهم می‌کند. نانوماهواره‌ها از پیشرفت‌های عمده تکنولوژی در زمینه میکروالکترونیک بهره خواهند برد و با استفاده از تکنیک‌های ارزان‌قیمت و تولید انبوه ساخته خواهند شد."

ناسا می‌گوید که این همکاری تخصص آن را در زمینه تکنولوژی‌های نانوحسگر‌ها، شبکه‌های بی‌سیم و نانوماهواره‌ها با توانایی‌های شرکت m2mi در زمینه تکنولوژی نرم‌‌‌افزار، حسگرها، سیستم جهانی دیده بانی زمین، کنترل تطبیقی و توانایی‌های تجاری‌کردن ترکیب خواهد کرد.

کد خبر 50032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز