مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: مراتع ییلاقی این استان از ۲۵ اردیبهشت ماه میزبان عشایر کوچ رو می‌شود.  

نشست

به گزارش همشهری آملاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی محمدی‌مقدم، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در نشست ستاد مدیریت کوچ بهاره و کنترل ورود دام عشایر به مراتع ییلاقی گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، ورودی‌های استان مسدود و اطلاعیه چهارجانبه از سوی دادگستری، نیروی انتظامی، امور عشایر و منابع طبیعی استان مبنی بر تعیین تاریخ کوچ بهاره عشایر (۲۵ اردیبهشت ماه ۹۹) تهیه و منتشر شد.  

وی افزود: ورود دام قبل از این تاریخ به استان ممنوع است و با تشکیل اکیپ‌های ثابت و سیار در شهرستان‌ها به ویژه در گلوگاه‌ها با متخلفین برخورد خواهد شد.  

یحیی حسین‌پور، مدیرکل امور عشایر استان نیز در این نشست از استقرار سه اکیپ در خوزستان، اندیکا و شوشتر خبر داد و گفت: در راستای اطلاع رسانی تاریخ کوچ عشایر علاوه بر تهیه و توزیع دو هزار بروشور و علاوه بر انتشار در فضای مجازی، رادیو و تلویزیون، ۲۴ هزار پیامک برای عشایر ارسال شد.  

وی وضعیت رعایت تاریخ کوچ و ورود عشایر به این استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون در مجموع تنها ۱۰ تا ۱۵ خانوارعمدتاً با دلایل مشخص به مناطق ییلاقی استان وارد شدند.  

سام مردانی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان نیز گفت: تاکنون بیش از یکصد هزار دام سبک و سنگین در استان پلاک کوبی و هویت گذاری شدند.  

جعفر مردانی، معاون امنیتی سیاسی استاندار چهارمحال و بختیاری و رئیس ستاد مدیریت کوچ بهاره و کنترل ورود دام عشایر به مراتع ییلاقی استان در این نشست اظهار داشت: علاوه بر اطلاع رسانی درخصوص رعایت تاریخ کوچ، صدور هرگونه مجوز و گواهی حمل دام از سوی دامپزشکی و اداره کل راهداری و شرکت‌های حمل و نقل بار در استان‌های همجوار مانند خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس ممنوع است.  

وی افزود: نیروی انتظامی نیز موظف است با نظارت بر ورودی‌های استان، خودروهای حامل دام را توقیف و رانندگان متخلف را جریمه نقدی نماید.  

مردانی اعلام کرد: همچنین جاده بازفت گردنه تاراز در شهرستان کوهرنگ به عنوان یکی از ایل‌راه‌های مهم استان برای جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر تا ۳۰ فروردین‌ماه مسدود است.  

او افزود؛ جلوگیری از ورود دام به مراتع استان پیش از تاریخ تعیین شده باعث افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از سیل، بهبود وضعیت معیشتی و اقتصاد مردم و مقابله با شیوع بیماری کرونا می‌شود.  

کد خبر 499991

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha