همشهری‌آنلاین: خانه موسیقی و ارکستر سمفونیک تهران برای بزرگداشت ثمین باغچه‌بان، موزیسین ایرانی که به تازگی به دیار باقی شتافت، برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین هفته گذشته در نشست هیئت مدیره خانه موسیقی مصوب شد که این نهاد موسیقایی  برای بزرگداشت مقام هنری ثمین باغچه بان هنرمند نامی موسیقی ایرانی مراسم بزرگداشتی تدارک ببینید.

دکتر محمد سریر، ریئس هیئت مدیره خانه موسیقی که در تمامی سال ها با ثمین باغچه‌بان ارتباط دوستانه و هنری داشت در گفت و گو با همشهری آنلاین گفت:یکی از دلایلی که خانه موسیقی برای باغچه‌بان مراسم می‌‌گیرد این است که آقای باغچه‌بان علاوه بر این که هنرمندی شناخته شده و دارای کارهای با ارزش موسیقایی بودند، انسانی شریف و شرافتمند بودند و ما به عنوان خانه موسیقی باید به افراد و هنرمندانی که علاوه بر شانیت هنری، شرافت انسانی را در زندگی و زمانه خود ارج نهادند و به آن پای بند بودند، هم ارج و قرب بنهیم.

به گفته دکتر سریر دراین مراسم علاوه بر سخنرانی چند تن از بزرگان موسیقی ارکستر سمفونیک تهران هم به رهبری منوچهر صهبایی آثاری از زنده یاد ثمین باغچه‌بان اجرا خواهد کرد.

وی همچنین از حضور برخی از اعضای خانواده مرحوم باغچه بان خبر دادو گفت: اگر چه همسر هنرمند آقای باغچه بان در وضعیتی قرار ندارند که بتوانند در این مراسم حضور پیدا کنند َ،اما  احتمال دارد، برخی از بستگان نزدیک آقای باغچه‌بان که در خارج از ایران قرار دارند  به این مراسم بیایند.

به گفته دکتر سریر مراسم بزرگداشت این هنرمند نامی قرار است اواسط اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شود.

از سوی دیگر منوچهر صهبایی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران در گفت وگویی با خبرنگاران که بخش‌هایی از آن را خبرگزاری مهر نقل کرده خبر داده است که قطعه بومی وار باغچه‌بان در روزهای 11 و 12 اردیبهشت در تالار وحدت اجرا خواهد شد.

صهبایی که پیش از این هم در مجموعه کارهای خود آثاری از ثمین باغچه‌بان را به صورت آلبوم منتشر کرده و برخی از کارهای وی را هم با ارکسترهای بزرگ داخلی و خارجی به صحنه برده بود،درخصوص قطعات انتخابی ارکسترسمفونیک گفت: در این برنامه ارکستر با ترکیب جدیدی به روی صحنه خواهد رفت  وعلاوه بر اجرای اثری از باغچه بان، قطعات «شبی بر روی کوه سنگی» اثر موسورگسکی،«کنسرتو شماره 2 برای پیانو و ارکستر» اثر راخمانینوف، «در کویرهای آسیای مرکزی»، اورتور پرنس ایگور و«رقص‌های پولووتسیان» ساخته الکساندر بورودین را اجرا می‌کند.

صهبایی در ادامه دریاره وضعیت کنونی ارکستر سمفونیک تهران گفت: به عنوان رهبر ثابت و مدیرهنری ارکستر و به کمک همکاران در دفتر موسیقی وزارت ارشاد از دی‌ماه گذشته زیرساخت‌های ارکستر سمفونیک تهران را بازسازی کردیم و نخستین اجرای ارکستر پس از این بازسازی آخر همین هفته اجرا می‌شود.

وی که هفته گذشته رهبری ارکستر پارسیان را هم به عهده داشت درباره  این کار گفت: ارکستر زهی پارسیان ارکستری محدود با نوازنده‌های برجسته موسیقی کلاسیک هستند که نسبت به گروه خود و موسیقی کلاسیک احساس مسئولیت می‌کنند در نتیجه به طور مرتب در تمرینات حاضر می‌شوند و در کار خود بسیار جدی هستند؛ بنابر این برخود واجب دیدم این ارکستر را با همه اشتیاقی که دارند رهبری کنم و از سوی دیگر بسیار دوست دارم که برای ارکسترسمفونیک تهران نیز چنین اتفاقی بیافتد و اعضای ارکستر سمفونیک هم نسبت به کار خود مسئول و معتقد باشند

کد خبر 49996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز