بنا بر تصمیم ستاد ملی کرونا از فردا ۲۳ فروردین ماه باید دو سوم کارمندان و کارگران در محیط کاری خود حاضر باشند، باتوجه به این تصمیم اتخاذ شده طبیعی است با دو برابر شدن حضور کارمندان و کارگران در فضاهای کاری، بار مضاعف به سیستم حمل و نقل عمومی وارد می‌شود و این یعنی شلوغ شدن اتوبوس، مترو و وسایل حمل ونقل عمومی.

فاصله گذاري اجتماعي در مترو تهران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  ایسنا، علاوه بر تصمیم ستاد ملی کرونا، شورای ترافیک نیز تصمیم گرفته که از فردا شنبه ۲۳ فروردین ماه طرح های ترافیکی اما با سبک و سیاق جدید مجددا اجرایی شود که اجرای این طرح ها نیز قطعا موجب گرایش افراد بیشتری به استفاده از شبکه حمل ونقل عمومی می شود، این افزایش تقاضا در حالی است که در روزهای اخیربا انتشار تصاویری از شلوغی اتوبوس و مترو،  نگرانی از شیوع دوباره کرونا دوباره مطرح شده است و برهمین اساس مسئولان شهرداری تهران سعی کردند تا در راستای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در حمل ونقل عمومی، راهی برای کم کردن نگرانی شهروندان پیدا کنند که در ذیل اشاره ای به این اقدامات  می شود:

  • تغییر طرح ترافیک متناسب با روزهای کرونایی

عمار سعیدیانفر مدیر واحد ساماندهی طرح‌ها و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران با اعلام خبر تغییر نحوه اجرای طرح های ترافیکی متناسب با شیوع کرونا می‌گوید: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا ساعت کاری ادارات از شنبه ۲۳ فروردین ماه ساعت ٧ الی ١۴ تعیین شده است، به همین دلیل تصمیمات شورای ترافیک نیز در راستای این تصمیمات اتخاذ شد، به طوریکه بر اساس مصوبه شورای ترافیک تهران، از فردا شنبه ۲۳ فروردین طرح ترافیک از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۹ بعد از ظهر اجرا می‌شود.

به گفته وی، طرح ترافیک و آلودگی هوا از ساعت٧:٣٠ تا ۱۹ اجرایی می‌شود و از ساعت ۱۴ تا ۱۶ به شهروندان شاغل در تهران فرصت دو ساعته داده خواهد شد که در طرح های ترافیکی از داخل طرح فقط یکبار به صورت رایگان خارج شوند.

وی افزود: این طرح منطبق با ساعت کاری ادارات و شاغلین است که براین اساس در ساعت ۱۴ تا ۱۶ نیز امکان یکبار خروج رایگان وجود داشته باشد و این مسأله برای افرادی که با ماشین شخصی در محل کار حاضر می‌شوند مناسب است.

سعیدیانفر با بیان اینکه از روز شنبه ٢٣ فروردین ماه، شهروندان باید در کارت شهروندی خود حداقل ۵۶ هزار تومان اعتبار داشته باشند، ادامه می دهد: درصورت عدم موجودی در حساب شهروندی، طرح ترافیک با ضریب یک حساب می‌شود و در واقع ۲۰ درصد به ضرر آنها خواهد بود. در ضمن رزرو طرح ترافیک در هفته آینده الزامی نیست.

  • مراقب فاصله ها در اتوبوس باشید ؛ رزرو صندلی اتوبوس دربستی 

محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز با اعلام اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس های خصوصی و عمومی از فردا شنبه ۲۳ فرودین ماه می گوید: از آنجایی که از روز شنبه۲۳ فروردین ماه بنا به تصمیم ستاد ملی کرونا باید «دو سوم» کارکنان در محل کار خود حاضر باشند، تمهیدات خاصی برای پوشش حمل و نقل عمومی علی الخصوص اتوبوس ها اندیشیده شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه از روز شنبه هیچیک از اتوبوس های پایتخت در پارکنیگ ها متوقف نخواهد بود و ناوگان اتوبوسرانی علی الخصوص خطوط بی آرتی فعال خواهند بود، اظهارمی کند: البته سعی کردیم با وجود کمبود امکانات و وقت، اتوبوس ها را علامت گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه از روز شنبه مسافران با علامت هایی بر روی صندلی های اتوبوس مواجه می شوند، ادامه می دهد: بر روی صندلی های ۲ تایی، تنها یک نفر می تواند بنشیند و صندلی خالی نیز با علامت مشخص می شود؛ همچنین در کف اتوبوس ها علامتی نصب خواهد شد که مردم را به رعایت فاصله گذاری اجتماعی دعوت می کند.

ترفع می افزاید: البته اینگونه اقدامات پیش نیازهایی لازم دارد و در تمام دنیا پروتکل هایی برای خروج مردم از خانه مصوب شده است و تنها افرادی که مجبورند، از خانه خارج می شوند؛ چراکه اگر قرار باشد مانند روزهای قبل از شیوع کرونا مردم به خیابان ها بیایند و از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، قطعا شاهد ازدحام جمعیت خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با دعوت از مردم برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس های پایتخت می گوید: مردم باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و اگر اتوبوس، دارای مسافران زیادی بود، از سوار شدن به آن خودداری کنند، اما دقت داشته باشید ما قوه قهریه نداریم و تنها می توانیم با اتکا به تعهد مردم، این طرح را اجرایی کنیم.

ترفع در مورد اجرای طرح رزرو صندلی با تاکید بر اینکه این طرح برای اتوبوس های حمل و نقل عمومی نیست، گفت: این طرح برای ناوگان اتوبوسرانی نیست، بلکه یک استارتاپ، اپلیکیشنی را به نام «به همراه» طراحی کرده که مردم در صورتیکه مایل نباشند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، می توانند با در اختیار گرفتن یک مینی بوس یا اتوبوس خصوصی دربستی، با درج مبداء و مقصد خود، از این طرح برای صندلی های این مینی بوس ها و اتوبوس های دربستی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در این اپلیکیشن از اتوبوس و مینی بوس های دربستی که معمولا برای سرویس کارکنان ادارات فعالند، استفاده می شود، اظهار می کند: به هیچ عنوان این اپلیکیشن در اتوبوس های شرکت واحد، کاربرد ندارد و با رزرو صندلی این اتوبوس ها، از تراکم جمعیت جلوگیری می شود؛ چراکه در یک اتوبوس با ظرفیت ۳۰ صندلی، تنها ۱۵ نفر سوار می شوند.

  • سوار شدن تنها ۳ مسافر و طراحی فضای مخصوص برای راننده

علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز با اشاره به طراحی فضایی برای استقرار رانندگان می گوید: اجرای طرح فاصله گذاری در تاکسی‌های پایتخت اجرا می شود، به طوریکه در راستای حفظ سلامت مسافران و رانندگان تاکسی، از روزهای گذشته اقدام به نصب طلق‌هایی برای ایجاد فاصله میان رانندگان و مسافران کرده ایم و این در حالی است که برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی تنها دو مسافر می توانند در صندلی های عقب سوار شوند.

وی بیان اینکه در مرحله اول این جداکننده‌ها برروی ۳۰۰۰ دستگاه تاکسی نصب می‌شود، ادامه می دهد: این طرح در خطوط پرتقاضا اجرایی می‌شود و بعد از آن، این طرح در مابقی تاکسی‌ها نیز اجرایی می شود.

قنادان با تاکید بر اینکه این فضاهای جداکننده برای همه نوع تاکسی اعم از ون، پژو و... طراحی شده است، اظهار می کند: جنس این طلق‌ها به گونه‌ای است که ماندگاری بالایی دارد و رانندگان می‌بایست تا زمانی که ریسک بیماری کرونا بالا است از آنها استفاده کنند؛ اما بعد از عبور از بیماری کرونا، رانندگان خودشان تصمیم می‌گیرند که آیا این طلق‌ها را برداشته یا استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح می کند: فضایی برای رد و بدل کردن پول تعبیه شده، اما ترجیح ما پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی است.

  • در مترو؛ روی علامت ها بشین و بایست

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه نیزاز اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی با نصب نشانه‌هایی در مترو پایتخت خبر داد و می گوید: محل نشستن و ایستادن مسافران در قطارها، پله برقی ها، مقابل باجه های فروش بلیت و دستگاه های خودپرداز درایستگاه های خطوط مترو را علامت گذاری کرده ایم.

وی با اشاره به استقبال شهروندان از مترو می افزاید: اگر پروتکلی برای تردد در سطح شهر ویا ممانعت برای خروج از منازل وجود نداشته باشد استفاده از مترو نیز همانند دیگر وسایل حمل و نقل عمومی انجام می‌گیرد و تعداد مسافران نیز روز به روز افزایش می یابد؛ ما نمی‌توانیم مانع استفاده شهروندان از مترو شویم یا برای این موضوع مامور پیش‌بینی کنیم و تنها راه اجرای موفق این طرح، همکاری شهروندان و مسافران در مترو رعایت فاصله اجتماعی می باشد.

نوبخت با بیان اینکه تمهیداتی همچون ضدعفونی قطارها، ایستگاه ها و پایانه ها هر روز در چندین نوبت و به صورت مستمر برای مقابله با ویروس کرونا انجام می شود به نصب برچسب‌های فاصله گذاری اجتماعی در مترو اشاره کرده و می گوید: در این شرایط رعایت موضوعات بهداشتی توسط خود مسافران بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان می کند: با توجه به تصمیم حضور۵۰ درصدی کارکنان ادارات در روزهای آینده با افزایش مسافر روبرو هستیم و با توجه به اینکه مترو وسیله حمل و نقل انبوه‌بر است و شرایط آن با سایر وسایل حمل و نقل عمومی متفاوت است باید رعایت فاصله اجتماعی توسط شهروندان مورد توجه قرار گیرد و امیدوارم مسافران مترو با آموزش‌هایی که این روزها از طریق مختلف ارایه داده شده، هوشمندانه خودشان فاصله احتماعی را رعایت کنند.

به گزارش ایسنا، طرح فاصله گذاری اجتماعی در حالی قرار است از فردا (شنبه) در شبکه حمل ونقل عمومی اجرایی شود که ضمانت اجرایی ندارد و به نظر می رسد این بار بایستی خود مردم و شهروندانی که باید بر سر کار بروند،  حواسشان باشد تا در این روزهای کرونایی، فاصله شان با مسافران دیگر حفظ شود و سالم بمانند.

کد خبر 499718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha