هرچند مقامات وزارت نیرو با بیان اینکه سدها آماده کنترل سیلاب هستند به مردم هشدار می دهند: از تردد در کنار رودخانه‌ها بپرهیزید اما افزایش بارش های روزهای اخیر دوباره زنگ خطر وقوع سیلاب و تهدید جان و مال حاشیه نشینان رودخانه ها را به صدا درآورده است.

سیلاب

 به گزارش همشهری،  آن طور که مسوولان وزارت نیرو هشدار می‌دهند؛ ۱۲ استان در خطر وقوع سیلاب قرار دارند، چنان که به گفته مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، باتوجه به پیش بینی های صورت گرفته استان های چهارمحال بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، مناطق شمالی استان فارس، بخشی از استان مرکزی حتی برای روز شنبه استان خراسان رضوی بارش‌های قابل توجهی را تجربه خواهند کرد. سیف اله آقا بیگی با بیان این‌که اوج این بارش‌ها در استان های واقع در جنوب زاگرس شامل استان های چهارمحال بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، مناطق شمالی استان فارس، زنجان، همدان، مرکزی حتی تهران، قم، البرز، قزوین و سمنان می شود، تاکید کرد: لازم است مراقبت های حداکثری در این استان ها صورت بگیرد که وزارت نیرو نیز تدابیر لازم را اندیشیده است. او تاکید کرد: خواهش ما از شهرونداناین است که  از هرگونه نزدیک شدن و تردد در حریم رودخانه ها اجتناب کنند تا شاهد هیچگونه خسارت و تلفات احتمالی نباشیم.

  • خطر طغیان رودهای تهران

محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران هم گفت: سدهای پنجگانه تهران از نظر پایداری و کنترل سیلاب وضعیت مطلوبی دارند اما احتمال طغیان رودخانه‌ها وجود دارد و تقاضای ما از مردم این است که از اطراق و تردد در اطراف رودخانه جدا خودداری کنند. او با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی درباره احتمال وقوع سیلاب در تهران، اعلامکرد: حجم مخازن سدهای پنجگانه تهران ۷۱۱ میلیون متر مکعب تخمین زده می شود؛ پارسال در زمان مشابه این عدد ۷۳۸ میلیون متر مکعب بود. شهریاری با بیان اینکه این عدد حکایت از کاهش ذخیره ۲۷ میلیون متر مکعبی سدها دارد، تاکید کرد: باتوجه به اینکه سال گذشته یک سال استثنایی در ذخیره منابع آبی و حجم بارندگی ها بود، به همین دلیل ورودی مخازن سدها در سال گذشته عدد بزرگی ثبت شد. امسال نیز  از اول فروردین ماه تا صبح روز پنج شنبه ۷۷.۶ میلیمتر بارندگی در تهران صورت گرفت. مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر اینکه سدها در حال کنترل هستند ولی احتمال طغیان رودخانه ها وجود دارد، تاکید کرد: سدها به لحاظ پایداری هیچ مشکلی ندارند وهمه سدها از لحاظ رفتارسنجی و رفتارنگاری کنترل می شوند و هیچ مشکلی به لحاظ مدیریت سیلاب و پایداری سدها وجود ندارد و از این بابت جای نگرانی نیست.

  • آخرین وضع ذخایر آبی

همزمان با افزایش موج بارش‌ها، معاون وزیر نیرو از کاهش ۱۰ درصدی حجم ذخایر سدهای کشور در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: نسبت ورودی سدها در همین زمان ۳۶ درصد کاهش داشته است. قاسم تقی‌زاده‌ خامسی توضیح داد: سر جمع حجم آب کل سدهای کشور تا ۱۶ فروردین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد، نسبت ورودی سدها در همین زمان نیز ۳۶ درصد کاهش داشته است. او با بیان اینکه میزان بارندگی تجمعی در برخی استان‌ها مثل کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی نسبت به سال گذشته وضع بهتری دارد، افزود: رقم بارندگی در سیستان و بلوچستان ۸۳ درصد، هرمزگان ۸۵ درصد و کرمان ۵۲ درصد افزایش یافته است، اما برخی استان‌ها هم مثل خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، خراسان شمالی، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی که جزء استان‌های پربارش بوده‌اند، بعضا تا ۴۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش بارندگی داشته‌اند. البته سال گذشته به خاطر وقوع سیلاب‌ها، سال پرآبی داشتیم و وضع بارندگی نیز خوب بود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه نسبت به متوسط ۵۱ ساله فقط ۳ استان اردبیل، چهار محال و بختیاری و یزد عقب هستند، اعلام کرد: خوشبختانه برف و بارندگی‌های چند روز اخیر بخشی از این عقب‌ماندگی را پوشش خواهد داد و امیدواریم که بطور متوسط نسبت به ۵۱ ساله زیاد عقب نباشیم اما در هر حال نسبت به سال گذشته هنوز عقب هستیم.  تقی زاده خامسی تاکید کرد اتفاق خوبی که ظرف روزهای گذشته افتاد، جاری شدن سیلاب در بخش ایرانی هیرمند است، ورودی آب به این رود نزدیک به ۳۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسید که عدد خوبی برای سیستان است و می‌تواند چاه نیمه‌ها را پر کند و نعمتی برای آب شرب و کشاورزی استان است، ضمن اینکه سیلاب هم بخوبی در این استان مدیریت شد.

کد خبر 499706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha