سفیر جمهوری اسلامی در بغداد با تبریک انتخاب نخست وزیر مکلف عراق گفت که دیدگاه و موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال انتخاب «مصطفی الکاظمی» مثبت است.  

ایرج مسجدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  ایرج مسجدی گفت: در انتخاب الکاظمی روند و مسیر قانونی طی شد و فراکسیون بزرگ شیعه وی را انتخاب و برای مکلف شدن به «برهم صالح»  رئیس جمهوری عراق معرفی کرد بنابراین این تکلیف در پروسه ای قانونی انجام شد.  

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تابع مقررات، قوانین و احترام به نظام سیاسی عراق است و هر کس که در فرایند قانونی و با رای اعتماد مجلس این کشور به عنوان نخست وزیر انتخاب شود ما به آن احترام می‌گذاریم و کمک و حمایت هم می کنیم.  

مسجدی افزود: ما روی هیچ شخص و گزینه ای به هر شکلی، نه سلبی و نه ایجابی برای معرفی نخست وزیری عراق ورود نکردیم و پیام ما این بود که هر کسی که طبق قانون بیاید و پارلمان به وی رای دهد ما نیز آماده همکاری و حمایت از او خواهیم بود.  

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از حرمت عراق یعنی پارلمان این کشور حمایت می کند، چون پارلمان نماینده همه جامعه عراق شامل کرد، شیعه، سنی، احزاب حتی اقلیت هایی مانند ترکمن و مسیحی است.  

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق اضافه کرد: سیاست ما این نیست که بیاییم مدافع یک گروه سیاسی عراقی در مقابل دیگری باشیم؛ همه اقوام، طوایف و مذاهب این کشور برای ما قابل احترام هستند.  

مسجدی تاکید کرد: نگاه و رویکرد جمهوری اسلامی ایران درباره عراق بر چند اصل استوار است که یکی از مهمترین آنها دفاع از وحدت، یکپارچگی و تمامیت سرزمینی این کشور است.  

وی ادامه داد: دفاع از مردم عراق به طور کامل از هر قوم، مذهب و گروه، قانون و پارلمان، سیادت و حاکمیت و استقلال و عدم حضور بیگانگان و دفاع از همکاری های مشترک دو طرف چارچوب سیاست و رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در این کشور را تشکیل می دهد.  

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: در هیچ یک از  اصول اساسی سیاست ما در عراق برخورد نژادی، مذهبی، سیاسی و گروهی یا موافقت با یک جریان و مخالفت با دیگری وجود ندارد و راهبرد سیاسی ما مبتنی بر احترام به همه جامعه عراق، نظام، دولت و مسوولان این کشور است.  

مسجدی یادآور شد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق مدافع یک حزب و گروه، نژاد و جریان خاص نیست و تنها مدافع و مجری سیاست های کشور است.  

وی افزود: امیدوارم که مصطفی الکاظمی که در روند و پروسه قانونی مکلف شده بتواند موفق شود و پارلمان به کابینه پیشنهادی وی رای دهد.  

«برهم صالح» رئیس‌جمهوری عراق پس از اجماع فراکسیون‌های شیعی و به دنبال کناره گیری «عدنان الزورفی» از مکلف شدن، «مصطفی الکاظمی» را مامور تشکیل دولت جدید کرد.

کد خبر 499671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha