پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

"ترکی المالکی" سخنگوی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان بامداد پنجشنبه بطور رسمی از اعلام توافق آتش‌بس در یمن خبر داد.

ترکی المالکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، تارنمای روزنامه عربستانی" عکاظ" نوشت:  سخنگوی ائتلاف سعودی گفت که این توافق به مدت ۲هفته و قابل تمدید خواهد بود.

المالکی افزود: فرصت برای تلاش مضاعف برای رسیدن به آتش‌بس جامع و دایمی در یمن مهیاست.

تأیید اعلام آتش‌بس جامع در یمن توسط ائتلاف سعودی ساعاتی پس از آن روی می‌دهد که خبرگزاری رویترز جهارشنبه شب به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی از نیمه شب چهارشنبه توافق پایان درگیری و آتش‌بس را در یمن در پاسخ به درخواست سازمان ملل متحد اعلام خواهد کرد.

این منابع اعلام کردند که این توافق آتش‌بس از بامداد امروز پنجشنبه اجرایی می‌شود.

اعلام آتش‌بس از سوی ائتلاف سعودی یک هفته پس از آن روی می‌دهد که برخی منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته بودند،سازمان ملل متحد با ارسال پیشنهادی از طرف‌های درگیر در یمن خواسته بود که در سایه شیوع کرونا، مذاکرات صلح را به صورت فوری از سرگیرند.

"محمد علی الحوثی" رییس شورای عالی سیاسی یمن نیز چهارشنبه شب در حساب تویتری‌اش اعلام کرد: طرح خود را برای توقف نهایی و جامع جنگ در یمن در اختیار "مارتین گریفیث" فرستاده ویژه سازمان ملل متحد قرار دادیم.

الحوثی ادامه داد: برای گریفیث توضیح دادم، چشم انداز ما برای خاتمه دادن به جنگ نهایی مبتنی بر راه‌حل کامل است، هرچند این راه‌حل پس از تأیید، نیازمند آن است که به همه‌پرسی گذاشته شود.

«محمدعبدالسلام» رییس هیأت مذاکره کننده انصارالله در مذاکرات صلح گروه‌های یمنی در استکهلم سوئد نیز چهارشنبه شب با تأیید طرح پیشنهادی خود به گریفیث برای پایان یافتن درگیری‌ها اعلام کرد:به درخواست دبیر کل سازمان ملل برای توقف درگیری‌ها و آتش بس در یمن یک دیدگاه ملی و جامع ارائه شده است.

او تاکید کرد:دیدگاه ما ضامن یکپارچگی و استقلال یمن است و یک گفت‌وگوی سیاسی مطابق با مرحله جدید انتقالی در یمن را رقم خواهد زد..

در حالی خبر اعلام اتش‌بس از سوی ائتلاف سعودی در یمن اعلام می‌شود که سعودی‌ها بارها با ادامه حملات به یمن، آتش‌بس‌های مکرر با یمنی‌ها را نقض کرده‌اند.

در همین ارتباط، منابع نزدیک به انصارالله یمن چهارشنبه شب اعلام کردند که در ۲۴ ساعت گذشته ائتلاف سعودی در ۵۸ منطقه مختلف یمن را هدف قرار دادند که بیشتر آن در استان الجوف در غرب یمن صورت گرفت.
 
 

کد خبر 499396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha