شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

حمیدرضا رحیمی: آرتور میلر آمریکایی نویسنده‌ای بود که مزاحمت ایجاد می‌کرد! اما برای چه کسی؟

اول از همه برای خود آمریکایی‌ها، زیرا با حضوری 60ساله در عالم تئاتر به‌عنوان منتقدی پیگیر و باشهامت به‌صورت موی دماغی دائمی برای آن دسته از آمریکایی‌هایی که وجدانی بیدار دارند، درآمده بود.

از سوی دیگر، هرچند در اروپا برای او ارزش بیشتری قائل هستند تا در آمریکا، چون تئاتر او به‌کلی، از طرف روشنفکرانی که نگاهی غیرمغرضانه ولی متکبرانه دارند، تئاتر مهذب، موعظه‌آمیز و تکرار مکررات تلقی می‌شود و به‌تبع آن، ارزش چندانی به آن نمی‌نهند.برای یادآوری باید بگویم که او نویسنده نمایشنامه‌هایی است که معروف‌ترین آنها مرگ فروشنده (1949) یا جادوگران شهر سلم (1953) یا نگاهی از سوی پل (1955) هستند.

همچنین او نویسنده داستان‌هایی است که معروف‌ترین آن غیرعادی‌هاست (1958) از روی این رمان، فیلمی با شرکت همسرش مریلین مونرو ساخته شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

 رمان دیگرش در سال 1977 با نام سقف اسقف و همچنین در سال 1991 با نام سقوط مون مورگان منتشر شد. نمایشنامه ماقبل‌آخرش به‌نام تشویش آقای پیتر (1991)، چهار سال پیش در فرانسه توسط ژرژ لاولی به‌روی صحنه رفت.

نباید فراموش کنیم که آرتور میلر جزو کسانی بود که شجاعانه درمقابل فشارهای سنگین دفتر مبارزه با کمونیسم در سال‌های سیاه مکارتیسم ایستادگی کرد. این حادثه منجر به قطع دوستی دیرینه او با الیا کازان شد زیرا کازان اسامی طرفداران حزب کمونیست را به  این دفتر داده بود. آرتور میلر هرچند که مرد سازش نبود، با وجود این از طرف برخی افراد مورد سرزنش قرار گرفته است؛ زیرا در عین حال که ضد راحت‌طلبی آمریکایی است، از آن سیستم نیز منتفع بوده است.

واقعیت این است که نقد میلر تا آن حد که لازم است تند و مؤثر نیست درحالی‌که نقد توأم با خشونت نزد برخی اربابان تفکر در عصر اعتراضات بزرگ، ارزشمند بوده است. همان‌هایی که امروزه با گذشت زمان تغییر عقیده داده و با روی آوردن به انتقادات ملایم و آگاه خود در قلب رسانه‌های گروهی موجودیت خود را حفظ کرده‌اند.بی‌تردید نقد میلر در زمانی طولانی، مسیر خود را حفظ کرده، حتی اگر در طی یک زندگی طولانی، عوامل به‌وجود آورنده این نقد مقولاتی در زمینه‌های مختلف باشند.

 ابتدا اقتصاد، بعد سیاست و درنهایت اجتماع و فرهنگ، نقد او نقدی است که از درون شکل می‌گیرد و جا می‌افتد.تئاتر او تحت تأثیر واقعیات اجتماعی، می‌خواهد که روشنگر این روابط حقیقی انسانی باشد؛ تئاتری که دغدغه دائمی‌اش این است که آیا منشأ این روابط در ماوراءالطبیعه موجود بوده است یا این‌که ناشی از مسئولیت‌های اخلاقی است.

او خواستار محکومیت انحراف ارزش‌های واقعی برخاسته از اعتقادات دینی نسبت به ارزش‌های اجتماعی کنونی آمریکاست. این یک تفکر انسان محدود تربیتی است که تنها موضوع مطالعه‌اش بررسی انسان آمریکایی است.

آرتور میلر نزدیک به 7 دهه تلاش، به‌نظر می‌آید که رؤیای او و کسانی که از نظر او این رؤیا شامل حالشان می‌شود، برای همیشه از بین رفته‌اند. او 3 سال قبل از دنیا رفت.

کد خبر 49930

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز