شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

نیکی کریمی با وجود کارگردانی 2 فیلم بلند سینمایی، همچنان به‌عنوان بازیگر هم در متن سینمای ایران حضور دارد.

از میان جوانانی که در ابتدای دهه 70 به سینما آمدند و نقش اول گرفتند او شاید از معدود چهره‌هایی باشد که هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است. کریمی در این سال‌ها در سینمای تجاری و سینمای فرهنگی حضوری توأمان داشته است. این‌گونه است که او هم در «زن‌ها فرشته‌اند» بازی می‌کند و هم در «زن دوم».

  • چطور برای این نقش انتخاب شدید؟

حدود 10 سال پیش، فرشته طائرپور (تهیه‌کننده فیلم) می‌خواست فیلمی براساس کتاب «زن دوم» بسازد و از همان ابتدا تمایل داشت من در فیلم بازی کنم.

  • همکاری با سیروس الوند چطور بود؟

سیروس الوند، کارگردان باتجربه و کاربلدی است. ضمن این‌که از مدت‌ها  قبل  قرار بود با هم همکاری کنیم.

  •  معیار شما برای انتخاب یک نقش، کارگردان کار است؟

نه لزوما، فیلمنامه هم همانقدر تأثیر دارد که کارگردان دارد.

  • ابتدا قرار بود احمد امینی این فیلمنامه را بسازد پس عوض شدن کارگردان در این فیلم، تأثیری بر انتخاب شما نداشت؟

خیر، تأثیری نداشت.

  • با وجود مضمون مشترک فیلم زن دوم آقای الوند و چند روز بعد به کارگردانی خودتان، جنس شخصیت‌پردازی و بازی شما کاملا متفاوت است. نقش زن فیلم چند روز بعد به‌صورت زیرپوستی است. اما در زن دوم برپایه احساسات مهتاب می‌چرخد، چقدر به کارگردانی کار مربوط است و چقدر به فیلمنامه؟

کاملا برپایه کارگردانی است. این نکته را بگویم که من در فیلم چند روز بعد آن زن را با احساسات درونی دیده بودم، کسی که احساساتش را بروز نمی‌دهد و قصد نداشتم آن‌را مدام در حال گریه نشان بدهم که متضاد می‌شد با آن حس درونی. اما زن دوم، فیلمی بود ملودرام که برپایه احساسات بازیگر می‌گشت و در داستان هم مهتاب برون‌‌گرا بود.

  • در فیلم چند روز بعد، شما سینمایی را انتخاب کردید که لانگ‌شات در آن زیاد است، اما در زن دوم، سینما سینمای کلاسیک است و روی چهره بازیگرها کار می‌شود. این قضیه روی بازی چه تأثیری داشت؟

هر کارگردانی یک شیوه را برای کار انتخاب می‌کند، ربطی ندارد. ضمن این‌که ما در چند روز بعد کلوزآپ هم داشتیم. من واقعا نمی‌دانم چطور جواب بدهم، خیلی سخت است، چراکه ما تفاوت میزانسن و دکور هم داشتیم.

  • تجربه و برداشت شما از این 2 نقش چیست؟

زن دوم روایت داستانی دارد، طبیعی است چون وفادار به رمان مانده و از آن اقتباس شده است. اما در چند روز بعد، ما شاهد تصمیم‌گیری یک زن در 3-2 روز از زندگی‌اش هستیم، تصمیمی برای ماندن یا رفتن (چیزی که گسترده‌ترش را در زن دوم شاهد بودیم)، بنابراین بازی باید متفاوت باشد.

  •  نظرتان راجع به شیوه‌های مختلف بازیگری چیست؟ شما جزو معدود کسانی هستید که نقش‌هایی را قبول کردید که تفاوت‌هایی با هم داشتند.

هیچ‌وقت یک شیوه بازی کردن را دوست نداشتم و ندارم چون تکرار ایجاد می‌کند.

کد خبر 49904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز