جمعی از نخبگان و صاحبنظران اقتصادی و پزشکی کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت بر ضرورت رفع مشکلات و حمایت از بزرگترین و مجهزترین گارخانه تولید داروهای ضد ویروسی کشور تاکید کردند.

سعيد نمكي

به گزارش همشهری آنلاین در این نامه که جمعی از استادان دانشگاه آن را خطاب به دکتر نمکی نوشته‌اند، آمده است:

وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی

جناب آقای دکتر نمکی

سلام علیکم 
احتراماً ضمن تقدیر از اصلاحات زیر ساختی آن وزیر محترم در نظام دارویی کشور که موجب تحولات چشمگیری در اصلاح انحرافات نظام دارویی گردیده است. همچنین تشکر و خداقوت نسبت به تلاشهای بی وقفه و قابل تقدیر حضرتعالی و آن وزارتخانه محترم ، در امر مدیریت پیشگیری و درمان ویروس کوید ١٩ ، امضاء کنندگان زیر لازم دانستیم راجع به سرمایه ملی دارویی کشور ، شرکت باختر بیوشیمی مطالبی را به استحضار برسانیم. 

یکی از مدرنترین شرکتهای دارویی کشور با تجهییزات بسیار پیشرفته و GMP و تنها واحد مدرن و استاندارد تولید داروهای آنتی وایرال، شرکت باختر بیوشیمی است که تمام ضوابط لازم تولید داروهای پرخطر (hazardious) و تراتوژن مرتبط با این دسته از داروها را دارد. 
سطح دانش فنی و هنر اجراء ضوابط در این شرکت بومی شده و می تواند بعنوان یک الگوی شایسته برای کارحانجات داروسازی کشور مطرح ، و افتخار ملی صنعت داروسازی کشور باشد. 

متأسفانه انحرافات و انحصارات موجود در نظام دارویی قبل از دوران وزارت حضرتعالی موجب گردید با عدم افزایش نرخ محصولات این شرکت طی سالهای طولانی و عدم صدور پروانه تولید داروهای جدید به بهانه صدور پروانه برای سایرین و خروج از اولویت زمان پذیرش درخواست ( علیرغم وجود مستنداتی که حاکی از تقدم این شرکت بموجب نامه های سازمان غذا و داروی وقت میباشد ) . در یک چالش جهت دار باحمایت از افراد و شرکتهای رانتی و دهها سنگ اندازی دیگر ، توانستند این شرکت را به تعطیلی بکشانند. 

حال با توجه به سربار سنگینِ فعال شدن مجدد ، و وجود حس خدمت و روحیه بسیجی در مدیر عامل محترم این شرکت که از برادران قدیمی فعال در جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده و کماکان روحیات جهادی خود را در تمامی این سالها حفظ کرده اند ، علیرغم مسدودی حساب های شرکت ، با استقراض و بکارگیری حساب های ثالث و زحمات فراوان و با احساس مسولیت در شرایط حساس فعلی، موفق شدند که بلافاصله بخشی از چرخهای تولید را فعال و داروهای اساسی مانند اسلتامیویر و ریتوناویر و لوپیناویر و نیز ریباویرین را به تولید صنعتی رسانده و نیاز کشور را با قیمتهای بمراتب پایین تر از بخش وارداتی تامین نمایند.

کارخانه دارویی باختر بیوشیمی هم اینک پروژه تولید فاویپیراویر را که از سال ١٣٩٤ بعنوان درمان آنفولانزای H1N1 درخواست ثبت نموده و در اسفند ماه جاری وارد فهرست دارویی کشور شده است مورد پژوهش قرارداده و برای عرضه صنعتی آماده نموده است. 
امضا کنندگان این نامه ، تاکید می نمایند که ظرفیت ایجاد شده در شرکت مذکور یک سرمایه ملی است. علاوه بر این توانمندی تولیدی و تحقیقاتی کارخانه مذکور، بخشی از پدافند غیر عامل کشور در شرایط بحرانی فعلی و همه گیری های احتمالی آینده و نیز وقایع احتمالی بیو تروریسم است؛ و بدین لحاظ از آن وزیر محترم تقاضا می نماییم در اسرع وقت نسبت به حل مشکلات منطقی این شرکت اقدام ،و افتخار فعالیت مجدد این واحد معتبر برای کشور در سال جهش تولید ملی را کسب فرمایند.

امید آنکه با تدبیر جنابعالی شاهد تولد مجدد این افتخار ملی صنعت داروسازی کشور باشیم.

مهندس فرامرز اختراعی ، رییس سندیکای تولید کنندگان مواد موثره دارویی کشور
دکتر محمد جعفر اقبال ؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس اسبق دانشکده دندانپزشکی
دکتر حسین راغفر : استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا
دکتر سعید سمنانیان : استاد و رییس اسبق دانشگاه تربیت مدرس 
دکتر خشایار کریمیان : استاد بازنشسته مرکز تحقیقات بیوفیزیک-بیوشیمی دانشگاه تهران دانشگاه ، عضو فرهنگستان علوم و مدیر عامل شرکت دارویی ارسطو
دکتر سید محمد تقی حسینی طباطبائی دانشیار عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
ریاست اسبق دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان
دکتر محمد حسین طریقت منفرد ، وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
دکتر سعید عسگری، استاد دانشکده داندانپزشکی و معاون اسبق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 
دکتر سید موید علویان : استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله اعظم و معاون اسبق سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 
دکتر سید ابوالقاسم موسوی : مدیر عامل اسبق سازمان بیمه خدمات درمانی
دکتر احمد علی نوربالا : استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ، معاون اسبق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس اسبق جمعیت هلال احمر
دکتر محمود نوری صفا : ریس اسبق دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ورییس اسبق دانشگاه شاهد
دکتر محمد رضا واعظ مهدوی : استاد دانشگاه شاهد؛ معاون اسبق وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی، و وزارت رفاه و تامین اجتماعی ، و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

کد خبر 498992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha