در سایه شیوع ویروس کرونا و افزایش تردید ها نسبت به چشم انداز های اقتصادی، قیمت طلا در حال رشد است به طوری که قیمت طلا در بازار داخلی از اول امسال تاکنون ۱۰ درصد و در بازارهای جهانی ۱۲ درصد رشد کرده است.

بازار طلا

همشهری آنلاین - بهزاد رنجبر: رسم است سرمایه گذاران در زمان وقوع بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به بازار طلا به عنوان یک سرمایه گذاری امن پناه می‌برند به همین دلیل در زمان‌های بحرانی قیمت طلا رشد می کند، این بار هم به نظر می رسد چنین اتفاقی در حال وقوع است و قیمت طلا پس از یک دوره سردرگمی در ابتدای شیوع ویروس کرونا، هم در سطح جهان، هم در بازار داخلی، در حال افزایش است. قیمت طلا در بازارهای جهانی پس از آن‌که بازارهای سهام دنیا و قیمت نفت به شدت سقوط کردند، نزول کرد در حالی که انتظار می رفت با وجود نزول شدید ارزش سهام در بورس‌های مطرح جهان به دلیل شیوع کرونا، قیمت طلا هم رشد کند اما ناشناخته بودن ابعاد بحران کرونا نوعی سردرگمی در سرمایه گذاران ایجاد کرده بود و در ابتدای شیوع کرونا به افت قیمت طلا در بازار های جهانی منجر شد با این حال برخی کارشناسان معتقدند علت نزول اولیه نرخ طلا نیاز مردم دنیا به نقدینگی بود که در حال نقد کردن طلای خود بودند و اکنون این روند به پایان رسیده است. در حال حاضر آمارها نشان می دهد سردرگمی اولیه طلا پس از شیوع کرونا به پایان رسیده و قیمت طلا آرام آرام در حال رشد در یک کانال صعودی است.

  • رشد قیمت طلا در بازار داخلی

به گزارش همشهری، آمارها نشان می دهد قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار از اواخر پارسال تاکنون ۱۰درصد رشد کرده و از ۵۹۴ هزار تومان به ۶۵۲ هزارو ۵۰۰ تومان در مبادلات دیروز رسید. آمارها نشان می‌دهد رشد قیمت طلا با رشد قیمت دلار و رشد نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی هم‌زمان بوده است. قیمت هر دلار از اول سال تاکنون ۱۰۰۰ تومان و قیمت هر اونس طلا در بازار های جهانی  ۱۲ درصد افزایش یافته است. روز سه شنبه در بازار تهران یک مثقال طلای آب شده(مظنه طلا) با قیمت ۳ میلیون ۸۲۷ هزارو ۵۰۰ تومان دادوستد شد که این رقم نسبت به ابتدای سال ۸ درصد رشد نشان می‌دهد. قیمت هر مثقال طلای آب شده از اول امسال تاکنون ۲۰۷ هزارو ۵۰۰ تومان افزایش یافته است. در مبادلات روز سه شنبه همچنین قیمت هر سکه طرح جدید به مرز ۶.۵ میلیون تومان و قیمت هر سکه طرح قدیم به ۶ میلیون ۳۶۰  هزار تومان رسید. قیمت هر سکه از اول امسال تاکنون ۷.۵ درصد رشد کرده است

به گزارش همشهری، به طور طبیعی قیمت طلا و سکه در بازار داخلی از نوسان قیمت دلار و بازار جهانی طلا متاثر است. هر چقدر قیمت دلار و هر اونس طلا در بازار جهانی رشد کند قیمت طلا و سکه هم در بازارهای داخلی با افزایش مواجه می شود. به نظر می‌رسد امسال سرمایه گذاران به دلیل افزایش نا اطمینانی در عرصه اقتصاد تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در بازار طلا داشته باشند به ویژه آنکه بانک مرکزی هم سیاست های سفت و محکمی را برای کنترل بازار ارز وضع کرده است و این تمایل سرمایه گذاران را پناه بردن به بازار طلا بیشتر کرده است.

  • بازار جهانی طلا

به گزارش همشهری، آمارها نشان می‌دهد رشد قیمت طلا فقط، مختص به اقتصاد ایران نیست و بازار جهانی طلا هم به تحولات پیش روی اقتصادی واکنش نشان داده است به طوری که قیمت هر هر اونس طلا در بازار های جهانی ظرف ۲۰ روز گذشته ۱۲.۳ درصد رشد کرده و از ۱۴۷۱ دلار به ۱۶۵۲ در مبادلات دیروز رسید.

ارزیابی هفتگی کیتکو نشان می دهد سرمایه گذاران خرد و حرفه ای انتظار دارند روند صعودی قیمت طلا همچنان تداوم یابد. سیاست‌های انبساطی پولی و مالی آمریکا به همراه برنامه های فدرال رزو منجر شده تا همه نسبت به ادامه رشد قیمتی اونس طلای جهانی خوش‌بین باشند. دولت آمریکا برای مقابله با پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا بسته مالی ۲ تریلیون دلاری اختصاص داده است و کشورهای دیگر هم برای به تعادل رساندن اقتصاد خود بسته‌های پولی بزرگی را معرفی کرده‌اند. مطابق نظر سنجی انجام شده در کیتکو ۹۲ درصد کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده اند قیمت طلا همچنان رشد کرد و ۸ درص هم پیش بینی کرده اند روند بازار جهانی طلا خنثی خواهد بود اما هیچ کس انتظار کاهش قیمت ها را ندارد.

باب هبرکورن مدیر عامل یک شرکت کارگزاری در بورس نیویورک در باره چشم انداز آینده قیمت طلا گفت: هم‌زمان با سیاست‌های انبساطی مالی و پولی عظیم دولت‌ها به همراه نرخ‌های بهره صفر درصدی، بالا رفتن نرخ بیکاری و چالش‌های اقتصادی بی‌شمار، باید برای افزایش قیمت اونس طلای جهانی آماده شد.

او با بیان اینکه در ماه مارس شاهد سقوط هم‌زمان قیمت اونس طلای جهانی و بازارهای سهام بودیم تاکید کرد: تقاضا برای نقدینگی باعث شده بود تا سرمایه‌گذاران همه‌چیز را بفروشند. اما هفته گذشته شاهد بودیم که با وجود سقوط بازارهای سهام، قیمت اونس طلای جهانی افزایش یافت. این شاید بدین معنی باشد که سرمایه‌گذاران برای تأمین نقدینگی دیگر نیازی به فروش طلا نداشته باشند.

شان لوسک تحلیل‌گر بازار های مالی در این باره گفت: با توجه به حجم گسترده پولی که از طریق سیاست‌های انبساطی مالی و پولی دولت‌ها توزیع می‌شود، تمایل سرمایه‌گذاران به خرید اونس طلا از کف‌های قیمتی هم بیشتر خواهد شد. این فعال حرفه‌ای معتقد است که به زودی انتظارات تورمی سرمایه‌گذاران به خاطر توزیع گسترده پول بالا خواهد رفت. به همین دلیل سرمایه‌گذاران اقدام به خرید طلا خواهند کرد.

تغییرات قیمت طلا از ابتدای سال تاکنون

نوع

قیمت اول سال- تومان

قیمت دیروز-تومان

مقدار تغییر- تومان

مقدار تغییر- درصد

یک گرم طلای ۱۸ عیار

۵۹۴۰۰۰

۶۵۲۵۰۰

۵۸۵۰۰

۹.۸۵

یک مثقال طلای آب شده

۲۶۲۰۰۰۰

۲۸۲۷۵۰۰

۲۰۷۵۰۰

۷.۹۲

سکه طرح جدید

۶۰۳۰۰۰۰

۶۴۹۰۰۰۰

۴۶۰۰۰۰

۷.۶۳

سکه طرح قدیم

۵۹۲۵۰۰۰

۶۳۶۰۰۰۰

۴۳۵۰۰۰

۷.۳۴

نیم سکه

۳۰۸۵۰۰۰

۳۲۴۰۰۰۰

۱۵۵۰۰۰

۵.۰۲

ربع سکه

۱۷۹۰۰۰۰

۱۹۰۰۰۰۰

۱۱۰۰۰۰

۶.۱۵

انس جهانی

۱۴۷۱

۱۶۵۲

۱۸۱

۱۲.۳۰

کد خبر 498977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha