شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

انجام فعالیت‌های بدنی هدفمند،مستمر و مناسب همواره ازسوی کارشناسان ومتخصصان به افراد توصیه می‌شود. این توصیه‌ها وقتی جدی‌تر می‌شود که فرد دچار بیماری‌هایی باشد که بتوان با ورزش از گسترش آن جلوگیری یا در کاهش آلام بیمار مؤثر باشد.

ورزش همگانی

به گزارش همشهری آنلاین انجام فعالیت‌های بدنی هدفمند،مستمر و مناسب همواره ازسوی کارشناسان ومتخصصان به افراد توصیه می‌شود. این توصیه‌ها وقتی جدی‌تر می‌شود که فرد دچار بیماری‌هایی باشد که بتوان با ورزش از گسترش آن جلوگیری یا در کاهش آلام بیمار مؤثر باشد. دیابت یا بیماری خاموش از جمله این بیماری‌ها است که می‌توان با فعلیت‌های ورزشی با آن مقابله کرد.دیابت به دو دسته نوع یک و دوتقسیم می‌شود.

درگذشته تصور می‌شد که دلیل بروزدیابت نوع یک مادرزادی است و بیشتر درسنین کودکی اتفاق می افتد و به این علت این نوع از بیماری دیابت را بیماری جوانان هم می‌شناختند. درمورد علل بروز دبابت نوع دو نیزعلت های مختلفی وجود دارد. چاقی یا سبک زندگی توام با بی حرکتی،مصرف غذاهای آماده و اصطلاحاً فست فودی و نیز بی توجهی به فعالیت‌های بدنی وناتوانی درکنترل استرس و اضطراب‌های روزمره سبب پدیدآمدن این بیماری در افراد با سنین مختلف می‌شود.دراینجا این سؤال مطرح می‌شود که ورزش چه اثری می‌تواند دربیماران مبتلا به دیابت داشته باشد؟به این سؤال می‌توان ازچند زاویه پاسخ داد.نخست اینکه باید دانست،ورزش می‌تواند دربرخی موارد سبب پیشگیری، درپاره‌ای از اوقات سبب درمان و درمواردی دیگرمی‌تواند منجربه بهبود کیفت زندگی فرد مبتلا به بیماری شود.ورزش برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو،می‌تواند منجربه بهبود کیفیت زندگی درفرد شود. انباشت قند درخون بیماران مبتلا به این نوع از دیابت، آن‌ها را ناچار به استفاده از انسولین برای از بین بردن قند خون موجود در بدنشان می‌کند.

انسولین معمولاً به شکل تزریقی وارد خون شده و این ماده با پیدا کردن گیرنده‌هایی که دچار کارکرد کم یا تنبلی هستند قرار می گرد و آن‌ها را مجبور به از بین بردن قند خون می‌کند. اگر ورزش از سوی مبتلایان به شکل مستمر و هدفمند و با مدت زمان مشخصی به انجام برسد، اندام‌های بدن و گیرنده‌های تنبل شده مجبور به تحرک بیشتری شده و به این علت، نیاز به استفاده از انسولین برای مبتلایان به این نوع بیماری رکاهش پیدا می‌کند. کاهش استفاده از انسولین منجر به بهبود کیفیت زندگی بیمار شده و سبب نشاط بیشتر در فرد می‌شود. از سوی دیگر،کاهش وزن ناشی از ورزش نیز می‌تواند یکی از زمینه‌های اصلی بروز بیماری را در فرد از بین ببرد و به نوعی به پیشگیری از ابتلا به بیماری کمک کند.بدین ترتیب،بیماران مبتلا به دیابت نباید ورزش را از زندگی رومره خود حذف کنند. حتی،در ایامی که فرد به هردلیلی قادربه خروج از منزل نیست باید با استفاده از روش‌های مناسب، در خانه فعالیت‌های ورزشی را دنبال کند تا مانع از پیشروی بیماری در بدن خود شود.

  • مهرشاد پورسعید اصفهانی-  متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
کد خبر 498924

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha