چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

تالاب درگه سنگی که در بین مردمان بومی منطقه با نام تالاب سیران یا سیران گولی نیز شناخته می‌شود یکی از نوزده تالاب فصلی و دائمی شهرستان نقده در استان آذربایجان غربی است.  

تالاب درگه سنگی

همشهری آنلاین: این تالاب در محور جاده ارومیه به مهاباد در استان آذربایجان‌غربی واقع شده و از کنار جاده قابل رؤیت است.

بعد از رسیدن به سه‌راهی محمدیار و پیمودن یک جاده خاکی ۲۰۰ متری به طرف شمال شرقی، به روستای درگه سنگی می‌رسیم که تالاب در حاشیه آن قرار دارد. این تالاب که در بالای جاده نقده ـ مهاباد و در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر نقده و در ضلع جنوبی دریاچه ارومیه قرار گرفته‌است.  

تالاب درگه سنگی از جمله تالاب‌های بین‌المللی شهرستان نقده است.

آب مورد نیاز این تالاب زیبا و وسیع توسط روان‌آب‌های فصلی، نهرهای جدا شده از رودخانه گدارچایی، دو چشمه زیرزمینی آب شور در کنار تالاب و همچنین بارندگی‌های فصلی تامین می‌شود.

روستائیان درگه سنگی از آب این چشمه‌ها برای شستشوی ظروف و لباس و گاهی شستن خودشان از آن استفاده می‌کنند به‌خصوص که در زمستان آب چشمه‌ها نیمه گرم است.

دبی تقریبی آب چشمه‌ها عبارتند از: چشمه بزرگ ۸ لیتر در ثانیه و چشمه کوچک ۴ لیتر در ثانیه، آب چشمه‌ها دائمی و در همه فصول است.

اطراف این تالاب را زمین‌های مملو از چمن زار و اغلب پست و شور فرا گرفته‌اند.  

مساحت این تالاب در حدود ۳۵۰ هکتار است که در فصول پرآب با زیرآب رفتن اراضی پست اطراف به ۷۵۰ هکتار و بیشتر افزایش پیدا می‌کند. کوه‌های بلند سنگی نیز در جانب دیگر این تالاب قرار گرفته‌اند که در مجاورت تالاب چشم انداز زیبایی را بوجود آورده است.  

بر روی تالاب زیبای درگه سنگی گونه‌های مختلف از گیاهان شناور به چشم می‌خورد که منظره زیبایی را بوجود آورده است. پوشش گیاهی نی نیز در اطراف این تالاب به وفور به چشم می‌خورد. این تالاب سرشار از جانداران بی مهره و فیتو پلانکتون‌هاست که منبع غذایی عالی برای پرندگان محسوب می‌شود.

پوشش گیاهی قابل توجه دربخش جنوبی تالاب، تنوع وکثرت فیتوپلانکتون‌ها و گونه‌های جانوری بی مهرگان درآب این تالاب نظیرانواع بنتوزهاوزئوپلانکتون‌ها، زیستگاه بسیارمناسبی رابرای پرندگان آبزی وکنارآبزی بوجودآورده است. ازپرندگان شاخص این تالاب میتوان به چنگر، مرغابی‌ها، اردک سرسفید، میش مرغ و فلامینگوها از جمله پرندگان اشاره کرد که اغلب آنها به لانه گذاری و زاد و ولد در این تالاب بین المللی می‌پردازند.

این تالاب در فصول بهار و پاییز پذیرای پرندگان مهاجر بسیاری است به طوری که بیش از بیست هزار پرنده آبزی و کنار آبزی هر ساله در این تالاب به چشم می‌خورند.

رسوبات پرمین در این منطقه شامل آهک، آهک دولومیتی و ماسه سنگ که گاهاً نوع کوارتزیتی بوده است. رنگ رسوبات از روشن تا تیره حتی نوع صورتی متمایل به قرمز رنگ نیز دارد که در سنگهای آهکی و ماسه سنگی نیز دیده می‌شود که دلیل ناخالصی‌های اکسید آهن و بعضاً کانیهای رسی می‌باشد، همراه این نهشته‌ها در بعضی از نقاط کنگلومرا، شیل و سیلتستون نیز دیده می‌شود که ضخامت آنها نسبت به رسوبات نوع اول ازاهمیت کمی نیز برخوردار است.

کد خبر 498810

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha