ایران ماده یوزپلنگ آسیایی تنها امید برای تکثیر گونه خود است. این یوزپلنگ به زیستگاه اصلی خود در سمنان منتقل شد.  

یوزپلنگ

همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو:  «امیر عبدوس»، مدیر کل حفاظت محیط زیست سمنان بیان کرد: یوزپلنگ‌های ایرانی به نام‌های کوشکی و دلبر چند سال قبل از منطقه حفاظت شده توران برای تولیدمثل به پارک جنگلی پردیسان منتقل شدند.  

عبدوس ادامه داد: دلبر ۱۰ سال دارد، ماده‌ای است که امیدی به بارور شدن آن نداریم. کوشکی هم که ۱۲ ساله است و با وجود تلاش‌هایی که سازمان محیط زیست انجام داد مشخص شد تمایلی به جفت‌گیری ندارد.  

مدیر کل حفاظت محیط زیست سمنان گفت: تنها امید ما برای ازدیاد نسل، ایران، ماده یوزپلنگ جوان است، بنابراین ۱۸ فروردین این حیوان را به توران که زیستگاه اصلی و تنها زیستگاه زادآور یوز آسیایی در ایران و جهان هست، منتقل کردیم.  

او افزود: هیچ مکانی بهتر از توران برای این‌که جفت‌گیری انجام شود، وجود ندارد، بنابراین سایتی برای استقرار ایران طراحی کردیم تا یوزپلنگ نر را به سمت خود جذب کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سمنان گفت: ما امیدی به تولیدمثل کوشکی و دلبر نداریم ولی ضرورت داشت آنها هم برای انجام موفقیت‌آمیز این پروژه به زیستگاه توران منتقل شوند.  

عبدوس بیان کرد: بعد از فراهم شدن شرایط و مساعد بودن آب و هوا و انجام کارهای کارشناسی، مشخص خواهد شد که چه زمانی باید به توران منتقل شوند. امیدواریم شرایط برای جابه‌جایی این دو یوزپلنگ هرچه زودتر مهیا شود.

او ادامه داد: در حال حاضر ایران در سلامت کامل، صبح بعد از خروج از باکس انتقال در محیط مستقر شد. ایران بعد از خوگرفتن به مکان زندگی عادی که برایش فراهم شده در آرامش است و رفتار عادی دارد.

عبدوس اظهار کرد: دلبر چندین سال قبل به پارک پردیسان منتقل شد. ایران زمانی که توله بود در اختیار ماموران قرار گرفت و به سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده شد. کوشکی هم که ۱۲ سال دارد،  در پناهگاه حیات وحش میاندشت، خراسان شمالی زندگی می‌کرد که چند سال قبل به تهران منتقل شد.  

او بیان کرد: هنگامی که ۲ جنس ماده در یک منطقه مستقر باشند، میزان هورمونی که ترشح و در هوا متصاعد می‌شود، باعث جذب جنس نر خواهد شد. بنابراین شانس زنده‌گیری یوزپلنگ نر در طبیعت بیشتر خواهد شد.  

عبدوس افزود: دلبر هم برای افزایش ترشح هورمون‌هایی که می‌توانند باعث جذب جنس نر بشوند، در منطقه رهاسازی خواهد شد.

ایران در صحت و سلامت منتقل شد

«شهاب‌الدین منتظمی»، مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش اظهار کرد: انتقال و جابه‌جایی حیوانات نیازمند هماهنگی‌های زیادی است که بخش زیادی از آن بر عهده ما نیست.

او ادامه داد: شرایط اقلیمی، برنامه کاری مبدا و مقصد، وضعیت آب و هوایی، مسیر و تیمی که باید همراهی کنند و ... باید باهم کاملا هماهنگ باشند.  

منتظمی بیان کرد: شاید واقعا در پیگیری‌ها به این نتیجه برسیم که به عنوان مثال، فردا گزینه مناسبی است و بعد هماهنگی‌ها انجام می‌شود.  

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش ادامه داد: کوشکی و دلبر، دو یوزپلنگی که هنوز در پردیسان زندگی می‌کنند، نیاز به چکاپ کلی دارند که بعد از آن به زیستگاه توران منتقل خواهند شد.

منتظمی ادامه داد: ایران هم که دوشنبه ۱۸ فروردین رهاسازی شد، در صحت و سلامت است. شرایط زیستگاه توران برای این حیوان کاملا مناسب بوده و در حال کنجکاوی جایگاه جدید است. دامپزشکان و تیم هم در آنجا مستقر هستند تا مشکلی به وجود نیاید.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش بیان کرد: بیش از ۵ سال است که این یوزپلنگ‌ها به پارک پردیسان منتقل شده‌اند. جسته گریخته کارها و برنامه‌هایی برایشان انجام شد ولی متاسفانه موفقیتی به همراه نداشت. از نظر من باید کارهای کارشناسی و زمان بیشتری در نظر گرفته می‌شد.  

او گفت: بیش از ۶ ماه است همکاران ما به این نتیجه رسیدند که این یوزپلنگ‌ها باید در زیستگاه طبیعی خودشان باشند. اقدامات مداخله‌ای برای تکثیر هم باید در همانجا انجام شود.

منتظمی اظهار کرد: قطعا در همه جای دنیا اگر شرایط فراهم باشد، تکثیر گونه‌ها در زیستگاه اصلی انجام می‌شود. چند سال قبل هم باید مطالعات بیشتری انجام می‌شد. به هر حال نتیجه اقدامات کارشناسی این بود که بهترین گزینه توران است بنابراین برنامه‌ریزی‌ها انجام و وقتی که شرایط مساعد بود، ایران منتقل شد.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش گفت: ایران زمانی که ۵، ۶ ماهه بود به پردیسان منتقل شد و حدود ۲ سال و نیم در این پارک زندگی کرد ولی کوشکی و دلبر در نیمه دوم سال ۹۳ به پردیسان منتقل شدند.

منتظمی ادامه داد: کوشکی و دلبر در حال حاضر توانایی تولیدمثل ندارند ولی در پردیسان نگهداری نخواهند شد. آنها در زیستگاه اصلی خود که شرایط بهتری نسبت به پردیسان دارد، زندگی خواهند کرد و حداقل از آب و هوای سالم‌تری برخوردار می‌شوند.

او افزود: بارها اعلام کردیم که نباید به پردیسان به چشم یک باغ‌وحش نگاه شود، بلکه باید فقط کلینیک و قرنطینه و نقاهتگاه خوبی باشد تا بتواند بعدا گونه را به زیستگاه اصلی خود بازگرداند. فقط در صورتی که شرایط بازگشت به زیستگاه وجود نداشته باشد حیوان به مراکز نگهداری و باغ‌وحش‌های مجاز سپرده می‌شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش گفت: در پی انتقال ایران اعلام شد که این کار چرا محرمانه بوده است. تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای انتقال گونه‌های خاص، شرایط و هماهنگی‌های متفاوتی را می‌طلبد و این‌گونه نیست که گفته شود به عنوان مثال انتقال ۲۰ روز دیگر در ساعتی مشخص انجام خواهد شد. اگر محرمانه بود لحظه به لحظه روابط عمومی سازمان محیط زیست جزئیات و برنامه را منتشر نمی‌کرد.  

منتظمی افزود: انتظار داریم افراد خبرها را با صداقت و اخلاق‌مداری منتشر کنند نه با برانگیختن حس دوستداران محیط زیست. به عنوان مثال این‌که گفته شد دهان کوشکی کف کرده بوده، یک موضوع تخصصی دامپزشکی است. کدام دامپزشک حاضر در پردیسان هنگام انتقال کوشکی، چنین چیزی را مشاهده و تایید کرده است؟  

او بیان کرد: حدود ساعت ۴ گزارشی از این حیوان با گوشی همراهم تهیه و در شبکه‌های مجازی منتشر کردم. این در حالی بود که کوشکی کاملا سرحال و در شرایط خوبی قرار داشت.  

کد خبر 498622
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha