همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کره جنوبی همچنان بیشترین اقبال را برای تصدی مقام دبیرکلی سازمان ملل پس از کوفی عنان دارد.

خبرگزاری آلمان از نیویورک گزارش داد، بان کی مون پنجشنبه شب 28 سپتامبر، در سومین رای‌گیری آزمایشی برای تعیین جانشین کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل به عنوان برنده قطعی معرفی شد.

او در این رای‌گیری مخفی در شورای امنیت سازمان ملل 13 رای از 15 رای موافق، یک رای مخالف و یک رای ممتنع را از آن خود کرد. در رای‌گیری آزمایشی قبلی او توانسته بود 14 رای موافق را از آن خود کند.

نفر دوم این رای‌گیری ششی ثرور هندی، نویسنده و معاون دبیرکل سازمان ملل بود که هشت رای موافق را از آن خود کرد. او پیش‌تر اعلام کرده بود که احتمال کناره‌گیری‌اش از حضور در رقابت‌های انتخاباتی دبیرکلی سازمان ملل وجود دارد و می‌خواهد آمریکا را ترک کند.

واریا وایک فرایبرگا، رییس جمهور لاتویا که به تازگی به دور رقابت‌های انتخاباتی دبیرکلی سازمان ملل وارد شده است نیز توانست هفت رای موافق را کسب کند. او تنها زن و غیرآسیایی‌تباری است که در میان هفت نامزد تصدی دبیرکلی سازمان ملل قرار دارد. بر اساس یک نظام چرخشی نانوشته، دبیرکل بعدی سازمان ملل باید آسیایی باشد.

قرار است رای‌گیری آزمایشی دیگری نیز روز دوشنبه آینده انجام شود. در آن آزمون برای اولین بار میان آرای پنج عضو دایم شورای امنیت شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین با 10 عضو دیگر تفاوت وجود خواهد داشت. اگر هر یک از پنج دارنده حق وتو علیه یک نامزد رای دهند، این رای مخالف از روی رنگش مشخص خواهد شد.

کد خبر 4986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز