با گسترش بیماری کرونا در تمام کشورهای جهان، هر چند شهرداری‌ها روش‌های مشابهی برای کاهش انتشار این بیماری بین شهروندان در پیش گرفته‌اند اما برخی شهرها نیز ابتکارات ویژه خود را به مرحله اجرا گذاشته‌اند؛ از پرواز پهپادهای تب‌سنج بر فراز شهر تا پاکسازی وسایل حمل و نقل عمومی به مدد فناوری نانو.

پهپاد مادرید

همشهری آنلاین - محمد سرابی: بنا به تجربه‌ کشورهایی که توانسته‌اند از سرعت انتشار ویروس کرونا کم کنند، هر کدام از این روش‌ها بخشی از طرح گسترده مقابله با کرونا خواهد بود. تمرکز برنامه‌ریزی در اداره شهرها نیز جنبه دیگری از سیاست‌های عمومی برای کاستن از احتمال ابتلا به کرونا است که در هنگام بحران اهمیت خود را نشان می‌دهد.

  • محدودیت دسترسی به پارک‌ها

دسترسی به پارک‌ها در دانمارک محدود شد زیرا تعداد شهروندانی که برای گریز از انزوای کرونا به پارک‌ها آمده بودند به حدی رسیده بود که می‌توانست باعث انتقال کرونا شود. شهرداری فردریکسبرگ دانمارک دویدن در پارک‌ها را ممنوع اعلام کرد زیرا کسانی که به این روش ورزش می‌کردند، نمی‌توانستند فاصله ۲ متری لازم را با یکدیگر رعایت کنند. ورزشکاران تنها می‌توانند در پارک‌هایی که پیست ورزشی عریض داشته باشد و البته در خلاف جهت حرکت معمول با بقیه مراجعان پارک، بدوند تا دیگران هم بتوانند از آن‌ها فاصله بگیرند.

دانمارک از اولین کشورهایی بود که مرز هوایی خود با ایتالیا را بست و با شعار «سریع و باقدرت عمل کنید» مانع افزایش تعداد بیماران شد. تجمعات گسترده و مراکز عمومی در این کشور ممنوع و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی محدود شد. در مقابل استفاده از دوچرخه آزاد است. در این دوره زمانی دوچرخه‌سواری مزیت خود را به عنوان یک روش حمل و نقل سالم نشان داد و بخش‌هایی از نیروهای کارگری با آن جابه‌جا می‌شوند. دولت پذیرفته است که مقداری از زیان‌ها ناشی از کرونا را به کارفرمایان پرداخت کند تا کارگران حرفه خود را برای چند ماه آینده حفظ کنند.

  • تامین هزینه‌ها

در ایتالیا که بالاترین میزان مرگ و میز در اثر کرونا را داشته است ۴.۷ میلیارد یورو از طرف دولت به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود تا هزینه‌های ناشی از عوارض بیماری کرونا جبران شود. هدف اصلی از این کمک مقابله با فقری است که به دلیل شرایط اقتصادی ایجاد شده است. در این طرح شهرداری‌ها کوپن‌های خرید را میان نیازمندان توزیع می‌کنند. این مبلغ از صندوق همبستگی شهرداری‌ها برای پرداخت به ۸ هزار شهرداری تامین شده است و ۴۰۰ میلیون یورو از محل اعتبارات حقوق مدنی به آن اضافه خواهد شد.

  • کاربرد پهپادهای شهری

استفاده از پهپادها که در برخی شهرها به صورت آزمایشی اجرا شده بود با شیوع ویروس کرونا جنبه جدی‌تری پیدا کرده است. پلیس مادرید با استفاده از پهپادهای کوچک به مردمی که وارد پارک‌ها شده‌اند اخطار می‌دهد که مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. در شهرهای نیس و کن فرانسه هم این روش مورد استفاده قرار گرفته است. شهرداری شهر ساحلی بورگاس در بلغارستان روی پهپادهای خود دوربین‌های شناساگر حرارتی را نصب کرده است و دمای بدن شهروندان را برای اطلاع از بیماری‌ آن‌ها اندازه‌گیری می‌کند.

  • تعطیلی مراکز عمومی

یک هفته بعد از اینکه اولین مورد ابتلا به کرونا در پرتغال شناسایی شد شهرداری براگا در شمال غربی این کشور تمام فعالیت‌های عمومی فرهنگی، ورزشی و اوقات فراغت را لغو کرد. چند روز بعد شهرداری کارمندان غیرضروری را با حفظ حقوق به خانه فرستاد و مدارس و مراکز آموزشی محلی هم تعطیل شدند. بعد از آن پارلمان شهری تعیین کرد که تمام فروشگاه‌ها به جز داروخانه‌ها، ‌سوپرمارکت‌ها و پمپ ‌بنزین‌ها تعطیل شوند. رستوران‌ها نیز تنها می‌توانستند غذای آماده به فروش برسانند. کاهش سفر با وسایل حمل و نقل عمومی و راه‌اندازی خط تلفن برای پاسخ دادن به سوالات سالمندان نیز از دیر اقدامات در این شهر بود.

  • خدمات بیمارستانی

در هلسینکی پایتخت فنلاند بعضی هتل‌ها به مراکز قرنطینه کسانی تبدیل شده‌اند که قبلا تنها زندگی می‌کردند و اکنون با ابتلا به کرونا در خطر بیشتری قرار دارند زیرا کسی نمی‌تواند مراقب شرایط جسمی آن‌ها باشد. شیوه آزمایش بیماری برای کسانی که احتمال ابتلا دارند و به بیمارستان مراجعه می‌کنند هم به شکلی طراحی شده است که نیازی به ترک خودرو نباشد. مراجعان پس از نمونه‌گیری در خودروهای خود باقی می‌مانند و در مدت کوتاهی بیمارستان نتیجه را به آن‌ها اعلام می‌کند. برای کسانی که دارای خودرو شخصی نیستند هم آمبولانس اعزام می‌شود.

  • استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های نانو

فناوری‌ نانو در پراگ برای پاکسازی وسایل حمل و نقل عمومی به کار گرفته شده است. دو ماده ضد عفونی‌کننده مختلف که بر اساس توانایی نانو پلیمرها در از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها، مخمرها و سایر میکروارگانیسم‌ها ساخته‌ شده‌اند، به مدت دو هفته در بعضی از تراموا و اتوبوس‌ها آزمایش می‌شوند. ضدعفونی‌های معمولی دارای بازه زمانی محدودی تا چند ساعت هستند اما این نانوپلیمرها می‌توانند تا چند هفته اثر پاک‌کنندگی خود را حفظ کنند. این مواد همچنین اثر آلرژیک ندارد و به سلامت انسان‌ها آسیب نمی‌زنند.

کد خبر 498599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha