شاید تصور بر این باشد که با سخت‌گیری‌هایی که درخصوص استفاده از سوخت‌های فسیلی وجود دارد، خودروها در آینده‌ای نه چندان دور برقی شوند و دیگر نیازی به هیچگونه سوختی نداشته باشند، اما چنین چیزی صحت ندارد.

مزدا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از موتور۱، شرکت ژاپنی مزدا بر این باور است که هنوز می‌شود از خودروهای امروزی استفاده کرد و به‌جای سوخت‌های فسیلی از سوخت زیستی در باک آنها بهره برد. مزدا که به‌خاطر خودروهای اسپورت و مدل رودستر MX-۵ محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده است، قصد دارد سوخت‌های زیستی جلبکی را در موتورهای احتراق داخلی به‌کار گیرد. این خودروها تنها دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند.

البته استفاده از سوخت زیستی جلبکی، محاسن بسیار زیادی دارد که نباید آن را نادیده گرفت. جلبک‌ها در زمین‌هایی که معمولا برای کشاورزی مناسب نیستند هم کشت می‌شوند. برای پرورش جلبک از آب غیرقابل استفاده و همچنین نمک استفاده خواهد شد.

طرح استفاده از سوخت زیستی جلبکی، چند سالی است که در کارخانه مزدا مطرح شده، اما تاکنون روش مناسبی برای تولید آن اتخاذ نشده است. با این حال، متخصصان شرکت گفته‌اند که برای دستیابی به چنین سوختی هنوز نیاز به‌کار بسیار وجود دارد. آنها بر این باورند که سوخت زیستی بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها را در پی خواهد داشت.

در این بین، مزدا برای پیشبرد اهداف خود در خصوص سوخت زیستی، از فناوری تحقیقاتی در زمینه ویرایش ژنوم توسط دانشگاه هیروشیما و همچنین فیزیولوژی گیاه توسط انستیتوی فناوری توکیو بهره می‌برد. مزدا در بیانیه‌ای عنوان کرده است که معرفی سوخت زیستی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا این شرکت انتظار دارد در سال ۲۰۳۰ به استفاده از موتورهای احتراق داخلی به موازات موتورهای برقی ادامه دهد. این شرکت همچنین انتظار دارد که سوخت‌های مایع همچنان تا سال ۲۰۴۰ در خودروها استفاده شود.

بر اساس برنامه اهداف طرح تمرکز پایدار ۲۰۳۰ (sustainable zoom-zoom ۲۰۳۰) مزدا موظف است تا میزان انتشار دی اکسید کربن در خودروهایش را تا سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ به ترتیب ۵۰ و ۹۰ درصد کاهش دهد.

پس از اختراع خودرو، ایده استفاده از سوخت‌های زیستی بارها و بارها مطرح شده، اما هیچگاه به مرحله عملیاتی گسترده نرسیده است. برخلاف تلاش‌های مزدا، بسیاری از دانشمندان و کارشناسان محیط زیست بر این باور هستند که کشت جلبک مقرون به‌صرفه نیست و حتی می‌تواند برای محیط زیست، مضر نیز باشد.

کد خبر 498272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha